Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan holder man styr på normal omsætning og honorar

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver mindre erhvervsmæssig virksomhed, og har min primære indtægt via en enkelt kunde hvor afregningen ifølge skattereglerne betragtes som Honorar i stedet for sædvanlig omsætning.

Det vil sige at afregningen af Honorar skal på selvangivelsen rubrik 29 og alt vedrørende virksomheden skal i rubrik 111/112 på den udvidede selvangivelse.
Begge dele er dog momspligtigt så det smarteste er vel at lade det køre i det samme regnskab eller ?

Mit spørgsmål er derfor hvordan i andre i en lignende situation bogfører og holder regnskab med det?
Er det så enkelt at man laver en finanskonto i regnskabet som kun vedrører honorar og så er det til at holde adskilt ??

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, sådan kan du godt gøre.

I tillæg kunne du så under honorarkonto etablere en konto der kunne hedde "indtægt udtaget til honorarbeskatning" hvor du debiterer det fakturerede honorar og krediterer mellemregning. Hermed har du så en råbalance der tillige viser resultatet af din virksomhed excl honorarindtægten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt naivt måske, men hvorfor skal honoraret ind over virksomheden. Kunne du ikke lade det være honorar fra den arbejdsgiver det drejer sig om - gå direkte til din person?

Hvis det er honorar skal han jo indberette helt normalt som B-skat honorar og du skulle vel ikke som person behøves momse hvis det var rent honorar og intet andet - og ikke indtjening som selvstændig - og jo altså heller ikke løn som "omdøbes" som honorar.

Jeg spørger naivt, fordi ja kan være lidt usikker på om, det så er honorar overhovedet, og hvorfor I vælger en løsning, hvor du skal fakturere det fra firmaet, og så i princippet trække det ud igen?

E Mortensens svar er 100% ok i forhold til din bogføring naturligvis, men jeg savner at forstå hvorfor det honorar skal ind over virksomheden overhovedet. Der kan være gode grunde jeg ikke forstår.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

En grund kunne være såfremt der senere kom lignende kunder, og arten udviklede sig til definitivt ikke at være honorar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:
En grund kunne være såfremt der senere kom lignende kunder, og arten udviklede sig til definitivt ikke at være honorar.

Det har du helt ret i, vil bare undgå den der misforståelse, at man bare kører sin normale løn - eller det som skat her åbenbart her har fastslået er honorar og skal skattes som sådan, at det ikke skal køre over firmaets skat - over i et selskab, så bliver det lettere.

Hvis skat så - når der måske er mange kunder og vilkår som gør at de ikke længere vil fastholde det er honrar ANSAT og dermed så bliver noget der kan gå over selskabet, SÅ synes jeg det er en god ide - ellers ville jeg bare køre det som nu og som B-skat, men din metode E. Mortensen virker givet hvis man gerne vil ha det over selskabet - og så alligevel køre det ud af det igen til normal b-skat

(jeg går igen ud fra, som skrevet stod, at skat har bestemt det ER honorar og at det derfor b-skatte opgives som sådan af arbejdsgiveren).

vj

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er der det ved det at honorar er momspligtigt ligesom min øvrige omsætning
Derfor er jeg nødt til at tage det med i momsberegningen på en eller anden måde

Som jeg læser vejledningen på skat.dk er det mig selv der har oplysningspligten og skal anføre det som B-indkomst. Om virksomheden gør det eller ikke er underordnet - det er mit ansvar ligesom det er mit ansvar at der bliver svaret moms af honoraret da jeg kommer over de magiske 50.000 om året.

Det er muligt at det mest korrekte vil være at holde det udenfor firmaets regnskab, men det vil give mig mere bøvl ifm. momsafregning.
Det er også muligt at honoraret slet ikke er momspligtigt, hvilket vil betyde at jeg har misforstået vejledningen på skat.dk

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er altså et eller andet, der absolut ikke er korrekt omkring trådstarters spørgsmål...

Som jeg opfatter det, så er trådstarter momsregistreret med egen virksomhed - Samtidig modtager han honorarer, som grundet sin enkeltmandsvirksomhed, skal tillægges moms.

I dette tilfælde vil samtlige indtægter/omsætning indgå i virksomheden og skulle selvangives her. Hvis honorarerne indberettes til SKAT, så er det kun at indberette 0, når selvangivelsen skal godkendes og henvise til, at honorarerne er indgået i virksomheden.

Endvidere er det ej heller at betragte som honorar, når der tillægges moms. Momsregistrering = CVR-nr = virksomhed = regnskab.

