Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering af udlæg - MOMS? Måske ikke egentlig udlæg?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal fakturere et selskab en række udlæg en af vore folk har haft på en rejse. Det er bla.a. en flybillet - og der er jo ikke moms så den er selvklart bogført her uden moms men der er vel ikke tvivl om at vi som ApS skal fakturere disse udlæg på en helt normal faktura MED moms til det selskab der skal betale rejse - transport osv. Det har jo ikke at gøre med at den oprindelige vare var med eller uden moms, når vi skal fakturere skal det jo altid være med moms

Nok dumt spørgsmål, men please - gerne svar ?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlæg skal normalt ikke momses. Dog undtagelse kørsel efter statens takster.

Se momslovens §27 stk. 3.

 

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg skal fakturere et selskab en række udlæg en af vore folk har haft på en rejse.

Hvis der er tale om udlæg, så skal kvitteringerne jo bare sendes til virksomheden, hvorefter den refunderer de udlæg som er gjort.

Hvis udlæggene er ført for din virksomhed (og i din virksomheds navn), og du dermed refunderer medarbejderen for omkostningerne, så er der jo bare tale om at du fremsender en normal faktura til din kunde.

I det tilfælde er du underlagt de almindelige momsregler, og skal derfor tillægge moms - også selvom der er tale om momsfrie yderlser, såsom transport.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
men der er vel ikke tvivl om at vi som ApS skal fakturere disse udlæg på en helt normal faktura MED moms til det selskab der skal betale rejse

Er der ikke??? Prøv evt. at se momslovens § 27, stk. 3, nr. 3

/Henrik

Edit: Man skal være hurtig på tasterne her....

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Udlæg skal normalt ikke momses.

Hej Peter,

Det kommer vel an på, om udlæggene er ført for kunden, eller om det er medarbejderen, som har haft udlæg for virksomheden, og de omkostninger herefter faktureres videre... Smile

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Vi skal have fat i Momslovens § 27, stk. 3, 3. pkt.:

"I afgiftsgrundlaget medregnes ikke... beløb, som en virksomhed modtager fra aftager som godtgørelse af omkostninger afholdt i aftagers navn og for dennes regning, og som i virksomheden registreres på en udlægskonto. Virksomheden skal kunne gøre rede for de enkelte beløb for disse udgifter og kan ikke fradrage afgiften heraf."

Læg mærke til den del af sætningen der er i kursiv.

Der er, som det mere eller mindre tydeligt fremgår af lovteksten, tre kriterier der alle skal være opfyldt:
1. Omkostningerne skal være afholdt i aftagers navn, hvilket vil sige at jeres kundes navn som udgangspunkt bør fremgå af fakturaerne.
2. Omkostningerne skal være afholdt for kundens regning
3. Omkostningerne skal registreres på en udlægskonto.

Hvis ikke alle tre kriterier er opfyldt så skal udlæg viderefaktureres med moms.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo..Martin, det er rigtigt.

Claus...

I praksis ser myndighederne ofte bort fra kravet om oplysninger kundens navn, som du nævner.

 

MvH

Peter

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Fraussing Nielsen:

Der er, som det mere eller mindre tydeligt fremgår af lovteksten, tre kriterier der alle skal være opfyldt:
1. Omkostningerne skal være afholdt i aftagers navn, hvilket vil sige at jeres kundes navn som udgangspunkt bør fremgå af fakturaerne.
2. Omkostningerne skal være afholdt for kundens regning
3. Omkostningerne skal registreres på en udlægskonto.

Hvis ikke alle tre kriterier er opfyldt så skal udlæg viderefaktureres med moms.

Det var et klart svar - hvis ikke andre så er uenige er det med moms. Det er firmaets first card som har betalt flyet, og kommer til at betale taxi i norge - så det er firmaet som har omkostningen og det er ikke bogført over udlægskonto men som helt normal transport uden moms,.

Vi skal så fakturere en anden virksomhed, som vi her hjælper, de udgifter vi har haft - og det er så MED MOMS som jeg forstår jer

Håber korrekt så

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm..jeg ville ikke momse.

Hvad siger i andre?

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Er der ikke??? Prøv evt. at se momslovens § 27, stk. 3, nr. 3

/Henrik

Jo jeg forstår - men det er ikke som sådan noget der føres over en udlægskonto. Det er f.eks flybillet over selskabets first card - og taxi over firmaets kort og dermed en udgift i vort system, og for at vi kan få en indtægt igen - så skal vi jo fakturere - og da med moms

Dækning af udgifter ved kurrer tjeneste til Norge af Harddisk + retur .- kr xxx + moms. (og evt. kopi af billag)

Ellers skal jeg i alle fald bogføre om i forhold til at jeg har taget det som en helt normal rejseomkostning i vort selskab.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)