Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål i forbindelse med virksomhedsopstart

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg er igang med at starte en enkeltmandsvirksomhed indenfor motor renovering.

Jeg har de sidste ca 3 mdr gået og renoveret det værksted som jeg har lejet, købt diverse værktøj og maskiner til formålet.

Jeg er nu klar til at starte og skal naturligvis ha et cvr nummer, mit spørgsmål i den forbindelse så:

Hvilken dato skal jeg skrive jeg starter virksomheden? Jeg mener, jeg har jo ikke været igang med at omsætte ydesler osv men har jo brugt noget tid på at istandsætte værkstedet til mit foretagne. Jeg vil gerne trække mine indkøb i den forbindelse fra hvis muligt (har gemt alle bilag)

Jeg talte kort med en revisor omkring mit foretagende og han fortalte mig at hvis jeg bestiller momsnummeret i år kan jeg trække alle udgifterne i forbindelse med opstarten fra ved årets udgang, MEN kun hvis jeg når at have noget omsætning/indtjening inden, kan det være rigtigt?

Han fortalte mig også at hvis virksomheden gir et underskud ved årets udgang, hvilket jeg forestiller mig den nok kommer til da jeg har investeret en del penge, så vil jeg kunne trække det underskud fra, men hvordan fungerer det rent økonomisk? Får jeg så "penge tilbage i skat"  svarende til de udgifter jeg har haft og naturligvis minus den indtjening jeg får i virksomheden i år?

 

Tak for et super godt forum, håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej..

 

Med venlig hilsen Jakob.

Tilmeldt 11. Mar 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte lige en ting mere..

Jeg er lidt i tvivl om hvad branche jeg skal vælge.. Har hørt at der i min branche kan være nogle miljø mæssige krav der skal opretholdes i forbindelse med håndtering af kølevand og olie osv. Jeg vil jo nødig ha at miljø tilsynet står og banker på en dag og forlanger store investeringer indenfor forskellige ting for at jeg kan få lov at lave det jeg nu engang vil lave.

Er der stor risiko for de kommer og stiller krav når firmaet er enkeltmands ejet?

Kan der være en fordel i at vælge en bestemt type brance for at undgå de kommer forbi? Ikke at jeg på nogen måde vil snyde eller omgå miljø regler.

 

 

 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

 

Først og fremmest vil jeg anbafale at du taler med din revisor om den slags spørgsmål, der kan være små detaljer vi ikke kender til, og det er jo sådan noget man har en revisor til.

Jeg ville nok også forslå dig et aps mere end en enkeltmandsvirksomhed men det bestemmer du jo.

Tilbage datering af virskomhedsstart... du kan lige chekke hos EogS jeg mener de accepterer 3 måneder så du kan officielt starte virksomheden for tre måneder siden...og altså trække alle udgifter fra de sidste 3 måneder. Der er forskellige måder at sno sig på, hvis du har været igang i længere tid, men det mest rigtige havde jo været bare at registrere virksomheden da du begyndte at arbejde.

mht fradag har han ret, når man er et enkeltmandsfirma følger man så at sige kalenderåret så de udgifter du har haft i år skal "afregens" i år og tilsvarende skal indtægter beskattes... hvis du har et aps kan du uden de store problemer overføre fra et år til et andet.

Jeg ved at skat har strammet lidt op, (så check med dem) men hvis du har indtægt ved siden af dit firma er der mulighed for at trække underskuddet i dit firma fra (altså hvis vi siger du tjente 100.000 i foråret, og bruger 20.000 på at starte en virksomhed, skal du kun betale skat af 80.000kr) igen skal du nok lige have fat i en reveisor eller finde en af eksperterne herinde, for der har været nogle sager med misbrug og derfor er reglerne strammet lidt.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)