Tonny

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 06:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at jeg er momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed.
Min primære hovedaktivitet er for 2 faste kunder hvor der ikke ligger et ansættelsesforhold hvilket derfor er betragtet som Honorarmodtager.
Ved siden af (dvs. i det man betragter som fritiden) driver jeg min lille virksomhed - nogle uger i 2 timer, og andre uger i 15-20 timer.
Rent skattemæssigt vil enkeltmandsvirksomheden blive betragtet som ikke erhvervsmæssig da den efter skats målestok bl.a. ikke drives "intenst og seriøst".

Dermed har jeg en hovedaktivitet som honorarmodtager som er momspligtig, men også en virksomhed som også er momspligtig. Derfor er min udfordring at jeg skal holde de to dele adskilt, men stadig lave et samlet momsregnskab.
Jeg kan køre det samlet i eet regnskab med separat kontering som foreslået, men jeg kan selvfølgelig også lave to regnskaber, hvor jeg så skal lægge tallene til momsangivelse sammen først.

Citat fra skats hjemmeside og folderen http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530:
Har du flere aktiviteter, vurderer vi hver enkelt aktivitet for sig. Det betyder, at du sagtens kan være fx lønmodtager og honorarmodtager eller selvstændig på samme tid.
Citat slut

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg savner stadigt helt afklaring af om du er selvstændig erhvervsdrivende i skats øjne i forhold til dit (dine) honorarer. Du skrev i starten at din primære intægt havde du via en enkelt kunde hvor afregningen ilfg skattereglerne betragtes som Honorar i stedet for sædvanlig omsætning,

Det er så mit udgangspunkt, og jeg forstår stadigt ikke helt om det så overhovedet skal ind i virksomheden. Som du skriver, kan du sagtens være både selvstændig virksomhed, honorarmodtager og lønmodtager samtidigt - i skats øjne. 

Er det dermed slået fast, at du anses som honorarmodtager, i stedet for selvstændig erhvervsdrivende, så skal honoraret vel med alt jeg ved indberettes som B skat af både firmaet der betaler og af dig.

OM du skal fakturere eller om firmaet skal udbetale dig efter det antal timer du har lagt hos dem og til den aftalte timepris og indberette til b-skat - eller om de faktisk skulle anerkende dig som ansat og med a-skat er ikke helt afklaret synes jeg. Firmaet kan vel i princippet være ligeglad med om du lægger moms på og kører det via dig selv eller dit CVR, de får momsen igen, mit spørgsmål går stadigt mere på, om firmaet ikke derved kan være i problem ved at undlade at b-skatte indberette et honorarforhold som du selv slår fast, ikke er del af virksomheden.

Man kan referere lidt fra deloitte:http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:ZdEM7gWOq2IJ:www.deloitte.com/assets/Dcom-Denmark/Local%2520Assets/Documents/Udgivelser/Nyheder/Skat/Indberetning_honorarer_godtgoerelser_ikke_ansatte_frivillige_Februar_2011.pdf+honorar+moms&hl=da&gl=dk&pid=bl&srcid=ADGEESgD5KuHn70JbUh645UDCoOInxQbvMmkn9Y72-Iz1zFdZ2_FeAT4uFkvOyr9T1CV4xgzdzCIjpi4MIE9v3TFbS-HK6ejW1DC4lFxr6LBD9p3_KaS-AlYMG13RdSfL6N3d7C5Rcyw&sig=AHIEtbQt9gj3jl8HUAcsX9Uo1gWDrAsOcw

Deloitte skriver f.eks der at:

En honorarmodtager leverer en personlig arbejdsydelse, men uden for et
ansættelsesforhold og uden at udstede fakturaer for ydelserne.

For at fastslå om der opstår indberetningspligt, er det vigtigt at afgøre, om
personen, der leverer arbejdsydelsen, skal anses for at være ansat, hono-
rarmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende i forhold til den leverede
ydelse, og om de leverede ydelser er momspligtige eller ej?

Alle disse faktorer har nemlig indflydelse på, hvorledes køber af ydelserne
skal indberette til SKAT.
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Og mit oprindelige spørgsmål går jo egentlig bare ud på at afklare hvordan man rent praktisk administrerer momspligtig honorar og momspligtig omsætning som enkeltmandsvirksomhed.

Hvorvidt min situation er det ene eller andet er underordnet da det er op til skat at afgøre...

Men hvordan administrerer man som enkeltperson de to ting når de begge er momspligtige...

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)