Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sider, der ikke bruger Google Analytics

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Brøndbt Strand
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 414
Fra  Kipimo Webjuice.dk Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

@Kasper: Jeg læser det ikke derhen til, du skriver det ;) Og du skriver igen:

Kasper Bergholt:
at de store banker ikke kører GA af juridiske hensyn

Har du indsigt fra alle banker om at det er grundet juridiske hensyn eller kun fra Ivan?

Som Nicolai angiver, så er der mange andre grunde, som jeg møder i langt højere grad. Jeg har også personligt rådgivet og anbefalet andre værktøjer til nogle virksomheder - de er forskellige, har forskellige fordele og ulemper, og matcher derfor forskellige typer virksomheder og arbejdsprocesser i dagligdagen.

En grund jeg møder i nogle virksomheder er også at beslutningen er taget i udlandet, da det er en større organisation. Det sker også at valget tages på baggrund af politiske årsager (chefen synes det skal være noget der koster noget, for så er det nok bedre...).

Partner i digitalbureauet Ambition, samt ejer af webshoppen https://froesnapperen.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

NicolajHendrix:
Kasper:

Du må meget gerne uddybe hvilke juridiske grunde du har oplevet, at virksomheder fravælger Google Analytics udfra. Det må unægteligt være en vigtig del af undersøgelsen, siden du præcist fremhæver denne grund.

Jeg kan da lige hurtigt supplere med andre gyldige grunde til, ikke at bruge Google Analytics:

Vi bruger ikke analytics værktøjer overhovedet, pga. mangel på ressourcer eller anden prioritering.

Vi bruger et andet analytics værktøj og har ansatte, der er eksperter i det. Derfor får vi mere ud af det andet værktøj.

Vi bruger et andet værktøj og vil ikke forringe sidens loadhastighed ved at have et sekundært anslyseværktøj på siden. (Der er dog mange der vælger at køre GA sideløbende med betalte værktøjer. GA har meget lav overhead ift. andre værktøjer, har jeg læst mig frem til)

Vi har ikke sat os ind i licenserne, men stoler ikke på Google og gratis cloudbaserede værktøjer. Derfor betaler vi hellere en leverandør, fordi det virker mere sikkert.

Vi vil selv eje og gemme dataet.

Vi vil sikre os at vi har data mere end 2 år tilbage. (I praksis har jeg dog ikke set denne begrænsning i GA, men den er nævnt i betingelserne sidst jeg tjekkede. Desuden er min erfaring at >2 år gammelt data ikke er brugbart til analyse. )

Der er sikkert mange andre, men jeg må jo stoppe et sted :)



Hvad angår det juridiske, kan jeg desværre ikke blive mere præcis. Jeg har informationen fra Nordeas analysechef Ivan Bager, som i en lukket tråd for webanalytikere skrev, at Nordeas datajuridiske team havde frarådet brug af Google Analytics.

Jeg kunne forestille mig, at deling af brugeradfærdsdata med en amerikansk leverandør er en af årsagerne, særligt i lyset af The Patriot Act.

Jeg bad Ivan poste konkrete paragraffer, men modtog intet. Men jeg vil skyde på, det er i forhold til Persondataloven, der er problemer.

Ved vi, som brugere af Google Analytics, fx hvor anonymiseringen og aggregeringen foregår. I vores ende, via webservicen eller på amerikanske servere?

Du kan evt. læse mere her, særligt kommentarerne fra Ulrik Sandholdt finder jeg interessante: Hvis det ikke koster noget, er du nok produktet | Google Analytics.

Hvilket webanalyseværktøj har I valgt i stedet for? Og hoster I det selv?

Jeg er på en række projekter gået over til Piwik (open source og gratis) og er ret glad for det ind til videre.

 

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)