Når nu Steff var så venlig at linke til min blog, blev jeg opmærksom på diskussionen. Den er helt på sin plads og der er lutter gode overvejelser - som content marketing mand tager jeg hatten af for din ambition, Bendtsen. Vinglas.... hmm.... er det spændende nok til at folk gider læse om det og se videoer om hvorfor et portvinsglas er større end et snapseglas? Næppe. Du overvejer desuden om emnet er for spinkelt - til at trække et solidt publikum: ja, men til at ranke på niche indhold på søgemaskiner: nej, absolut ikke. Det gør bare arbejdet for at ranke godt på udvalgte keywords lettere (formoder jeg - har ikke undersøgt konkurrencen). David Meerman Scott har en fedt statement. Han siger: Nobody cares about your product. Lad det være dit udgangspunkt og tænk i steder over hvilke typer kunder du gerne vil tiltrække og hvad deres behov er. Jo, du skal snakke om vinglas på dele af din hjemmeside, men læg hovedfokus der, hvor du kan hjælpe kunderne og byg dit indhold op om det. Måske er det på vindelen, men du kan også sætte ind et andet sted. Sig til hvis du skal ha et skub i den rigtige retning, Bendtsen. |
@Joachim: Ideen med David Meermans Scotts statement er jo ikke, at man skal promovere ting, der ikke er ens produkt. Statementet handler jo om, at ingen bekymrer sig om dit produkt, men at alle bekymrer sig om sig selv, og hvordan dit produkt kan få dem til at være, føle og se ud.
Man kan sagtens lave en hjemmeside om vin, men hvis ikke den på en eller anden måde handler om de vinglas man sælger - hvordan de påvirker oplevelsen, hvilken identitet de giver vindrikkeren osv - så ender man med at folk går ud og køber vin og drikker dem af deres gode gamle vinglas. Og det var jo ikke lige meningen, når det nu er vinglas man lever af at sælge.
David Meerman Scott-eleverne Darmesh Shah og Brian Halligan skriver om, at man skal være en 'base' for sin branche. Hvis man er det sted, folk kommer hen, når de skal bruge viden om et emne, er der en god chance for, at man også render med salget. Det kan amino nok tale med om.
Jeg er så enig i, at det ikke passer helt perfekt på den konkrete situation, hvor trådstarter blot sælger et enkelt fabrikat.