Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæld - hvordan afbetaling?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften,

jeg har en del gæld og sidder og prøver at lave en fornuftig plan omkring en afbetaling af gælden. Det er, som så tit, ret uoverskueligt og selvfølgelig meget frustrerende at beskæftige sig med. Ikke desto mindre skal jeg jo se det i øjnene, så nu skal det være!

Mit spørgsmål i den forbindelse er: Hvordan skal jeg starte? skal jeg give alle kreditorer samme beløb hver måned, så det går nogenlunde retfærdigt til? eller skal jeg foretrække nogle af dem for at få dem ud af verden? skal jeg afbetale alt hvad jeg overhovedet kan eller skal jeg spare noget op og håbe at de vil være tilfreds med en del af gældssummen?

For hvis man skal være ærlig, så vil det nok ikke være muligt at få gælden væk - i hvert fald ikke lige med det samme.

Gælden sammensætter sig sådan:

1) Bank 1, beløb cirka 160000 dkk.

2) Energivirksomhed: cirka 8500 kroner (de har hivet med i fogedretten, hvor jeg fik erklæret mig insolvent)

3) Skat: cirka 14000 dkk.

4) SU lån: cirka 260000 dkk.

5) Tandlæge regning: Cirka 12000 kroner (samme som nummer 2: forbi fogedretten - insolvenserklæring).

6) Privat inkasso: cirka 90000 kroner.

7) Småting. Fordelt over cirka 10 kreditorer, ialt måske 8000 dkk.

Som i kan se: rigtig mange penge.

Har du et konkret og konstruktivt forslag, så kom gerne med input. Og så vil jeg gerne sige, at jeg er udmærket klar over, at det ikke er det mest intelligente at opbygge så meget gæld. Men nu tager jeg ansvar og ser, hvad jeg kan gøre.

Hvad er dit forslag?

Min nuværende situation: fastansat, månedsløn 32000 kroner om måneden, bor i en lejlighed, gift. Min kone har ikke været involveret i noget af gælden.

Jeg hører gerne fra jer.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Har udover det i øvrigt 4 registreringer i RKI.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan hurtigt regnet sammen må det være på den forkerte side af en ½ million. Jeg er selvfølgelig ked af at høre, at det er endt ud i den store gæld, men dejligt du i det mindste tager ansvar for det, så du ikke ender som deltager i Luksusfælden...

De småting du skriver om, skal du hurtigst muligt have ud af verden. Jeg kunne forestille mig der ligger en seriøs rente indover de kreditorer. Den værste kreditor er SKAT. Dem skal du med det samme have lavet en fornuftig aftale med. Forklar dem gerne situationen så de forstår at du ikke liiige kan betale det hele af på to måneder. De er til at snakke med. (Jeg ved det, har selv siddet i Inkasso hos Skat).

Det er vigtigt at du tager fat i dem alle, og sørger for at vise den gode vilje med hensyn til betaling. De kan bruge det til mere end en krig i fogedretten. Byg en fornuftig afbetaling op hos hver kreditor. Hvis en eller flere inkasso-virksomheder nægter at spille bold, så gå evt. til banken, og spørg til muligheden for at samle hele din gældsbyrde hos dem. Forstået sådan, at du låner til at betale de andre kreditorer ud, og derefter hæver indbetalingen hos dem. Hellere en enkelt stor, end en række små kreditorer.

Håber det lykkedes for dig.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian,

tak for dit svar. Har selv overvejet at betale skat først og så tage den derfra.

Det med at snakke med banken giver knap så meget mening, for de ruller nok ikke ligefrem den røde løber ud når jeg kommer ind. ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal først og fremmest jo have et budget som viser, hvor meget du (og lidt I når du nu bor med en samlever eller var gift) kan undvære om måneden. Du har din løn, og du ved hvad der går til faste udgifter, mad osv, og her vil du nok hvis du skal ha noget ud af det, være nødt til at have din samlever/kone med - så i tager alle udgifter undtagen renter og afdrag, og ser hvor LIDT i kan klare jer for. Overvej at sælge visse ting? Bil f.eks.? og nå så til et beløb som viser hvad I kan klare i afdrag og gæld samlet per måned.

