Jeg ønsker at få kontakt til en revisor der kan hjælpe mig med følgende spørgesmål.
Jeg har fornylig startet en fotografi virksomhed ved siden af mit deltidsjob. Jeg har indrettet studio i vores ejerlejlighed i en hjørnestue men egn indgang fra gaden. Jeg bruger studiet kun til arbejde og har skiltning og billeder i vinduet så der er ikke noget tvivl om at det kun er brugt af virksomheden og ikke privat. Det eneste problem er at vi har adgang til vores privat kælder fra studiet (den eneste adgang). Jeg har forstået at skat er rimelig striks med reglerne med hensyn til brug af private lokaler og er lidt bange for at de kan sige at på grund af denne gennemgang til kælder kan jeg ikke sige at jeg bruger lokalerne kun til virksomhed.
Mit spørgesmål er hvordan skal jeg arrangere bruget af private lokaler. Kan jeg leje lokalerne til min egn virksomhed? Eller skal virksomheden betale en andel af udgifterne til fællesudgifter etc. Hvad er mest favorable til mig og vores privat økonomi?
Jeg håber meget der er nogen der kan hjælpe mig eller kender en der kan hjælpe.
Jeg er godnok ikke revisor men det hedder sig at man skal være fuldtidsbeskæftiget for at kunne trække det fra i skat og rummet må ikke være gennemgangsrum til et andet, der må kun være de ting som du bruger i forbindelse med jobbet.
Det var så lidt. En god ide som Peter skriver at søge SKAT om bindende svar på området, således der ikke opstår tvivl ved aflæggelsen af din selvangivelse (personlige regnskab)¨
det hedder sig at man skal være fuldtidsbeskæftiget for at kunne trække det fra i skat
Så firkantet er reglerne nu engang ikke. Der er intet sted lovmæssigt eller i praksis krav om, at der skal være tale om fuldtidsbeskæftigelse. Der lægges mere vægt på rummets funktion.
Jeg er på linie med Peter-revisor og tør godt argumentere for at fotoalier, som er indrettet som sådan og alene bruges som sådan er fradragsberettiget.
Vi havde selv i flere år fradrag for to kontorer i hjemmet selv om besøgende skulle igennem 2 eller 3 stuer for at komme til disse. De blev godkendt fordi vi kun havde firma-relevant på kontorerne og så havde "privat" kontor på 1. salen.