Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidl medarb har kopieret min webshop

Side 8 ud af 8 (78 indlæg)
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Majbritt Jacobsen:
Jeg blander ikke noget ind i noget - jeg pointerer bare, at ophavsretten til et billede tilhører den, der har taget billedet. Alle billeder er underlagt ophavsret uanset kvalitet og sammenhæng.

 

 

Det håber jeg du godt ved ikke passer, men fred med det. Jeg var bare bekymret for om der var kommet nogle nye domme, jeg ikke havde hørt om, men det er vist ikke tilfældet.

Du ejer bare løs af alle dine rettigheder (og vi hverken vil eller tør natuligvis ansætte dig til noget som helst :-) )

Ophavsretten dikterer stadig at trådstarter kan forhindre en tidligere ansat i at bruge de omtalte billeder, men jeg ved ikke om det er besværet værd.  

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har taget et billede vil du normalt have ophavsretten og det firma du arbejder for have brugsretten. Når en prof. fotograf tager produktbiller opgiver de tit deres ophavsret, men den skal overdrages skriftligt.

Sansir - du behøver ikke være bekymret - jeg skal aldrig nogensinde ansættes nogen steder igen. Men jeg forstår ikke, hvorfor en uenighed om en fortolkning får dig til at synke til det plan.

Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Majbritt Jacobsen:

Jeg ved at hvis jeg er ansat i firmaet X og tager et billede til brug på deres hjemmeside. Så må de bruge det - også efter jeg har fået andet arbejde - men medmindre andet er anført i kontrakten er det mig, der har ophavsretten til billedet - og jeg kan dermed også tillade andre at bruge samme billede.

Sådan er det i hvert fald, når man er ansat til at tage billeder, så mon ikke også det gælder, selvom man er ansat til noget andet: http://www.pressefotografforbundet.dk/fotografi/ophavsret.php

Jo, det er jo ikke den samme tidl medarb og jeg kender ikke til at der skulle være nogen forbindelse mellem fotografen og webshopejeren, så det også blive et afgørende spørgsmål

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på at det er to forskellige tidligere medarbejdere - men HVIS han har brugt den andens billede uden at få lov, er det jo stadig ikke dig, der har penge til gode :)

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ophavsret er ikke altid krystal-klart - men flere af dem der har skrevt indlæg kan måske få noget ud af at læse mere disse steder:

Danmarks Medie og Journalisthøjskole- http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03153564
- læs under "Fotografering" og "Ophavsret" - under "Mediejura"

Retsinfo - loven om ophavsret: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901

Opavsret.dk / baggrundsvise : http://www.ophavsret.dk/baggrundsviden.php?rapport=8 

M.h.t. fotografi er det i princippet den, der har trykket på knappen som har rettighederne - med mindre han helt eller delvist er overgivet dem til arbejdsgiveren - enten pr. skriftelig aftale eller pr. "Sådan plejer det at være" - men det sidste holder ikke altid i retten..

Bemærk at der er forskellige rettigheder - både økonomiske, retten til at blive nævnt krediteret, brugsret, retten til at ændre værket....

   De følges ikke altid ad.

God læsning

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

En arbejdsgiver kan imidlertid også uden en udtrykkelig aftale erhverve rettigheder til de af medarbejderen frembragte værker. Dette kan ske i kraft af ansættelsesforholdet ud fra en betragtning om at der eksisterer en sædvane eller en stiltiende aftale. (citat slut)

I tilfælde af eks packshots til websites og lign udført af en medarbejder har jeg aldrig nogensinde hørt om at det skulle falde ud til medarbejder, og eftersom vi ikke rigtig laver andet har vi haft advokater ind over, så når Maibrit pludselig påstår noget helt andet er det derfor jeg spørger til om hun kan dokumentere de domme (det andet er jo indlysende standard fortolkning)

Så det jeg spørger til er hvor helt specifikt at det ikke har holdt i retten?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Sansir:
Du ejer bare løs af alle dine rettigheder (og vi hverken vil eller tør natuligvis ansætte dig til noget som helst :-) )

En lidt uheldig kommentar i min mening. Hvis du tager forskellige meninger så alvorligt, at det er nødvendigt at fortælle folk med en anden mening, at du aldrig vil hyre dem, så er det trist.

Hun fortæller, hvordan hun fortolker loven, og det er lidt hårdt nok at dømme andre på deres fortolkninger af loven. Du ved jo ikke, hvordan hun behandler sine kunder. Hvis hun netop pga. hendes fortolkning skriftligt overdrager alle rettigheder, så er hun med det udgangspunkt bare forudseende. Hvorfor skal man straffes for det?

Min pointe er, at det er barnligt at bedømme andre efter deres fortolkninger af loven. Dette er ikke nogen som helst indikation af, hvordan man indgår aftaler, da det netop modsat kan betyde at personen så istedet for at hvile op af loven undgår konflikter igennem de skriftlige kontrakter.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Emil:
En lidt uheldig kommentar i min mening. Hvis du tager forskellige meninger så alvorligt, at det er nødvendigt at fortælle folk med en anden mening, at du aldrig vil hyre dem, så er det trist.

 

Jeg synes faktisk at folks meninger er en væsentlig del af hvem de er, men det hører vist ikke lige hjemme i denne her tråd. Du er velkommen til at starte en anden, men jeg synes du skal respektere trådstarters ønske om at forholde sig til om han har noget juridisk at komme efter...ok?

Side 8 ud af 8 (78 indlæg)