Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberalt erhverv i almennyttig lejlighed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Min foretagsomme lillesøster har fået at vide af sin boligforening, at hun ikke må drive bi-erhverv som negletekniker fra sin lejelejlighed. Boligforeningen mener, med henvisning til Lov om leje af almene boliger §79, at hun øjeblikkeligt skal ophøre. Trods at søster kun har 3-4 klienter ugentligt baserer Boligforeningen sin afgørelse på, at lejligheden ligger i tæt beboet område, og at en kliniks tilstedeværelse vil kunne øge trafikken til det tæt beboede område.

Min søster er ikke blot foretagsom, men også kvik! Hun har gennem søgning på TDC og Eniro''s gule sider fundet ud af at samme boligforening huser de første 15-20 erhvervsdrivende. Alt sammen mennesker som er anført i de gule sider fordi de har et CVR-nr. og underforstået omsætter mere end 55.000 kr. årligt; gardinfirma, fodterapeuter, håndlæsere etc.
 
Hun bliver med andre ord forskelsbehandlet. Hvordan skal hun nu spille sine kort bedst muligt? Kan boligforeningen overtales til at give hende lov, eller bliver resultatet at de tyve andre ''syndere'' også skal have breve om at de ikke må drive liberalt erhverv
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror desværre at I hurtigt risikerer at bringe i andre erhvervsdrivende i problemer, hvis I gør boligforeningen opmærksom på dem. Jeg er svært bange for at I ikke har en chance for at påberåbe jer forskelsbehandlingen - de andre beboeres eventuelle aftaler med udlejeren kan I ikke støtte ret på.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ville nok undersøge, om de andre erhvervsdrivende har fået tilsvarende breve. Hvis de har, kunne I i fællesskab tage det op med boligforeningen - ellers må hun nok finde en anden måde at drive virksomhed på - hvad med at løse opgaven i kundens hjem?
 
mvh Hans
Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Jeg ville undersøge sagen først, det kommer meget an på hvordan du driver din virksomhed. Som negletekniker kommer kunderne jo til dig og derfor giver det mere trafik. Det er muligt de andre tager ud og laver deres service, eller bare bruger adressen, fordi adressen er jo defineret som der man har sit regnskab, hvor Skat skal komme hvis det er.

Har selv snakket med min boligforening, de lagde vægt på der ikke kom besøg fra kunder osv på adressen, men forsikrede dem om jeg bare skulle bruge adressen fordi jeg skulle have en.

/rasmus

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
  Jeg har indtil for et år siden siddet med i betyrelsen for et pensionskasse-ejet boligbyggeri.
 
Der stod direkte i vedtægterne i lejekontrakten, at det ikke måtte drives erhverv fra adressen, med mindre man havde fået en skriftlig tilladelse fra udlejer - altså pensionskassen.
 
Enkelte havde så søgt om at få lov til at drive virksomhed fra adressen. Der blev så stilt betingelse for, at kundebesøg ikke foregik på adressen, at det blev udført med hensyn til de omkringliggende beboere, at der ikke blev skiltet med det adressen m.m.
 
  Jeg oplevede dog en kedelig sag imens jeg sad i bestyrelsen, hvor en kvinde mistede sit arbejde og besluttede sig for at starte som dagplejemor. Hun boede i stueetagen og hun havde spurgt de omkringliggende beboere om de ville have et problem med det, hvilket ingen havde, da de alle var på arbejde i det tidsrum hvor hun skulle passe børn. Hun kontaktede kommunen og fik lov til at være dagplejemor, da der bl.a. var mangel på pasningsordninger i området. Så var alt jo som det skulle være og hun fik 4 børn at passe. Problemet var blot, at hun ikke havde søgt om tilladelse hos pensionskassen til at drive erhverv på adressen.
  Desværre skete der så det, at der i en periode var en af de øvrige beboere hjemme grundet sygdom, og havde efter at have hørt på børnene i et par dage, skrev personen et meget vredt klagebrev til pensionskassen.
Sagen røg så langt ud, at det blev en slåskamp imellem vedkommendes advokat og pensionskassen''s advokater plus dagplejemoderen. Resultatet blev, fordi hun ikke havde sørget for at få en skriftlig tilladelse (og pensionskassen derved ikke havde kunnet bakke hende op i sagen), at hun blev smidt ud af byggeriet. Så nu havde hun både mistet sit tidligere job, muligheden for at drive det nye - og sit hjem. En meget meget kedelig historie... Jeg vidste godt at andre i området også drev erhverv uden at have fået en skriftlig tilladelse, men da de ikke var til gene for nogen og ingen havde klaget, så var der jo heller ikke nogen grund til at dunke dem oven i hovedet og bede dem om enten at lukke eller flytte. Men hvis der først er nogen der begynder at klage, så bliver man jo nødttil at forholde sig til reglerne.
 
