Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse af "specifikation"

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at danne virksomhed med to andre som har arbejdet i den branche i mange år

De har domæne viden jeg kommer med IT viden
De har lavet en "specifikation" som de kalder deres opfindelse på hvordan det IT Software produkt vi skal udvikle skal laves
Jeg skal så udvikle de tekniske krav specifikationer, styre udviklingen og outsourcing af projektet

Hvordan værdiansætter hvad deres "specifikation" eller "opfindelse" er værd? De vil ikke selv
komme med et bud men det lyder som om de mener det er millioner værd. Ikke at de vil have de penge nu
men sandsynligvis ved en fremtidig exit når det er noget værd.

Hvordan gør man det her? Bør jeg selv værdiansætte den tekniske specifikation - de syntes selv ikke min del er en opfindelse.

 Vi har alle pt. arbejdet gratis og er igang med at skaffe investor udover den kapital vi selv tilfører. Udviklingsomkostninger kan vi i første omgang selv klare.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lader til at i skal sætte jer ved forhandlingsbordet igen.

De har en ide de åbenbart vurderer til at have høj værdi. Du skal stå for udviklingen af den, hvilket de ikke vurderer har særlig høj værdi.

Oven i dette vil i have nogle investorer på banen!

Jeg går ud fra at du bidrager i ligeså høj grad med tid og finansiering af udviklingsomkostningerne som de to andre.

Det tyder ikke på at du har det bedste udgangspunkt for et samarbejde.

I er tvunget at komme med en vurdering af jeres projekt, specielt hvis i skal have eksterne investorer på banen. De vil gerne vide hvad i selv vurderer at projektet er værd.
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. jeres indbyrdes forhold, så behøver I ikke at værdifastsætte deres andel i DKK, men i %. Er du fx tilfreds med at eje 30% af jeres fælles selskab, så ejer de 70% og bliver dermed honoreret på den måde.

Overfor en ekstern investor, så er det altid en god idé at have en værdiansættelse i hovedet i målt i nutidskroner. Investor vil så påvise, at jeres egen evaluering er sat for høj. Jeres opgave ift. en investor er derfor at sandsynliggøre, at jeres niveau er det retvisende. Det kan opnås på mange måder, men det kræver en del arbejde og erfaring.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Vi bidrager procentvis ligeligt til samme kurs. Min modpart kommer dog til at eje 3/4.

Kan man få extern hjælp med nogen der kan hjælpe en til at forhandle/lave vurdering her?

Det med at sætte sig til forhandlingsbordet uden gode argumenter igen kommer ikke til at hjælpe.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

bluee:
Kan man få extern hjælp med nogen der kan hjælpe en til at forhandle/lave vurdering her?


Mener du mellem jer indbyrdes eller mellem jer og en investor?

Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Aleksander:
Mener du mellem jer indbyrdes eller mellem jer og en investor?

Mellem os indbyrdes eller rådgivning til mig

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bluee

bluee:

Kan man få extern hjælp med nogen der kan hjælpe en til at forhandle/lave vurdering her?

Da vi i sin tid stiftede vores første ApS, fik vi hjælp af Finans huset i Fredensborg http://www.finanshus.dk/ til tingene omkring procent fordeling etc. det var en rigtigt god og sund process, som vi var igennem, så det kan varmt anbefales.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

bluee:
Mellem os indbyrdes eller rådgivning til mig

Ok, men så forstår jeg ikke helt situationen. Hvis I allerede har aftalt en 25/75 split imellem jer (og begge parter er tilfredse hermed), så er der jo ikke mere, som skal aftales mellem jer.

De smider deres idé/viden/specifikation ind i firmaet og du smider teknisk erfaring og hænder. I skyder derudover penge ind i forholdet 25/75, som jo repræsenterer jeres ejerandel.

Når I en dag exitter casher de 75% af salgprisen ind og du 25%.

Handler det om deres ophavsret til deres "opfindelse"? Den skyder de jo ind i firmaet og for at gøre det, får de aktiemajoriteten 75%.

Alternativt skulle de parkere ophavsretten til "opfindelsen" i et seperat selskab, som de ejer 100% og så kunne jeres fælles selskab købe en licens til brugsretten af "opfindelsen". På den måde kan de få en honorering uden om dig. Denne model bør du dog ikke gå med til, da det kraftigt nedsætte prisen på jeres fælles selskab.

Kan du komme med flere informationer, for jeg forstår ikke helt hvad I er uenige om.

Mvh. Aleksander

Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aleksander,

Aleksander:
Kan du komme med flere informationer, for jeg forstår ikke helt hvad I er uenige om.

 Tak for dit input. De vil udover split fordeling have en sum for deres "opfindelse" ved en eventuel exit. De kan dog ikke komme med bud på hvor meget. Så summa summarum - de mener de kommer med mere til bordet end jeg gør.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Så forstår jeg det.

Det er meget usædvanligt, at de ikke selv kommer med et bud på, hvor meget du skal betale dem i en exit-situation. I skaljo lave en ejeraftale og det lyder som om I er havnet i en deadlock.

Uanset hvad, så skal "beløbet" set fra din side alligevel være en procent-sats og ikke et konkret beløb. Det giver fx ikke mening for dig at aftale DKK 1 mio. hvis hele selskabet handles for eksempelvis DKK 100.000. Så skal du give dem 1 mio. selvom du kun får 25% af 100.000. Og så er vi tilbage til udgangspunktet (mit), at deres "ekstra krav" skal findes i jeres indbyrdes %-fordeling fra starten. Note: med deres aktiomajoritet kan de faktisk tvinge dig til at skulle betale dem fx nævnte mio, da de i kraft af simpel majoritet i princippet kan sælge selskabet for en krone.

Du skal i givet fald evt. sikre dig, at frasalg af aktier skal se i 100% enighed, så du men din begrænsede ejerandel alligevel har vetoret ifm. salg af selskabet. En anden måde er fx. et minimumsbeløb: At selskabet kan sælges ved simpelt flertal, men at salgsbeløbet skal være over x mio. Brug en erfaren advokat til at formulere dette og som kun repræsenterer dig.

Dbh. Aleksander

 



 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)