Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidl medarb har kopieret min webshop

Side 7 ud af 8 (78 indlæg)
Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Sansir - nu drejer det sig jo om et billede og ikke om et webdesign - så jeg forstår ikke helt hvorfor du blander webudviklere ind i sagen?

Jeg ved bare, at de billeder jeg har taget på tidligere, arbejdspladser - det er mine og jeg bestemmer hvem, der må bruge dem nu. Min tidligere arbejdsplads kan ikke videresælge mine billeder uden min tilladelse. Jeg kan til gengæld godt videresælge mine billeder uden deres tilladelse.

Og  bruger noget et billede, jeg har taget uden at få lov - så er det mig der har ret til erstatning, og ikke min tidligere arbejdsplads.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Majbritt Jacobsen:
Jeg ved at hvis jeg er ansat i firmaet X og tager et billede til brug på deres hjemmeside. Så må de bruge det - også efter jeg har fået andet arbejde - men medmindre andet er anført i kontrakten er det mig, der har ophavsretten til billedet - og jeg kan dermed også tillade andre at bruge samme billede.

Sådan er det i hvert fald, når man er ansat til at tage billeder, så mon ikke også det gælder, selvom man er ansat til noget andet: http://www.pressefotografforbundet.dk/fotografi/ophavsret.php

Så må du kalde det sludder, eller lade være.



Jeg fastholder - "sludder" - han er ikke ansat som fotograf han er en medarbejder der bl.a tager et foto.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:
snip Jeg ved bare, at de billeder jeg har taget på tidligere, arbejdspladser - det er mine og jeg bestemmer hvem, der må bruge dem nu. snip
ja hvis du er ansat som pressefotograf eller fotojournalist (er så ikke klar over definitionen af fotojournalist)

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Fair nok - ophavsret gælder kun hvis man er ansat som fotograf? 

Den gjaldt for mig - jeg var  ansat som journalist, men tog nu og da et billede. Det gjaldt også for vores sælger, der tog et "snap-shot" på vej til et kundebesøg, som både blev brugt i avisen og senere solgt videre - af hende naturligvis.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

rettet,

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:
Sansir - nu drejer det sig jo om et billede og ikke om et webdesign - så jeg forstår ikke helt hvorfor du blander webudviklere ind i sagen?

 

Fordi jeg er temmelig sikker på at man hvis det kommer til en retsag vil skønne at det hører under "simple fotos tekster og.lign der er nødvendige for at færdigøre projektet"

Jeg forstår tilgengæld ikke hvorfor du blander reglerne for billedjounalistik ind i det? Det her drejer sig jo om et website, og pack-shots og lign er jo omfattet af andre regler.

 

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blander ikke noget ind i noget - jeg pointerer bare, at ophavsretten til et billede tilhører den, der har taget billedet. Alle billeder er underlagt ophavsret uanset kvalitet og sammenhæng.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:
.... snip - sælger, der tog et "snap-shot" på vej til et kundebesøg, som både blev brugt i avisen og senere solgt videre - af hende naturligvis.... snip
Læs nu hvad du selv skriver eller måske rettere forstå indholdet af det du skriver - for pokker Wink -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver at en dame, der var ansat som sælger - tog et billede til avisen, som hun selvfølgelig!!! havde ophavsretten til. Billedet blev bragt i avisen, men senere valgte hun at sælge brugsretten til en anden  person også. Havde den anden person brugt billedet uden at få lov, var det hende der skulle kræve erstatning og ikke avisen. For uanset jobtitel, så er ophavsretten gældende.

Min pointe er bare, at hvis det eneste den tidligere medarbejder har "stjålet" er et billede taget af en anden tidligere medarbejder, så har trådstarter ikke nogen sag - men det har den anden tidligere medarbejder måske.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:

Jeg blander ikke noget ind i noget - jeg pointerer bare, at ophavsretten til et billede tilhører den, der har taget billedet. Alle billeder er underlagt ophavsret uanset kvalitet og sammenhæng.

Hej

Siger du saa at de fotos jeg har taget da jeg arbejde som reservedelsekspedient ved en Citroen forhanlder i dk, med firmaets kamera af alu-fælge etc til firmaet hjemmeside at de tilhøre mig??

Lyder lidt underligt hvis det er korrekt.

Mvh anders

Side 7 ud af 8 (78 indlæg)