Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

På vej til konkurs?!! Hvordan står jeg

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

min mand har et I/S som er i en større likviditetskrise. Krisen begyndte tidligt forår 2011 og jeg forventer ikke at krisen bliver mindre henover vinter højsæsonen desværre nok tvært i mod.

Er det nogen der kan oplyse mig om hvad jeg privatøkonomisk skal forvente? Og hvordan jeg bør forholde mig privat og hvordan han bør forholde sig?

Han har særeje på virksomheden, men i vores hus har han forsat 50% ejerskab. Gælden i huset er endnu ikke nede på 50% i forhold til værdien. Bilerne er i mit navn, mens øvrige løsøre er uden for særeje.

MVH

Zimmerfaxe

 

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med Dansk Rekonstruktion, Bryan, da der er måske nogle nogle muligheder for at redde værdier og firma, uanset hvad vil jeg anbefale at du tager en snak med en advokat med spesiale i rekonstruktion....

/M

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 3 person

 

Først bliver jeg nødt til at konstatere, at Dansk Rekonstruktion IKKE er et advokatfirma, og at Bryan Göddert ikke er advokat. Advokat er en titel man må benytte, når man har en cand.jur. fra universitetet, bestået en retssagsprøve og en advokatprøve samt været "i lære" i tre år som advokat (såkaldt advokatfuldmægtig). Det er blot en konstatering - intet andet.

Dernæst giver dit sprøgsmål anledning til en række andre konstateringer:
- Særeje og sameje kan ikke sammenlignes, idet man godt kan have særeje over en del af sit sameje. Forvirret? OK, men særeje er et spørgsmål om deling ved skilsmisse og død, hvor sameje er et spørgsmål om hvem der faktisk ejer et aktiv.

 I dit tilfælde vil en konkurs betyde, at virksomheden (uanset om den var i særeje eller i formuefællesskab) bliver inddraget i konkursboet. Derudover bliver de 50% af ejendommen også inddraget, og kan om nødvendigt sælges på tvangsauktion. I praksis sker der dog det, at andelen sælges til den anden ejer - i dette tilfælde dig.

I de fleste tilfælde vil almindeligt løsøre ikke blive inddraget i konkursen, idet det falder under det såkaldte trangsbeneficium. Det får man altså lov til at beholde. Bilen beholder du, når det er din.

Generelt kan man sige, at - lige bortset fra SKAT - så er der særhæften i et ægteskab, hvilket vil sige, at hver ægtefælle kun hæfter for sine egne kreditorer. De kan altså ikke gå efter den ikke-hæftende ægtefælle.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)