Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offentlig effektivitet

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fatter heller ikke at der er over 800.000 offentligansatte, og så er servicen en by i Rusland. Hvad går de mon og laver? 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Marianne H:

Du forestiller dig, at de sidder og glor ud i luften, spiller bingo eller bevidst bare ikke gider tage telefonen?

Det kunne sagtens forekomme!

I mine to første arbejdsår, var jeg ansat på kontoret i en amtskommune, og den første time hver morgen brugte kontordamerne på at snakke om hvor travlt de havde, og hvilke frygtelige forhold de var ansat under. De snakkede også om, hvordan det gik med hinandens børn, hvad de havde set i tv, og hvad der i øvrigt skete i deres liv. Det var normalt, at selvom man mødte kl. 8, så var man først i gang med arbejdet ved 9-tiden.

<snip>

Frokost holdte man så kl. 11:30, hvor man havde 30 min., som selvfølgelig var med fuld løn. Det var dog meget sjældent, at man kunne nå at spise sin mad (og snakke færdig) på de 30 min., så der gik ofte 45-60 min. med den skatteyderbetalte frokost.

<snip>

Ja - jeg har også mødt sådanne arbejdspladser. Der er godt nok et ledelsesproblem af de større. Og et mentalitetsproblem.

Men jeg har mødt fuldstændig samme mentalitet i private virksomheder. På min 1. arbejdsplads foregik det samme i udbredt grad, blot krydret med at man brugte en hel del af ugen på at 'pleje kunder' og gå til receptioner.

På min 2. arbejdsplads var det til tider så ubehageligt at være pga druk, at man fra tid til anden måtte gemme sig på sit kontor, hvis man ikke ville inddrages.

Ideen med fælles morgenmad, laaaange frokoster, rigeligt med kaffepauser, fødselsdagslagkager, planlægning af dit og dat i arbejdstiden kender jeg udmærket. Men det er - i hvert fald der, hvor jeg slår mine folder - aftaget voldsomt de sidste 10 år.

Heldigvis.

Men måske ikke hos E&S og Skat? Tager jeg fejl - sidder de virkelig bare og glor (eller spiser kage)? 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Marianne H:

Men det er - i hvert fald der, hvor jeg slår mine folder - aftaget voldsomt de sidste 10 år.

Hvor meget det har ændret sig i de seneste 10 år har jeg ingen føling med, da jeg efter min elevtid i det offentlige har taget en videregående uddannelse, og har arbejdet som selvstændig det meste af tiden herefter.

Jeg vil dog tro, at der mange steder i det offentlige stadig er en kultur, som minder om mine oplevelser i sluthalvfemserne.

 

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne Kathrine Overgaard:

Hej Peter,

Ja det var da en kedelig oplevelse... men hvis du har prøvet at ringe til fx TDC eller reklamationen hos en hvidevarebiks, så vil du vide, at det tillader man sig så sandelig også i det private.... Hvis du fx skal have besøg af TDC, så kan de ikke sige, at de kommer mellem kl. 10-12 - nej du skal gud-hjælpe-mig sætte hele dagen af... det er ineffektivitet :-)

Selvfølgelig findes der ineffektivitet både i det offentlige og i det private. Men der er sørme også stor effektivitet mange steder i det offentlige system. Det er ganske enkelt for unuanseret bare at sige, at det offentlige er ineffektivt.

mvh

Anne Kathrine

TDC er jo også gamle offentlige virksomhed jo vis ringet sidste gang skat ved spørgsmål gik over 1 time , jo er lige frem dygtigt til dette skat det er jo første år og jo der er meget at holde styr på nok især første år da udgifter overstiger indtægter tit men man kæmper for der er færre udgifter 

En af mine fordele er de skat de støtter de ordblind http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1901433 hel slem er de ikke men også venlig  en gang imellem , dog prøvet jeg at læse teksten men er ikke sikker efter læst at de støtter ordblind , jeg må måske betale alt selv den ekstra udgift

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Marianne H:

Men måske ikke hos E&S og Skat? Tager jeg fejl - sidder de virkelig bare og glor (eller spiser kage)?

Det gør de uden tvivl stadig på nogle offentlige arbejdspladser, men det sker selvfølgelig også i det private i et vist omfang.

Forskellen på det private og det offentlige er dog, at i det private er ledelsen ofte mere målrettet og fokuseret på lønsomhed (lønbonus, ejerskab, mv.) end det offentlige. Derfor findes der helt sikkert flere ledere i det offentlige, som gerne vil være venner med deres ansatte, og dermed ikke får stille nok krav til effektivitet i arbejdskulturen.

Når der sættes meget større fokus på effektivitet og de økonomiske resultater i det private, så vil der automatisk også blive stillet større krav til medarbejderne, og medarbejderne vil derfor selv regulere deres pauser, da de ellers ikke vil nå deres arbejde (eller måske deres egen lønbonus).

 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)