Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedsætter etableringskonto indskud skattepligtig indkomst mod SU?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man trække fra i sin SU pligtige indkomst ved at indbetale til en iværksætterindkomst?

Jeg snakkede med Skat for noget tid tilbage, og udover at hun ikke forstod hvad jeg snakkede om da jeg sagde Iværksætter/etableringskonto (?) påstod hun at indskud ikke blev modregnet min SU-pligtige indkomst.

Som i måske ved må man ikke tjene over ca. 100000 og beholde sin SU.

Som alternativ til at indskyde til en kapital pension så jeg muligheden for at indskyde på en iværksætterkonto, og dermed få det nødvendige fradrag, hvis jeg skulle gå over de 100000.

Er der nogen der ved om dette er muligt.

Jeg ved for eksempel af virksomhedens underskud (vi har et I/S) ikke tæller imod min SU, dvs. at underskuddet ikke trækkes fra i min SU pligtige indkomst, selvom den trækkes fra i min skattepligtige indkomst.

Jeg håber det giver mening - på forhånd tak for hjælpen. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Nielsen:
Kan man trække fra i sin SU pligtige indkomst ved at indbetale til en iværksætterindkomst?

Nej.

Hvorfor ikke bare bruge virksomhedsskatteordningen?

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Henrik,

Ordet "bare" din sætning der er vist problemet.

Mit indtryk er at det er meget kompliceret - det er i hvert fald hvad Skat i flere omgange har ladet mig forstå?

Det skal også siges - og det er ret væsentlig at indkomsten er lønindkomst fra studiejob. Derfor ville virksomhedsskatteordningen vel stadig ikke være en løsning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Nielsen:
Det skal også siges - og det er ret væsentlig at indkomsten er lønindkomst fra studiejob. Derfor ville virksomhedsskatteordningen vel stadig ikke være en løsning.

Så er det desværre ikke "bare".  Problemet er at eenindkomsten skal beregnes tager den udgangspunkt i den studerendes positive indkomst. Desværre levner bekendtgørelsen ikke megen mulighed for at medtage fradrag jf. § 20 (eller § 22 - hvis jeg husker nogenlunde rigtig).

/Henrik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)