Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken varmekilde - Solvarme - Jordvarme - træpiller?

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Petersen:
I det nævnte eksempel falder COP fra 3,4 til 2,4 ved at hæve fremløbstemperaturen fra 35 til 55 grader!

Det er korrekt at virkningsgraden falder i takt med fremløbstemperaturen. Pointen er blot at man med en korrekt radiator installation (eller gulvvarme) og en rimelig isoleringsgrad kun sjældent behøver en høj fremløbstemperatur. Det er ikke vigtigt at have en høj fremløbstemperatur, det er vigtigt at have nok varme.

Når man mærker på sine radiatorer med 60 graders fremløb, så er det typisk kun toppen som er varm, fordi termostaten slår til og fra - dvs. høj temperatur på en lille varmeflade. Med et lavt fremløb bliver typisk hele radiatoren varm - dvs. lavere temperatur men større varmeflade. 

Finn Petersen:
Iøvrigt: Den el man køber til jordvarme, er hovedsagelig produceret ved afbrænding af fossile brændsler, sååe det er ikke helt grøn energi (-:

Fuldstændigt korrekt, men andelen af vedvarende energi er stigende, og afbrænding af træ er heller ikke nogen ubetinget miljøvenlig energikilde.

Venlige hilsener,

Jens

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

H∑nning:
Jordvarme er da ikke en god løsning er det, jeg har hørt at strømregningen til et sådan system er enorm.

Den er ikke mere enorm end at den i kroner og øre ligger på under det halve af, hvad det koster at varme op med f.eks. olie eller gas. Det er ligesom pointen.

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kumuluzz:
Jeg har ingen idé om hvad der er mest økonomisk i længden, dog kunne jeg forestille mig noget i stil med jordvarmen kombineret med solvarmen.

Solvarme er en fin ide med ét problem - nemlig at varmen primært er til stede, når man ikke har brug for den. Har man et jordvarmeanlæg, vil ekstraomkostningen til solvarmedelen have en meget lang og for mange en uinteressant tilbagebetalingstid.

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Myhren Thomsen:
Et utæt anlæg tyder på en noget sølle installatør. De fleste burde kunne finde ud af at lave tætte samlinger - det er jo ikke raketvidenskab på nogen måde :-)

Helt enig - det er ikke rakatvidenskab. Firmaet der byggede for os, havde en der havde installeret mange jordvarmeanlæg, ham fyrede de inden de begyndte at bygge, og så var de på herrens mark...Og så var der noget med ventiler fra Danfoss der ikke var dimensioneret rigtigt, og hvad ved jeg. Men nu har de været her så mange gange, at alt vist efterhånden er skiftet. Det er også derfor, at jeg skriver, at vi alt i alt er rigtig glade for at have jordvarme - det er en rigtig god opvarmningsform og det kræver intet fra en ud over det årlige eftersyn.

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

presta:
ham fyrede de inden de begyndte at bygge, og så var de på herrens mark...

Ja, det er i høj grad problemet - at mange installatører ikke aner, hvad de har med at gøre. Heldigvis findes der også mange gode, men det er ikke nemt for forbrugeren. Jeg er næsten blevet ekspert i jordvarme anlæg, og det havde jeg egentligt gerne været foruden :-)

Men dejligt at din leverandør trods alt stod ved deres ansvar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Myhren Thomsen:
Solvarme er en fin ide med ét problem - nemlig at varmen primært er til stede, når man ikke har brug for den. Har man et jordvarmeanlæg, vil ekstraomkostningen til solvarmedelen have en meget lang og for mange en uinteressant tilbagebetalingstid.

Er det ikke muligt at varme en buffertank op med et solpanel enten el eller vand, og så forbruge det varme vand til varmt vand, eller som varme til huset? En vinterdag kan et solvarmeanlæg vel godt varme en buffertank op, så man kan opvarme huset med dette, om aftenen?

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik B.S.:
Er det ikke muligt at varme en buffertank op med et solpanel enten el eller vand, og så forbruge det varme vand til varmt vand, eller som varme til huset? En vinterdag kan et solvarmeanlæg vel godt varme en buffertank op, så man kan opvarme huset med dette, om aftenen?

De beregninger på effektivitet og tilbagebetalingstid jeg har set, er ikke interessante nok, og eftersom jeg heller ikke er vild for at få solfangere på mit tag, så opgav jeg ret hurtigt ideen. Når solceller er lidt mere effektive og lidt billigere, vil jeg bestemt overveje at få dem installeret. Jeg kiggede også på en vindmølle, men eftersom den både er grim og potentielt støjende og vedligeholdelseskrævende, så var det heller ikke sagen.

Buffertanke er til gengæld meget fornuftigt i forbindelse med selve varmepumpen således den kører så længe og så sjældent som muligt. Det er der god driftsøkonomi i.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Sydenergi sender med glæde en konsulent ud for at rådgive om den bedste løsning. Men så er det jeg tænker, er det mon fordi at de kan trække et lån ned over hovedet på mig, eller rådgiver de virkelig om den bedste løsning?

http://www.se.dk/Energi/Opvarmning/Jordvarme.aspx

Tilmeldt 17. Nov 14
Indlæg ialt: 87
Fra  Sandmanden Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en masse gode varmekilder som træpiller, solvarme osv. Jeg bruger selv http://www.pejsen.com/webshop/braendeovne-fra-Hjorring-Pejsecenter da det er billigt og hyggeligt!

braendeovne

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)