Skat er vigtig at få aftale med, men både skat og bank  og SU tror jeg vil ha et overblik over hvordan jeres økonomi er skruet sammen og hvad i kan skuldre for omkostninger

Det er ikke uden grund at luxusfællen kan virke som program, så kender i en med god øknomisk sans, så samarbejd - og eller så er der banken. Det spiller ingen rolle hvilken løber de ruller ud, men de vil gerne tages med på råd.

Det er klart at du kan risikere personlig konkurs, men beløbet er ikke så stort at det burde være vejen frem med din indtægt og en partners indtægt.

Få stillet det budget klart op - og pøj pøj - om nogle år ser det anderledes ud, men her og nu bliver det tough

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
  1. Læg et stramt men realistisk budget
  2. Tal med skat og forklar situationen
  3. Lav en aftale med dine største kreditorer hvor der sættes pause for afbetaling i en periode, og betal de mindre beløb først. Start med Skat. Grunden til du skal betale de mindre kreditorer er at du relativt hurtigt får betalt ud til dem du skylder og dermed frigøre ekstra midler når du skal til at betale de største beløb. Dette giver også et bedre overblik og god moral at du ikke længere har 17 kreditorer men "hurtigt" kun 2-3 tilbage.
  4. Godt at du tager tyren ved hornene, og gør noget ved problemet. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Læg først et budget.
Men udfra din overskirft i tråden ønsker du coach.
Jeg kan anbefale dig at prøve at søge på google og finde en økonomikonsulent som kan hjælpe dig.
Det ville gavne dig at få styr på dine indtægter og udgifter.
De hjælper og indefryser så du faktisk er tvunget til at leve efter deres regler og på den måde sikre dig at du kommer af med din gæld og ovenpå igen.

Søg evt. på google efter: hjælp til gæld eller hjælp til at lave budget.

Hilsen
Ronni

Fra København S
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 309
Fra  Rosenlund Media Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har en afbetalingsguide på mit låne website. Jeg fraråder dig at låne penge her naturligvis !!, men jeg har en ammortisationsudregner, samt nolge video guides på afbetaling af lån. det kan være at du finder dem nyttige i din sittuation.

Du kan se dem her http://laankontanter.dk/laaneguide.php

Samtidig håber jeg alt ordner sig og at du finder en fornuftigt og simpel afbetalingsaftale med kreditorerne.

/Mads.

Sammenligning af TV pakker.

Søg om et af de hurtige lån på laankontanter.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Realisér alt hvad I har i værdier (og kan undvære, naturligvis) og brug pengene på afbetaling af gæld. Det viser også en potentiel gældsovertager (fx banken) at du mener det seriøst.

Samtidigt, læg et budget - som nævnt - men dog et realistisk et af slagsen. Der skal også være lidt luft i økonomien, ellers kan du alligevel ikke overholde det. Og det ved banken også godt.

God vind herfra - og god stil, at du tager ansvar. Mange andre er ligeglade, og lader den køre resten af livet...(eller så længe de kan få lov)

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere assisteret med forhandlinger om gældsafvikling i samme kategori som den du beskriver.

Mange kreditorer (også inkassofirmaer) er til at tale med, og det er på ingen måde undtagelsen at man kan lave fornuftige aftaler med dem - jeg har faktisk flere gange haft held med at lave aftaler om indbetaling af en del af gælden (nogle gange faktisk en ret lille andel) til fuld og endelig afregning.

Min pointe er, at selv om man måske har lavet "strudsen" overfor sine kreditorer i en periode, så vil de alligevel ofte være til at tale med.

Mht at samle gælden i banken, så kan det på nuværende tidspunkt godt blive en anelse svært - ene og alene grundet registreringen i RKI. Så kan du få gælden der har ført til RKI-registreringer ud af verden først er det min vurdering, at dit udgangspunkt overfor banken vil være væsentligt bedre.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)