Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AM bidrag af udenlandsk indtægt ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har fået skattevæsenet underskrift på at man ikke skal betale skat af ens indtækt i de år man har været ude i asien, skal man så stadig betale am bidrag af denne indtækt.

Mvh. Jan J

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis Danmark ikke kan beskatte din indkomst efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, vil Danmark ikke kunne opkræve AM-bidrag

/Henrik

Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik.

Mange tak for dit indlæg.

Jeg har lige fået ret i at jeg ikke skal betale skat af årene 2004, 2005, så langt så godt,

men jeg kan se at de penge jeg så har fået tilbage går til rest  AM-bidrag de to samme år,

og der er det så at jeg ikke kan følge dem, og slet ikke da vi ikke er sambeskattet med dette

land.

Mvh. Jan J

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

purepoints:
Jeg har lige fået ret i at jeg ikke skal betale skat af årene 2004, 2005, så langt så godt,

2004 og 2005 er jeg lidt usikker på. 

Jeg har en erindring om at AM-bidragene først blev forslået fritaget i efteråret 2007 (virkning fra 1/1 2008) da den daværende regering lavede en række ændringer omkring AM-bidragene.

Jeg vender lige tilbage til tråden i morgen og tjekker lige inden hvad lovgivningen for 2004 og 2005 siger.

Har du været udstationeret til asien for dansk arbejdsgiver eller ?

/Henrik

Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg har været udstationeret som direktør i Bangladesh for et dansk firma i 2 år, derefter med eget firma et par steder i asien, indtil 2009.

Tak for dine fine indlæg.

Mvh Jan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jan,

Der er løbende sket tilpasninger i reglerne omkring AM-bidraget. En af de større ændringer skete netop i 2004. Med udgangspunkt i de sparsomme informationer, der trods alt er i tråden, er der dog et par af ændringerne dengang, som kan have udløst bidragspligt i Danmark.

Med virkning fra juli 2004 skulle der bla. betales AM-bidrag i følgende tilfælde:

  1. Hvis du fortsat er under dansk social sikring og fuldt skattepligtig til Danmark, skal du fremover betale AM-bidrag, selv om du arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver.
  2. Hvis du både har indkomst fra en dansk arbejdsgiver og en udenlandsk arbejdsgiver, skal du også betale AM-bidrag af den løn, du optjener hos en udenlandsk arbejdsgiver, og ikke kun af den danske indkoms

Ad. 1. Udstationerede kan typisk vælge at være omfattet af danske regler om social sikring i op til 3 år. Var det tilfældet for dig i 2004 og 2005? Havde du bolig til rådighed i Danmark, mens du var udstationeret?

Hvis du havde en bolig til rådighed såvel i Danmark som i Asien, vil SKAT træffe afgørelse om, i hvilket land du anses for hjemmehørende. Hvis du ikke anses for hjemmehørende i Danmark, vil den skattepligtige indkomst i Danmark være 0 kr. I disse tilfælde opgør SKAT bidragsgrundlaget. Bidragsgrundlaget vil her være den skattepligtige indkomst, hvis du havde været hjemmehørende i Danmark. Det vil i praksis sige hele indkomsten.

Det er et par af de muligheder, du har for at ende med at betale AM-bidrag i Danmark selv om du skattemæssigt har en 0-indkomst.

Hvis du ikke umiddelbart har fundet den rigtige forklaring i ovenstående så benyt evt. SKAT's hjemmeside og log ind ind på din egen profil med nemid. Send SKAT en mail og bed dem forklare grundlaget for AM-bidrag. SKAT kan naturligvis ikke opkræve AM-bidrag uden lovhjemmel.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Mange tak for dine fine svar.

Har lige i går fået svar fra den i skat der har haft med min sag at gøre og han har givet mig

ret i det jeg hele tiden har  ment var rigtig, at jeg ikke skulle betale skat/AM bidrag af 2004

2005 indkomst.

Fra 2006 og frem til 2009 har der ikke været noget problem med at jeg skulle betale skat/AM

til danmark.

Men det kan da godt være lidt tankevæggene, at man i så lille et land som DK, hvor man over for resten af verden gerne vil give udslag af at vi bare har styr på det hele, ikke engang kan forvalte skattelovene ens fra kommune til kommune.

Rigtig dejlig weekend til dig Henrik

Med venlig hilsen

Jan Jakobsen

 

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)