Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarmodtager, skat og fradrag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle seriøse iværksættere...

Jeg har en lidt mindre seriøs praksis, forstået på den måde at jeg ikke er momsregistreret og holder min årlige bi-indtægt under 50.000,-

Min primære indkomst kommer fra et arbejde som privatansat arkitekt, der ud over har jeg indkomst fra arkitekt rådgivning i mere privat regi, hvor jeg fakturerer på timebasis og uden moms. Af denne indtægt betaler jeg B-skat, som honorarmodtager (rubrik 12).

Der er i den forbindelse også lidt fradrag for ansvarsforsikring, tryk, telefon og kørsel. 

Det er muligvis ikke den skattemæssigt mest optimale løsning, men jeg er egentlig glad for den fleksibilitet der er på den måde.

Tror jeg.

Jeg er ikke helt sikker på at ovenstående faktisk er lovligt / muligt? Og jeg er også usikker på om jeg overser noget i den konstruktion?

Jeg hører gerne jeres synspunkter.

mvh

Noel

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Noel,

Rent skattemæssigt mener jeg ikke du er stillet anderledes nu, i forhold til hvis du var momsregistreret.

Honorarmodtagere har som udgangspunkt ret til fradrag for erhvervsmæssige omkostninger i deres indtægt i henhold til Statsskattelovens paragraf 6.

Der kan dog måske være en lille fordel ved en momsregistrering, nemlig momsfradraget på dine momsbelagte udgifter... Ved dette fradrag opnås en større difference imellem dine indtægter og udgifter, da jeg antager at dine kunder vil kunne fratrække momsen på de regninger du sender dem og at dit indtægtsgrundlag derfor vil være uændret.

Det er måske kun udgiften til tryk, hvor du vil have fordelen?

Mange hilsner

Martin
Indehaver af Bogholderiet Bech - rådgivning om skat, moms, regnskab og bogføring og meget mere - se www.bogholderiet-bech.dk
Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

tak for svar.

De kunder jeg har er primært private, som ikke har fordel af at kunne fratrække moms.

Samlet er økonomien her jo begrænset, jeg har tidligere været momsregistreret, men det arbejde og de besværligheder der trods alt er med det, synes at overskygge fordelen ved lidt ekstra momsfradrag.

Men erhvervsmæssige omkostninger kan vel trækkes fra inkl moms i denne konstruktion?

mvh

Noel

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det kan de
Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Noel,

Med private som kundegruppe, vil du nok være nødt til at sænke priserne, hvis der skal moms på fakturaen og så røg den ide:-)

Ja, de erhvervsmæssige omkostninger fratrækkes inklusive momsen - altså den faktiske fulde udgift, som du har afholdt.

Mange hilsner

Martin
Indehaver af Bogholderiet Bech - rådgivning om skat, moms, regnskab og bogføring og meget mere - se www.bogholderiet-bech.dk
Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Rart at høre at du deler min opfattelse.

Min timepris synes jeg faktisk er billig i forvejen. Ca 2/3 af hvad jeg faktureres med gennem min primære arbejdsgiver, og så ekskl. moms.

mvh

Noel

Fra København
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Fik i øvrigt nedenstående svar på samme spørgsmål fra EBST, det er klart nok, dog førte en opringning til skat til nogen forvirring, idet de ikke umiddelbart deler opfattelsen af, at jeg kan undlade at lade mig momsregistrere:
"Hvis din omsætning ligger under 50.000 kr. har du ikke pligt til at lade dig registrere, men skal blot opgive din omsætning som skattepligtig B-indkomst.
Hvis du imidlertid har en idé om eller indikationer for at omsætningen vil overstige 50.000 kr. skal du, når du konstaterer dette, lade dig momsregistrere.

Spørgsmål om de skattemæssige konsekvenser af en registrering er du nødt til at rette til Skat, idet det er hos dem kompetencen ligger, og dette gælder også for spørgsmålet om hvorvidt du kan opgive en forventet 0-indkomst og så afregne sidst på året. Jeg tvivler på det sidste er muligt, men som sagt er det Skat der kan hjælpe dig med det spørgsmål.

Med venlig hilsen

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen"
Det er ikke altid klogt at spørge for meget.
Noel
Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Noel

Jeg tænker, at du har fået svar på dit indledningsvise spørgsmål. Jeg har to anbefalinger i forlængelse af dit spørgsmål.

  • Invester i en revisor til at gennemgå dit skatteregnskab. Det sikrer at du hverken betaler for lidt eller for meget i skat. Jeg bruger Jacob fra Eye-revision.
  • Køb bogen om fradrag. Den er hurtigt læst og giver et godt overblik over hvad du kan trække fra i din hobbyvirksomhed og hvorfor.
    Der står ikke noget i bogen, som du ikke selv kan finde ved at læse reglerne, men det er samlet og forklaret et sted.

Jeg har været glad for både bog og min revisor.

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Noel Wibrand:
Jeg har en lidt mindre seriøs praksis, forstået på den måde at jeg ikke er momsregistreret og holder min årlige bi-indtægt under 50.000,-

Det er nu din omsætning som skal holdes under de 50.000 for at undgå registrering. Hvis du ikke har planer om at ændre på dit nuværende indkomstniveau, så er der ingen grund til at smide penge efter en revisor. Du viser jo indledningsvis, at du har fat i princippet for skatteopgørelsen.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)