Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En spørgsmål vedr. bogføring af leasingaftaler

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Holsted
Tilmeldt 24. Jul 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg sidder lige med et spørgsmål vedr. noget bogføring.

Jeg har en kunde som leaser nogle firmabiler og jeg vil i den forbindelse høre om det skal køres på kontoen for "leje af driftsmidler" eller om jeg skal ind og oprette en selvstændig konto til dette?

På forhånd mange tak.

Sabine Mikkelsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sabine

Hvis det var mig, ville jeg gøre følgende:

Hvis der ikke er bogført noget på konto for "leje af driftsmidler", vil jeg omdøbe kontoen til "leasing af biler" og bruge kontoen kun til leasingsydelser på de leaset firmabiler. Hvis man senere fik behov for én konto for "leje af driftsmidler, oprette man en ny konto. 

Normalt er der forskel på "leasing" og "leje".

Ved "leje" har du normalt kun en forpligtelse, som løber i en meget kort periode, hvorimod "leasing" har en forpligtelse, som løber over en længere periode (over 1 år)

Leasingforpligtelser skal virksomheden oplyser til omverden i dens årsregnskab.

Det vil også gavne én revisors arbejde, idet det bliver mere gennemsigtig,hvis man kun har leasingydelser  én konto, og ikke alt muligt "blandet sammen" på den samme konto.

Når du har konto /konti som inderholder leasingydelser, giver du bla. besked til revisor, at der noget hun/han skal sikre at det bliver oplyst til omverden at virksomheden har en given forpligtelse.

Du skal også huske, at tage stilling til momsfradraget!! Det afhængig af hvilken bil det er (personbil,  størrelsen varebilen), og det er "leje" eller leasing.  

Håber det var svaret

mvh

Henrik B

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)