 Så bottomlinie: Sørg for at søge om tilladelse. Det er ultra vigtigt hvis du bor i noget som ikke er dit eget!
Lad være med at drive erhverv i det skjulte i håbet om at de ikke opdager det. Hvis der pludselig skulle opstå et problem, så er det dig der er taberen uanset hvad, da du ikke har de fornødne tilladelser.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
 
 
Tilmeldt 16. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i præcis samme situation, hvor jeg tjener lidt ved siden som negleteknikker, men ikke nok til at oprette et CVR nummer. Jeg indberetter blot under de 50.000 kr hos skat årligt. Jeg har mundligt fået lov til dette, men nu efter 3.5 år, vil min udlejer sælge lejligheden og skal derfor i retten med det såkaldte ''erhverv''.

Er der nogle gode råd?

Tilmeldt 12. Apr 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nathaliehviid,

Kan du dokumentere, at din udlejer kendte til, at du har drevet erhverv fra lejemålet?

I så fald kan du argumentere for, at han stiltiende har accepteret dette.

Med venlig hilsen

Frederik

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du ikke blot tilbyde straks at ophøre med at drive erhverv fra adressen?

Eller har du valgt at ignorere en påkravsskrivelse og så efterfølgende modtaget ophævelsesskrivelse, så er spørgsmålet om det, at man efterfølgende rette sig ind, om det er tilstrækkeligt, men jeg ville i hvert fald prøve, hvis jeg er dig - også da din overtrædelse af lejeforholdet har været så begrænset, tvivler jeg på, at udlejer kan få dig ud af lejemålet på den baggrund.

Til den oprindelige trådstarter bemærker jeg, at lejemål ikke må bruges til andet end det, som de er beregnet til. Hvis din søster har lejet lejligheden til beboelse, må hun ikke drive servicevirksomhed herfra.

At der er mange selvstændige, som bor i lejebolig, og at du af cvr registeret kan finde mange selvstændige i boligforeningen, betyder ikke, at der sker nogen form for forskelsbehandling. De behøver jo ikke drive virksomheden fra lejligheden, men eksempelvis fra deres servicebil osv, og så er det jo uden betydning for udlejer, naboer osv. Derudover er det heller ikke forskelsbehandling, at man tidligere har givet tilladelse, men afviser at give tilladelse til en, som bare er startet op uden at spørge først.

Jeg bemærker i øvrigt, at lokalplaner ol. i øvrigt også kan være til hinder for, at hun må drive salon fra privatadressen - De fleste lokalplaner angiver dog ofte, at der i boligkvarterer må drives erhverv, som traditionelt drives fra hjemmet såsom frisører, negleteknikere ol.

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

I almene boligselskaber kan det vel også blive problematisk at få støtte fra landsbyggefonden til renovering m.m., hvis der drives erhverv fra ejendommen.

Så boligselskaberne har vel også denne regel i lejekontrakten af økonomiske årsager.

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 16. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke dokumentere det, men har vidner som kan bekræfte det.

Jeg har fået sendt indsigelser flere gange på alt, hvad der kan laves indsigelse i mod og nu har de jo så fundet min bi beskæftigelse, som jeg har været i retten med i dag.
Jeg laver ikke længere behandlinger fra lejligheden, går i skole med 30 timer ugentligt + 10 timer job hos magasin. Jeg synes jo derfor også det er meget tydeligt, at jeg ikke har tid til at drive alt det erhverv. Anklager mener jeg har 175 kunder om måneden, hvilket jo er dybt useriøst. Mit problem har dog været, at jeg har haft en onlinebooking, for at se lidt mere prof ud, hvilke der er blevet kørt meget på.

Anklageren ville ikke indgå fallig, så jeg venter på dom midt juni. Men sidder virkelig tilbage med følelsen af, ikke at vide, hvad der kommer til at ske og det tynder mig meget :-(

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)