Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopiering af tekst, hvor går grænsen?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 8. Feb 07
Indlæg ialt: 157
Fra  Bahnhof Grafisk Design Bureau Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej  med jer,


Jeg har gennem tiden for sjovt, foretaget nogle søgninger på Copyscape, for at tjekke om nogle har stjålet mit indhold.

Copyscape har nu fundet frem til to hjemmesider, der angiveligt skulle have kopieret lidt af min tekst. Den ene er på 30 ord og den anden på 19 ord.

Mit spørgsmål er så, hvor går grænsen? Er det okay, når det er så "få" ord? 

Det skal siges, at teksten som Copyscape har fanget, har jeg fået udarbejdet af en professionel journalist.

Med venlig hilsen Rune Breinholt Andersen

LabelLand.dk

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er godt nok svær. Det kommer an på hvor specielle de ekstremt korte tekster er. Hvis det er mere almindelige formuleringer, der er tale om, behøver det jo på ingen måde at være kopiering, men måske bare en tilfældighed.

Uanset hvad tror jeg det bliver svært for dig at gøre noget ved så korte uddrag - man må jo gerne skrive tekster om.

Fra Hadsten
Tilmeldt 8. Feb 07
Indlæg ialt: 157
Fra  Bahnhof Grafisk Design Bureau Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ene eksempel er:

Min tekst:

Godt grafisk design skaber helhed i jeres markedsføring og danner baggrund for jeres image og "ansigt" udadtil. Signalværdien er særdeles vigtig og et professionelt udtryk skaber mersalg og værdi på virksomhedens bundlinje.

Vedkommendes tekst:

Godt print design skaber helhed i jeres markedsføring og danner baggrund for jeres image og "ansigt" udadtil. Signalværdien er særdeles vigtig og et professionelt udtryk skaber mersalg og værdi på virksomhedens bundlinje.

Med venlig hilsen Rune Breinholt Andersen

LabelLand.dk

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville ikke kigge på word count, men på hvor stor en procentdel af din tekst, som konkurrenten bruger. Det kan Copyscape også oplyse dig - jeg vil mene, at ligger vi over 75% så er den over grænsen.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke være mulighed for at det er et tilfælde? Det vil jeg ihvertfald mene. Det måske ikke så sandsynligt, men tror du får problemer med at vise det i så kort en kontekst. Geeked

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Hadsten
Tilmeldt 8. Feb 07
Indlæg ialt: 157
Fra  Bahnhof Grafisk Design Bureau Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sikkert et tilfælde Smile Jeg kom bare til at tænke på, hvor græsen går? 

Med venlig hilsen Rune Breinholt Andersen

LabelLand.dk

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes nu ikke det ser så tilfældigt ud - ikke når "" og det hele er med.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen er enig i at det ikke ser tilfældigt ud. Men med 19 ord så tror jeg bare det er utroligt vanskeligt at få medhold i det ikke er et tilfælde? 

Grænsen afhænger vel lidt af emnet, jo mere generelt desto længere skal teksten være - men at sætte en specifik længde på tror jeg er svær, det må være op til en vurdering.

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Roskilde
Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 158
Fra  ROSKILDE DYBDEMASSAGE Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Min umiddelbare reaktion på det, når jeg læser de 2 tekster- Det er da en der har kopieret din tekst. For selvom det selvfølgelig er ret generelle/almindelig ord du bruger, så skulle dælme være lidt a entilfældighed at de er så ens. :o)

Effektfuld og behagelig massage.  Få 20% aminorabat !

 

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 171
Fra  LichtenbergPress Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke nogen fast defineret grænse men: 

Der må kun citeres fra lovligt offentliggjorte tekster
• Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
• Der må kun citeres „i det omfang, som betinges
af formålet“
• Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal
angives (dvs. man skal oplyse hvem, der har skrevet det
citerede, og hvor man har hentet citatet henne)

Selvom man satte 1.000 aber til at skrive på skrivemaskine i 1.000 år, så ville der ikke opstå 2 sekvenser med 19 ens ord. Jeg mener, det er et klart brud på din (eller snarere din journalists) ophavsret.

Download her Kulturministeriets publikation om god citatskik: http://www.kum.dk/Documents/Publikationer/2006/God%20citatskik%20og%20plagiat%20i%20tekster/God%20citatskik%20og%20plagiat%20i%20tekster.pdf

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)