Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi sætning af virksomhed

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Der skulle vel ikke tilfældigvis være en enkelt eller to herinde som kan fortælle mig lidt om hvordan man får lavet en værdivurdering af en virksomhed?
Altså en helt formel værdivurdering af en dertil "indrettet" professionel . Hvor skal man henvende sig?

I mange tilfælde vil jeg tro at man går til en revisor. Men da vi er en sofwarevirksomhed skal der nok nogle lidt anderledes ekspertiser end talmanipulation til.  Er det noget man kan få fat på for menneskepenge? Vi står desværre ikke lige og har flere hundrede tusinde til at hive et eksperthold ind.

Mvh Peder

P.s. Jeg ved godt at jeg ikke kan få noget konkret at vide om hvad prisen på en vurdering vil være, da det jo garanteret vil hænge en hel del sammen med hvad der skal laves af analyser af forskellig art og alt muligt andet.
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peder,

Hvis I skal have udarbejdet en værdifastsættelse der er professionel, kræver det revisorarbejde for mange hundrede tusinde kroner. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om at kigge lidt på tallene, men også at lave mere markedsmæssige vurderinger.

Evt. kan I kigge lidt på nutidsværdiberegninger af fremtidige pengestrømme(DCF-analyser), men deres lødighed har i høj grad også at gøre med, hvor langt jeres virksomhed er fremme i udviklingen, og hvor vanskeligt jeres markeds udvikling er at fastsætte.

 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tja. Jeg tænkte nok at det ikke var noget man bare sådan lige gjorde. Så må jeg nok vente lidt med at få stillet min lyst i den retning.
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

 

Det er ikke korrekt at en værdiansættelse af en virksomhed koster flere hundrede tusinde kroner. Hvis din revisor kan løfte opgaven er det den billigste løsning. Ellers kan du kontakte en af mange virksomhedsmæglere, der kan udarbejde et reelt prospekt.

 

Er der tale om en værdiansættelse baseret udfra opnåede resultater, kan revisor sagtens løse denne opgave. Er der derimod tale om en værdiansættelse baseret udfra potentiale mv. er prisen mange gange afhængig af hvor meget commitment du som sælger vil tillægge den pågældende køber (sælgerfinansiering) - Det der skal til er budgetter med udgangspunkt i opnåede resultater og forventninger til fremtiden. 

 

Jeg har senest fået værdiansat en virksomhed, med omsætning på ca. DKK 11.000.000,00 - Det kostede mig DKK 18.500 ved revisor, men så var der også et prospekt, samt div. budgetter og en SWOT.

 

Du skal finde den kapitaliseringsfaktor der er kendetegnende for branchen, og så ellers tage udgangspunkt i EBIDTA. Så har du ihvertfald en ide om niveauet.

 

Værdiansættelse er en hammer svær størrelse, spørg ti og du får ti forskellige bud. Men der er indtil flere metoder til at belyse sagen. - Evt. søg her på amino, emnet har været oppe flere gange.

 

Med venlig hilsen 

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Korrekt at det kan gøres billigere - alting kommer jo an på behovet. Men har du behov for en grundig værdifastsættelse baseret på markedets fremtidsmuligheder, virksomhedens risikoprofil, konkurrencefordele, udviklingsscenarier, etc. kræver det altså rigtig mange velkvalificerede arbejdstimer.

Som det rigtigt er anført, kommer det dog selvfølgelig også an på, om du har noget historik at fremvise. Det vil alt andet lige gøre usikkerheden mindre. 
Måske kan det bedre betale sig selv at udarbejde en forretningsplan og budgetter og på baggrund af denne lave en værdifastsætning af virksomheden.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for indlægene.
Der er tale om en virksomhed med et temmeligt stor uudnyttet potentiale. Så det er den helt store omgang der skal sættes ind med, ydermere har vi en del egenudviklet software som også skal vurderes i samme omgang.

Det er nu ikke fordi vi vil sælge lige nu, det er bare for at have et overblik over hvad man egentlig går rundt og er god for

Jeg tror bare vi udsætter vurderingen et års tid lige i første omgang, bare indtil vi har haft en periode på fuld tid alle sammen. Det vil nok danne et lidt bedre fundament for en værdivurdering.

Mvh Peder

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorfor ringer du ikke bare og tager en snak med en eller flere proff. virksomhedsmæglere? Find dem på google og tjek referencer.

 

Ellers kan du vel med nogen ret sige, at jeres indre værdi med tillæg af goodwill multipliceret med en eller anden faktor svarende til hvad en køber kan få forrentet over en vis periode kan være en vej.

 

Tjek Skats beregningsmodeller for unoterede virksomheder på skats hjemmeside. Den kan give et praj.

Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare lige for at være helt sikker: "Indre værdi" er det altid "aktiver - gæld" og er det ikke i praksis ofte det samme som "egenkapital"?

Jeg tænker på "simple" selskaber, som ikke har alt for komplicerede konstruktioner og transaktioner.

/sfo

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Indre værdi er den regnskabsmæssige egenkapital. Dvs. den bogførte værdi. Hertil skal så lægges goodwill og det er denne der er i spil når vi snakker værdiansættelse. Det er rigtigt at man kan komme til at betale rigtig mange penge for at få lavet en vurdering af virksomheden men hvad nytter det hvis køber ikke vil betale prisen. I bund og grund er det ikke muligt at foretage en eksakt vurdering af en virksomhed som i vidt omfang er baseret på udnyttelse af immaterielle aktiver (IT og software) og ikke omsætningsmæssigt har toppet endnu. Det en eventuel køber er villig til at honorere er indtægtspotentialet og det kan man af gode grunde ikke værdiansætte nøjagtigt.  

Jeg ville hvis det var mig overveje hvad jeg selv ville kræve for virksomheden og kontakte en virksomhedsmægler. Samtidig ville jeg alliere mig med en god advokat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor bruger man berebet "indre værdi", når man lige så godt kan sige "egenkapital". Hvad er den subtile forskel?

/sfo

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)