Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ejer 9 % i et firma med stor succes - kan jeg oprette et holding selskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er i den gode situation at være medejer i firma i stor vækst - jeg ejer 9 % anparterne i firmaet.

- Er det rigtig at man skal have 10 % for at oprette et holding selvskab?

- Hvad er fordele og ulemper evt. at oprette et holding

- Vi har talt om at udlodde ca. 1.000.000 fra 2011 derved ville jeg blive beskattet med den høje takst ?

- Hvad koster det at oprette et holding ?

Dbh. Henrik

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det er ikke noget krav om at du skal eje mindst 10% for at have et holdingselskab.

Ejer du derimod 10% via et holdingselskab, kan du komme udenom udbyttebeskatning, i første omgang. Beskatningen sker først når du trækker pengene ud af holdingselskabet.

Prisen foroprettelse af holding ligger vel omkring 10-20k, afhængigt af rådgiverne
Fra Struer
Tilmeldt 30. May 10
Indlæg ialt: 485
Fra  Rolcera Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Som person gælder følgende regler om unoterede aktier:

Gevinst og udbytte beskattes som aktieindkomst.

 <48.300 = 28%

>48.300 = 42%

 Et udbytte på kr. 1.000.000 * 0,09 = 90.000

I et selskab medregnes gevinst, tab og udbytte vedrørende porteføljeaktier i selskabsindkomsten uanset ejertid. Porteføljeaktier er aktier, der hverken er datterselskabsaktier (ejerandel på mindst 10%) eller koncernselskabsaktier (aktionæren er koncernforbundet med selskabet), dvs. aktier hvor ejerandelen er mindre end 10%. Der er fra og med indkomståret 2010 skattepligt for udbytte, tab og avancer uanset ejertid. Gevinst og tab medregnes som udgangspunkt efter lagerprincippet. For unoterede porteføljeaktier kan realisationsprincippet anvendes, hvorved tab kun kan modregnes i gevinst på øvrige realisationsbeskattede aktier. 

 Dine aktier, vil i et selskab, altså blive kategoriseret som unoterede porteføljeaktier.

 Du skal i dine overvejelser have med hvad det er du vil bruge pengene til.

Hvis de skal bruge til investering, kan et holdingselskab være en mulighed. Hvis de alligevel skal ud i privatøkonomien er der selvfølgelig inden grund til at oprette er holdingselskab. 

Din problemstilling er dog lidt mere kompleks og det er svært at få alle aspekterne med her.  Jeg vil derfor anbefale du tager kontakt til din revisor.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal selvfølgelig lige have emd at beløbsgrænserne for ægtepar er kr. 96.600.

I det tilfælde vil udbytte på kr. 90.000 passe udemærket.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)