Du og jeg, som er velbevandret i den digitale verden, optræder dagligt på den store scene. Den scene, hvor publikummet er dit netværk og netværks netværk og hvor du har hovedrollen i stykket. Let’s face it. Jeg sidder udelukkende og gør mig umage lige nu fordi jeg ved, at dette indlæg, hvis jeg fortsætter med samme hastighed på tastaturet, meget snart rammer mit netværk. Er du ny i teateret? – så velkommen til, husk at like, kommentere og del mit indlæg for den vej igennem , at betale entre for din plads på første række. Er du en af de loyale gæster i teateret ? Velkommen tilbage, hyggeligt at se dig.. igen.
”Nå, tilbage til det med hvorfor jeg gør mig umage lige nu”.
I min tid på universitet, kunne du dagligt finde min arm i luften til diverse forelæsninger – jo færre i lokalet der kunne svare, jo større var min motivation for at svare på netop det spørgsmål og omvendt. Det på trods for, at der ikke blev uddelt en mundtlig karakter, da alle eksamener alligevel skulle bestås skrifteligt ved semesterets afslutning og i øvrigt vidste, at mit svar var korrekt. Jeg blev altså hverken klogere eller en karakter rigere af min indsats – men jeg skabte derimod, noget der for mig var langt vigtigere - legitimitet i fællesskabet. Et fællesskab af studerende, som betød, at jeg aldrig sad alene og tilmed havde et afgørende ord når der skulle dannes studiegrupper, spises frokost eller besluttes hvorhenne fredagsøllen skulle drikkes . Læser du dette indlæg er det fordi, at jeg er bevidst om, at du befinder dig i et netværk, der kan hjælpe mig med, at skabe legitimitet i det fællesskab af mennesker , som jeg netop nu skal overbevise om, at jeg besidder Danmarks stærkeste viden inden for området sociale medier og værdiskabelse igennem disse.
Hvis jeg er gennemskuet og du derfor godt ved, at den eneste grund til, at jeg lige nu deler min viden er, at jeg skal bruge dig strategisk…. - så er vi nået langt!
Tænk strategisk når du som virksomhed skal skabe værdi på sociale medier - ved at agere med social intelligens og kende dine platformes muligheder samt begrænsninger kan du opnå succes. Den største begrænsning på sociale medier og i særdeleshed facebook er, at platformen i sine rammer IKKE kan sælge. Platformen blev skabt og har sin berettigelse grundet et behov. Et behov for mennesker imellem at interagere og danne relationer i en stadig stigende digitaliseret verden. Det er altså et relations opbyggende værktøj.
Begrænsningen er hermed overleveret , nu mangler din virksomhed blot social intelligens for at opnå succes.
Næste gang du læser noget fra mig, vil min gennemsigtighed være væsentlig mere sløret. Men min strategi vil være det samme – at skabe relationer, som vil sikre mig legitimitet og dermed værdi gennem mennesker. På samme måde skal du tænke din virksomheds næste sociale medie strategi – fyld jeres strategi med social intelligens og tag jer for dælen tiden til at skabe relationer og husk at give jer selv lov til, at gøre ting, der ikke umiddelbart virker oplagte i en salgs situation. Husk blot på mit engagement på universitet - jeres legitimitet skal dog ikke sikres hos mine tidligere studiekammerater, men hos jeres kunder.
Psssst. En social medie strategi kan ikke og har aldrig kunnet stå alene. Tænk integreret kommunikation….
”Jamen Casper , der findes jo decideret en hel række af virksomheder, som ikke laver andet end at tænke facebook strategi..”???
”Godt spottet, prøv at tænk over hvorfor hundredvis af dyrt købte danske facebook sider med en pæn facade ligger uden reelt indhold lige nu og hvis eneste værktøj til vækst i deres fællesskab er, at holde en ”tag, dele og husk at synes godt om-konkurrencen” , hvor præmien er deres nyeste makeup serie , en cykel eller en Ipad2 hvis musikken virkelig spiller og der satses hårdt. Det er ydermere et faktum at 9 ud af 10 privatpersoner ikke kan se meningen med virksomheder på facebook”.
I wonder why..
Er det simpelthen fordi kunden ikke ønsker en konstruktiv dialog med virksomheden eller simpelthen blot fordi, at vi endnu ikke har oplevet en virksomhed der behersker platformen ???
Dette er sagt med alt respekt til de pseudo kommunikatører, som lige nu taler til gå-hjem møder om, hvordan du som virksomhed skal være din egen blogger. Jeg må heller ikke glemme Cirkeline på 19, der er praktikant i en mellemstor dansk virksomhed og lige nu varetager bossens seneste investering, (en pæn facade på facebook + en guide med gode tips). Bossen forventer et afkast af sin investering og Cirkeline følge derfor guidelinjen, hvor i der blandt andet godt står, at hun skal følge ”1 til 3” reglen. ”1 til 3 reglen” er den uskrevne regel om at man som virksomhed må pushe markedsføring ud i hver tredje sætning - så længe man har husket at snakke om andet godt i de to foregående sætninger.
Det er altså hverken den lille industri af virksomheder eller Cirkeline, der kan stilles til regnskab for den skepsis sociale medier i øjeblikket møder. De er begrænset af deres manglende evne til at tænke integreret kommunikation og fred være med det. Hvem skal stilles til ansvar for, at virksomheder i øjeblikket fejler på facebook…? Se, det er et sundt spørgsmål.. |
Hvorfor tror du , at 9 ud af 10 personer ikke ønsker virksomheder på facebook ?