Jeg har brug for lidt hjælp af de mange SEO-eksperter:-) Jeg har sat mig for at gøre noget mere seriøst ud af min SEO-optimering af min shop. Jeg har hele oktober studset over, at antallet af organiske besøg i shoppen er steget væsentligt - det er jo et godt tegn - lige indtil jeg kigger på min Adwordskonto, hvor jeg kan se, at antallet af cpc-klik er stort set uændret. Det ser ud til, at dette er begyndt at ske omkring den 3. oktober. Hvilket også falder sammen med det tidspunkt, hvor jeg opgraderede min PrestaShop til version 1.4.4.0. Men det giver jo ingen mening, at disse to ting skulle være forbundet?
Er der nogen, der har et bud på, hvorfor fordelingen nu bliver vist anderledes i Google Analytics? Det er jo ret væsentligt, om et besøg stammer fra en organisk søgning vs. et adword.
Jeg kan selvfølgelig sende resultaterne til Google og bede om refusion, men den hopper de nok ikke på;-)
Når jeg kigger på min Adwords konto, kan jeg se, at de daglige klik er stort set uændrede. Men når jeg kigger i Analytics så har jeg så lidt som 3 Adwords besøgende på en dag (men jeg betaler jo for mange flere) og mange flere organiske besøgende. Adwords antal og logget antal i Analytics hænger således ikke sammen overhovedet.
Adwords og Analytics registere to forskellige ting - henholdsvis klik og besøg, hvilket gør at der godt kan være lidt forskellige i talene.
Er der stor forskel, så skal der dog måske kigges på om analytics ligger rigtigt efter din opdatering. Ved ikke lige hvilke ting der er blevet ændret i deres opdatering, men kan måske godt have ændret på noget.
Det er en markant ændring - der logges i gennemsnit 3 Adwords besøg om dagen, hvilket slet ikke stemmer overens med, hvad jeg betaler.
Jeg kan se, at tracking-koden er indsat i <head> tagget, hvor den tidligere sad i et modul der hedder block_various links. Men jeg kan ikke finde noget om, at andre har tilsvarende problemer med deres PrestaShops. Meget underligt...
Hvis destinationswebadressen til dine annoncer ikke indeholder nogen parametre (så de ser omtrent sådan ud: www.googlestore.com/contact_us.php): 1. Tilføj strengen "?gclid=ThisIsATest" i slutningen af denne webadresse, og kopier den derefter ind i din browser. Webadressen vil dermed se sådan ud: www.googlestore.com/contact_us.php?gclid=ThisIsATest 2. Tryk på Enter. 3. Hvis parametren "gclid" stadigvæk er indsat i slutningen af destinationswebadressen i din webbrowser, efter at siden er indlæst, og der ikke bliver vist nogen fejlmeddelelser, skulle det hele være i orden, og så må der være andre grunde til uoverensstemmelserne. Ellers må hovedårsagen være en forkert serverindstilling. Vi vil lidt senere se på, hvordan du løser dette problem.
------
Og det virker fint også med parameteren på. Så ifølge artiklen skal der således være ændret noget på mit webhote (Meebox) samtidigt med, at jeg opgraderede. Det lyder ikke videre sandsynligt.
Mon ikke det blot er koblingen mellem din AdWords og Analytics konto, som på en eller anden måde er røget sig en tur?
Hvis det totale antal besøgende (organisk + betalt) er omtrent uændret, så kunne det tyde på, at det blot er dine AdWords besøgende, der er røget ind under organisk i stedet.
Så prøv lige at tjek om dine konti er koblet rigtigt sammen og om du har "auto-tagging" slået til.
Jeg har kigget under Profilindstillinger i GA og her står min Adwords konto korrekt under "Anvendte omkostningsdata". Er der andre steder jeg skal tjekke?
Det var også der, jeg selv ville have tjekket - og da jeg kan se, at du tilsyneladende også tagger dine destinations-URLer korrekt, så vi må nok vente til, der kommer klogere folk forbi :)