Hvis man har en funktionær som har fået ex 200.000 i løn, og denne ikke er fratrådt - så opstår der jo en forpligtelse til at udbetale feriepenge hvis denne fratræder. Denne forpligtelse skal jo reguleres årligt som princip, men tager vi år ET vil den jo være 12,5% af de 200.000 kr eller 50.000 kr
Hvordan behandler man den forpligtelse. Den skal vel afsættes debet som omkostning i drift - og kredit som afsatte feriepenge f.eks. i status?
Jeg går ud fra det må være måden og at det derved jo også påvirker årets resultat?
vh John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Man bør selvfølgelig huske, at have løbende overblik over de hensatte feriepenge, da de jo normalt udbetales til en feriekasse straks, hvis en medarbejder stopper.
Det er jo i særdeleshed vigtigt, hvis virksomheden har en stram likviditet.
Endvidere jo mindre virksomhed des større betydning, da den enkelte medarbejders feriepenge må antages, at fylde mere i likviditetsbudgettet end disse gør i en stor virksomheds likviditetsbudget.
Tak for jeres svar. Jeg ville bare være sikker på det var en udgiftspost - det er bla.a. ApS ejerens løn som er en del af det, men han er ansat på helt normale vilkår - selvom han er ejer, så jeg tager dem alle og afsætter - og ja - vist skal man huske det likvide
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER