Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butik lukkes | opsigelse af medarbejder?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:
Hvis hun er på sygedagpenge så kan jeg forestille mig at hvis firmaet indgiver en konkursbegæring så vil medarbejdere også blive betragtet som opsagt, men selvfølgelig er det altid bedre at give de ansatte besked selv.

Medarbejderen er bekendt med situationen. Det er ikke aktuelt med en konkursbegæring. CVR-nummeret var personligt.

 

Peter:
Nu ved jeg ikke om du er medlem af ASE eller anden anden forening som kan rådgive, men jeg ville helt sikkert forhøre mig der omkring opsigelsen.

Hun har prøvet at snakke med ASE, men kunne desværre ikke råde hende.

 

 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Skal hun ifm. opsigelsen skrive noget, der matcher hendes situation. Hun ved jo ikke hvornår medarbejderen bliver rask igen. Denne har forøvrigt 3 måneders opsigelse, men hun har som nævnt ikke en chance for at betale løn i den periode, såfremt medarbejderen skulle finde på at melde sig rask.


Hun kan jo fritstille medarbejderen i opsigelsen, hvis der alligevel ikke er en arbejdsplads at komme tilbage selv, når/hvis hun raskmelder sig.

I øvrigt
Når det er et personligt ejet firma, så hæfter hun jo personligt for enhver gæld i virksomheden. Også evt. løn til medarbejderen.

Hun bør overveje om hun begærer sig personlig konkurs (insolvent) og så tage den derfra. Der er helt sikkert dygtige advokater der kan hjælpe med alt det.

Man skal aldrig bare lad stå til, i hvert fald. Få styr på det hele. Især på gælden. Gælden er der også i morgen. Også selvom hun har afmeldt sit CVR nummer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Hun kan jo fritstille medarbejderen i opsigelsen, hvis der alligevel ikke er en arbejdsplads at komme tilbage selv, når/hvis hun raskmelder sig.

Så jeg kan forstå hun i alle tilfælde bør lave den opsigelse. Skal hun være opmærksom på noget specielt ifm. denne ift. situationen?

Ronni Plindstrup:
Hun bør overveje om hun begærer sig personlig konkurs (insolvent) og så tage den derfra. Der er helt sikkert dygtige advokater der kan hjælpe med alt det.

Advokater arbejder vel heller ikke gratis. Hun har jo heller ikke penge til dette. Men mener du ellers det vil gøre en forskel?

Og for øvrigt mange tak for alle dine svar. Yes

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Hun kan jo fritstille medarbejderen i opsigelsen, hvis der alligevel ikke er en arbejdsplads at komme tilbage selv, når/hvis hun raskmelder sig.

 

Kunne opsigelsen lyde således:

Da jeg er kommet i den situation at mit CVR-nummer og dermed firma er lukket ned i dag, er jeg desværre nødsaget til at afskedige dig pr. dags dato.

Du er hermed fritstillet.

Med tak for et rigtig godt samarbejde, og med ønsket om al mulig held og lykke for dig fremover.

??

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Kunne opsigelsen lyde således:

Da jeg er kommet i den situation at mit CVR-nummer og dermed firma er lukket ned i dag, er jeg desværre nødsaget til at afskedige dig pr. dags dato.
Du er hermed fritstillet.
Med tak for et rigtig godt samarbejde, og med ønsket om al mulig held og lykke for dig fremover.

??



Jeg ville nok ikke skrive det sådan. Det lyder lidt barsk. Der skal desuden indgå lidt mere info, efter min mening.

Hvad angår advokat. Ja, hvis hun skylder næsten 1 million kroner, som hun ikke har en chance for at betale tilbage, så ville jeg klart anbefale en advokat.

Det er de færreste der selv kan håndtere kreditorene og evt. gældssanering/personlig konkursbegæring osv.

Med en advokat, er man sikret at alt foregår som det skal. Og at hun får det bedste ud af den rigtig irriterende og opslidende situation, hun er endt i.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Med en advokat, er man sikret at alt foregår som det skal. Og at hun får det bedste ud af den rigtig irriterende og opslidende situation, hun er endt i.

Vil jeg forelægge hende.

Ronni Plindstrup:
Jeg ville nok ikke skrive det sådan. Det lyder lidt barsk. Der skal desuden indgå lidt mere info, efter min mening.

Hvad mere info synes du der burde være?

 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Hvad mere info synes du der burde være?

Den nøjagtige dato for opsigelsen, at perioden løber 3 måneder (den endelige sidste arbejdsdag bør nævnes). Forklaring på at hun ikke behøver møde på arbejde. Årsag til opsigelsen.

Jeg kender dog IKKE til de formelle krav der faktisk er til en opsigelse.

Og så måske et brev ved siden af, hvor det uformelle står. F.eks som du selv nævnte, med tak for tiden i firmaet, god vind fremover osv.


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Den nøjagtige dato for opsigelsen, at perioden løber 3 måneder (den endelige sidste arbejdsdag bør nævnes). Forklaring på at hun ikke behøver møde på arbejde.

Det er jo svært at skrive en sidste arbejdsdag i og med, at læsset er væltet...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Det er jo svært at skrive en sidste arbejdsdag i og med, at læsset er væltet...

Det er lige meget om læsset er væltet..

Der skal stå hvornår medarbejderen er opsagt og hvornår fratrædelsesdag er. Fristen står i kontrakten (3 måneder?) og derudover kan hun skrive at medarbejderen er fritstillet i opsigelsesperioden da firmaet ikke findes længere.

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:

Skal hun opsige denne medarbejder som normalt med varsel osv.

Eller gør det ingen forskel i hendes situation hvor hun sådan set er "væltet" og har forladt "lortet"... Og hun har jo alligevel ingen mulighed for at betale medarbejderen i opsigelsesperioden.

Alt, hvad hun fortager sig under sammenbrudet, vil blive gransket, når/hvis hun søger gældssanering, herunder iværksættergældssanering.

Derfor er det vigtigt, at hun minimerer kreditorernes tab, så Lønmodtagernes Garantifond ikke får en grund til at modsætte sig gældssanering.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)