Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dot.com en forretning. Sociale medier et forhold.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

dot.com blev skabt og drives som et forretningsområde, sociale medier blev skabt og drives af et menneskeligt behov. 

Hvis du kun finder en sætning lærerig i dette blogindlæg, håber jeg, at det bliver sætningen ovenfor. Denne sætning er nemlig helt essentiel i forhold til at forstå, hvordan du som virksomhed kan værdiskabe på bundlinjen igennem sociale medier.

Vi som mennesker har et medført socialt behov, der bliver stimuleret ved interaktion og relation-dannelse mellem individer. De sociale medier har nedbrudt traditionelle barrierer og transaktionsomkostninger forbundet med organisering af mennesker. Det har blandt andet betydet, at vi i dag lever i en verden, hvor jeg, som chef i en stor dansk virksomhed, kan have medarbejdere ansat, som jeg aldrig har mødt ansigt til ansigt. Jeg kan arbejde og producere output døgnets 24 timer. Og jeg kan i øvrigt organisere mig med mennesker, som deler mine inderste interesser og pleje min indre nørd med ligestillede verden over.

Derfor vil du også i de kommende år se sociale medier og sociale platforme skyde frem med ekspresfart, og nogle af disse platforme vil være med til at ændre den måde, vi kommer til at udveksle know how og organisere os på for altid. Jeg vil til slut i dette indlæg give dig et par gode eksempler på, hvordan et socialt medie kan tage sig ud i 2011. Begge platforme er skudt op den seneste måned og spås begge stor succes.

Når 500.000.000 mennesker hver dag i gennemsnit bruger 1 time og 5 minutter af deres 14-16 vågne timer på sociale medier, har det aldrig været et spørgsmål om, hvorvidt virksomheder skulle deltage eller ej – men hvordan. Det har altså længe været uundgåeligt at virksomheder, store som små har set deres snit til, at profitere og værdiskabe gennem disse medier. Det mest kendte medie til dette er selvfølgelig facebook. Men medier som twitter, tumblr, youtube og stumble upon er også platforme, som virksomheder hver dag benytter i forsøget på at få deres omsætning til at blomstre. Mange af disse virksomheder har i dag ikke tænkt strategi eller målsætninger for deres tilstedeværelse på de sociale medier, og de har heller ikke tænkt, hvordan de konkret vil forsøge at værdiskabe. Disse virksomheder begår i øjeblikket ikke kun en økonomisk brøler, men også en fejltagelse som i værste fald vil kunne re-brande ellers sunde og velkonsoliderede virksomheder verden over.

Det er her, at min indledende sætning kommer til sin ret. Hvis du som virksomhed forsøger at booste din omsætning eller værdiskabe på bundlinjen gennem et socialt medie, må du som virksomhed aldrig tage udgangspunkt i en ”typisk” salgssituation. På de sociale medier vil din målgruppe være i relations og interaktions mode - brug dette til vedvarende at inddrage dine kunder og interessenter til fx at produktudvikle, give dig nyttig feedback samt brødføde dine kunder med en interessant nyhedsstrøm, som gerne må besidde en mere skæv og personlig vinkel end din traditionelle pressemeddelelse. Den vej igennem vil du knytte relationer, som vil danne bånd og i bedste fald skabe ambassadører for din virksomhed. Forbrugere kan sagtens rammes, hvis du som virksomhed tager udgangspunkt i, at mediet er et socialt medie og endelig ikke forveksler det med et dot.com medie, som er skabt til et helt andet formål og derfor skal bruges på en helt anden måde – nemlig langt mere traditionelt i sin tilgang til markedsføring.

Glem salget på de sociale medier. Vær social, knyt relationer og skab en bæredygtig kommunikation mellem din virksomhed og dine kunder. Så vil du samtidig opleve en langt sjovere forretning – også økonomisk. I promise.

- Casper Henningsen.

Jeg blev i dag inspireret til dette blogindlæg, da jeg læste en tråd på et dansk forum. Tråden handler om et par unge gutter, der har skabt et fællesskab på facebook med 73.000 medlemmer. Nu forsøger de at sælge deres fællesskab, som en kanal for interesserede virksomheder og webshops at markedsføre sig igennem.     http://www.amino.dk/forums/t/141678.aspx?PageIndex=1

Jeg synes iøvrigt, at du skal bruge 2 minutter på disse links ved lejlighed. &feature=player_embedded">

&feature=player_embedded , &feature=player_embedded" target="_blank">
&feature=player_embedded
Begge linker til sociale platforme, der er skudt op den seneste måned og spås stor succes.

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)