Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafiker løn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Nov 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens
Jeg vil hører hvad jeg kan forvente i løn hvis jeg har:

Grundforløbet: mediegrafiker uddannelse (top karakterer)

Kan lave de fleste ting, og har freelance ved siden af skolen med faste kunder.

kan mine programmer udenad

Hvad kan jeg forvente på et fuldtidsjob 

Mvh

Simon 

 

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Jeg fandt det her på lønstatistik.dk:

http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Grafiker-4226

Der ligger en gennemsnitsløn i slutningen af 20erne.

Men udfra dit indlæg lader det ikke til at du er fuldt uddannet grafiker? Hvis det er tilfældet, vil jeg mere tro at det må være hvad du kan forhandle dig frem til med de erfaringer og referencer du kan fremvise. Det gode ved den kreative branche er jo at resultater kan vægte tungere end papirer.

Uden at lægge hovedet på blokken, så vil jeg tro at du måske skal regne med 20-25 i startløn og så blive positivt overrasket, hvis de bliver begejstret for det du kan fremvise og derfor vil give mere.

Hvis du står overfor en aktuel samtale, så bare husk at start nogle tusinde højere end din smertegrænse, så du har noget at give af.

Håber det hjalp, selvom det mest er gætværk :o)

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Nov 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak tommy

jeg står nemlig og skal til samtale i næste uge så må jo se hvad tiden bringer og hvad jeg kan forvente men i forhold til min klasse er jeg langt over niveau det siger lærer og klassen også :)

Så må jo håbe lønnen går den vej, men er nemlig ikke færdig fordi jeg føler jeg skal i gang med mit eget firma så snart jeg har råd:

mvh

Simon 

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 205
Fra  Designerszone Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Simon 

Jeg kan lige give et par fif med på vejen andre også kan bruge.

Når du kommer til samtale er det vigtigt at du fremstå som en professionel ikke overdreven men bare så der er kvalitet i det.

Det jeg normalt gør er at lægge en pris på det hele eftersom kunden normalt er sikret et produkt og ikke skal tænke på hvor mange timer du bruger osv. F.eks. hvis de gerne vil have en hjemmeside med logo og du så siger 25.000 kr og fortæller hvad de får for de 25.000 kr er de sikret at de får hvad de vil have for den pris de kan give. 

En måde at finde ud af hvor mange penge du skal tage for et logo f.eks. er at finde ud af hvor mange timer du bruger og hvilken pris du normalt vil tage for i timen.

Hvis du derimod bliver ansat i et firma som grafiker syntes jeg at timelønnen er bedst, eftersom du så hele tiden vil få opgaver også får de også hurtig styr på hvor hurtig du er til opgaverne. 

Du får også meget ud af at vise dine tidligere projekter og referencer.

Hvis du gerne vil, har jeg en e-bog liggende som handler om næsten alt hvad du kan kommer ud for som freelance grafiker. Bare send en pm så kan jeg sende den til dig.

Den fortæller f.eke om det at starte som fuld tid eller del tids grafiker og ellers hvordan du kan brande dig selv og komme godt fra start som freelance grafiker.

Med venlig hilsen Kongsted. 

ps. Undskyld de grimme komma fejl, godnat :)

 

Grafisk designer, brand og idenditet Designerszone.dk Mit råd, prøv mig!

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden "approach" er at se det fra din arbejdsgiver side.

Jeg har de sidste 4 år selv arbejdet som konsulent og da jeg lige var færdig med skolen (cand.merc) vidste jeg ikke hvad jeg var værd. Jeg besluttede derfor at bruge de første par år på at få så meget erfaring som muligt og prøve mange forskellige ting af. Som grafiker er du jo i princippet ansat som konsulent. Din arbejdsgiver sælger dine timer til XX kr i timen og de betaler dig så en del af det. Jo billigere du er, jo større er chancen for at du bliver smidt på flere forskellige projekter (det er i hvert fald min oplevelse). Dermed ikke sagt at du skal underbyde dig selv. De første par år jeg arbejdede som konsulent var jeg "junior" på op til 10-15 forskellige projekter samtidigt kvag min billige arbejdskraft og høje kvalitet. Det betyder at jeg idag har et projekt-CV der er "1000 sider" langt og at jeg har været med på forskellige projekter fra alt mellem himmel og jord. Med den erfaring i baggagen har jeg haft stor success med at forhandle mig frem til en endnu højere løn senere hen. Faktisk har jeg fordoblet min løn inden for de sidste 1.5 år.

Held og lykke med samtalen

Nicolaj

Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Du skriver til Simon, at du har en e-bog liggende som handler om næsten alt hvad du kan kommer ud for som freelance grafiker.
Er det stadig én du vil dele? Jeg kan nemlig ikke finde ud af at sætte pris på mit arbejde, så hvis den kan hjælpe med nogle retningslinier, vil det være fantastisk! Mvh. Sinnsign

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)