Der er altid ophavsret på billeder og det betyder at du ikke må benytte dem, eller materiale, hvor de indgår i, uden at have fået tilladelse fra, i dette tilfælde producenten. Det er dem, som har bestilt billederne og dem, som har fået brugsret til dem. Og derfor er det også kun dem, der ved, i hvilke sammenhænge de må benyttes i.
Når det er sagt, så er det meget normalt at producenter stiller billeder, reklame materiale, logo m.v. til rådighed for forhandlere og pressen.
Du bør dog altid indhente tilladelse, gerne skriftlig. En tur i retten er bekostelig og ophavsrets loven er meget klar.
Jeg har se en lille video på YouTube, med Thomas Rosenstand, hvor han snakker om det at bruge andres billeder på sin hjemmeside. Han fortalte at et andet firma, havde brugt nogle af hans billeder, og hvad det endte med at de gjorde.
Men det han siger, er at du ikke skal bruge nogle billeder uden at spørge om lov. Måske er du heldig at du må bruge dem, men det skader ikke at spørge, og så er du på den sikre side.
Thomas siger noget hen af dette - "Du ønsker ikke at stå overfor et amerikansk firma med en god advokat i rykken" hvis jeg husker rigtigt.