Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring delvis momsfradrag

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge Amino'er

Jeg har et spørgsmål vedr. bogføring af indkøb, der sker til delvis privatbrug.

Jeg har købt en computer til mit firma. Det giver naturligvis fuldt fradrag i regnskabet, idet jeg betaler multimedieskat (i år).

Da computeren argumentationsmæssigt for SKAT ikke kan sige udelukkende at anvendes erhvervsmæssigt, har jeg jo ikke fuldt fradrag for momsen. For nemhedens skyld antages at der er tale om 50 % anvendelse til erhverv og privat. Mit spørgsmål er nu, hvordan bogføres det?

Jeg skal jo bogføre det fulde bruttobeløb i regnskabet, men kun 50 % af momsen. Da den er købt af virksomheden, har jeg bogført hele beløbet (inkl. det fulde moms) på bankkontoen som modkonto.

Mit eget forslag er, at lave et normalt indkøb og fradrage fuld moms, for derefter at lave endnu en postering er fjerner 50 % af købsmoms fra momskonto og "flytter" den til egenkapitalen. Men er det korrekt?

Virksomheden er personligejet enkeltmandsvirksomhed. Håber I kan hjælpe herinde.

Mvh

Morten

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Egenkapital er ikke helt galt.

Men under periodens resultat.

Med andre ord - debet computeren i driften og kredit indgående moms.

Med andre ord:

Du har fradrag i din resultatopgørelse for den moms du ikke kan trække fra.

Modsat før multimedieskatten hvor man måtte trække egen andel af både moms og udfiten ud som en privat hævning.

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:
Du har fradrag i din resultatopgørelse for den moms du ikke kan trække fra

Okay... Det var jeg ikke klar over.

Jeg var godt klar over det, når det gælder eksempelvis hotel og restauration, men når indkøbet var af privat karakter, troede jeg ikke, at jeg fik fradrag for "overskydende moms" (eller hva man nu skal kalde det).

Tak for hurtigt svar.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)