Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drive virksomhed uden cvr-nr?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, og fik for et stykke tid siden fået tilbudt arbejde i byggebrancen af en entreprenør. Jeg har hyret mig ud til en fast timeløn.

Nu står jeg desværre i den situation, at jeg endnu ikke har fået betaling af entreprenøren og vedkommende har valgt ikke at besvare mine opkald og smsér. Har dog fået en enkelt email med forklaring på manglende betaling, men indholdet i emailen er blot en forklaring omkring manglende betaling fra kunden og dermed den manglende betaling til mig. Jeg har været i kontakt med kunden, som bekræfter at entreprenøren ER betalt, og det er der dags dato kvitteringer på. Entreprenøren HAR altså fået betaling for sit arbejde af kunden, men har ikke betalt mig.

I den forbinde har jeg forsøgt at finde hans cvr-nummer eller organisations-nr., ( entreprenøren er bosat i sverige), da jeg gerne vil gå videre med det. Men forgæves! Kan det virkelig passe at man kan drive et lovligt firma, svensk eller dansk, uden at det er muligt at finde hverken cvr-nr eller organisations-nr på diverse databaser som f.eks cvr.dk? Eller er der her tale om at entreprenøren der driver virksomhed uden at være registreret som firma.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen selvstændig uden betaling :(

 

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Først og fremmest burde du have lavet en skriftlig aftale i mellem din enkeltmandsvirksomhed og hans. Hvis du ikke har gjort det, er det svært.. Hvis du ingenting kan bevise, er der ikke noget at gøre.

Det er selvfølgelig muligt at drive virksomhed uden et CVR nummer, forudsat at man omsætter for mindre end 50.000 kr. p.a. Jeg kender ikke reglerne i Sverige.

// Henrik

The only place where success comes before work is in the dictionary.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jedimindtricks:
Men forgæves! Kan det virkelig passe at man kan drive et lovligt firma, svensk eller dansk, uden at det er muligt at finde hverken cvr-nr eller organisations-nr på diverse databaser som f.eks cvr.dk?

 

Svaret er ganske enkelt nej.

Enten kan du ikke finde ham for du søger forkert ellers er han ikke registreret. Ifølge dansk lov skal ens CVR.  fremgå af fakturen.

 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

CVR-nummeret skal kun fremgå af fakturaen, hvis man er momsregistreret, og man behøver ikke at være momsregistreret, hvis omsætningen er under kr. 50.000 om året.

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, men kender godt til de 50.000 kr. Han har en omsætning langt større end 50.000  på den enkelte opgave.

Hvilken myndighed skal man henvende sig til ,hvis entreprenøren ikke har registreringsbevis?

Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Nielsen:
Først og fremmest burde du have lavet en skriftlig aftale i mellem din enkeltmandsvirksomhed og hans

Helt enig. Jeg fik ikke oplyst om der er en skriftlig aftale mellem mig og entreprenøren. Uanset bliver det en udfordring at få pengene hjem :(

 

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Svaret er ganske enkelt nej.

Enten kan du ikke finde ham for du søger forkert ellers er han ikke registreret. Ifølge dansk lov skal ens CVR.  fremgå af fakturen.

Ja, i følge dansk lovgivning skal CVR-nummeret fremgå af fakturaen ELLER personens CPR-nummer (hvis virksomheden IKKE er registreret).

The only place where success comes before work is in the dictionary.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik..Nope CPR.nr. skal ikke fremgå af faktura iflg. dansk lov, men skal oplyses på en eller

anden måde.

Det kan være på faktura, men behøves ikke.

 

MvH

Peter

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du hans VAT No burde du kunne tjekke det her
Ellers har du vel muligheden for at ringe til Skatteverket i Sverige.

Har du ikke hans CVR nummer, burde hans kunde, som du skriver om, kunne oplyse dig hans VAT No.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

CVR.dk er ikke velegnet til at tjekke om en virksomhed er momsregistreret. Hvis man vil have større sikkerhed er det bedste at bruge:

https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=Virk_Momsnumrei_DK&_nfls=false

Jeg har set flere eksempler på firmaer ikke findes i CVR.dk men kan findes ved opslag i SKAT's momsnummervalideringssystem, ligesom jeg har set firmaer i CVR.dk som er registreret momsmæssigt under et andet nummmer end de er registreret i CVR.dk.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)