Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken varmekilde - Solvarme - Jordvarme - træpiller?

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Petersen:
Hvis du har 60 grader fremløbstemperatur fra jordvarmen, så er din virkningsgrad ekstrem lav.

Kan du uddybe det lidt mere Finn?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Maria F:
Du må gerne skrive til mig på mf@easyfrag.dk hvis du vil høre mere om vores erfaringer.

Mange tak :-)

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Myhren Thomsen:
Selv med min bedste vilje, mener jeg ikke, der er nogen gode grunde til at installere pillefyr i stedet for jordvarme - medmindre at man altså elsker støv, vil betale mere for sin varme og har problemer med at få tiden til at gå.

Driftprisen på jordvarme og pillefyr er tæt på identiske - det svinger lidt til den ene eller anden side afhængig af rente, prisen på el, prisen på piller osv, men det er marginalt. Jordvarmen er dyrest i installation.

Jordvarme skal vælges, hvis man har gulvvarme og dermed kan udnytte den lave fremløbstemperatur.

 Vi renser fyr nogle gange om året som det nu passer os - jeg kan gøre det i almindeligt tøj uden at blive beskidt. Vi kan være væk i ugevis, hvis det passer os uden at det kan ses på huset - vi ligner ikke en maskinstation på nogen måde. Pillerne kommer blæst ind, og andre skal ikke passe noget som helst. Det er kun stokere, der kan brænde tilbage. Det kan pillefyr ikke.

Jordvarme kræver at haven splittes ad, og har man for meget ler i jorden, så kan man bøvle de næste 30 år med at det fryser "i striber" om vinteren. Entreprenøren skal altså vide hvad de gør - og gøre det rigtig. Samtidig skal haven altså være stor nok til 400 m slange.

Der er altså fordele og ulemper ved de to løsninger, men har man ikke gulvvarme i huset, så bliver jordvarmen for dyr i drift.

Mvh Maria

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Maria F:
Der er altså fordele og ulemper ved de to løsninger, men har man ikke gulvvarme i huset, så bliver jordvarmen for dyr i drift.

Der er mange der mener at det er ok at have jordvarme, så længe at man har konvektionsradiatorer?

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik B.S.:

Jeg vil gerne have en brændeovn, men hvad skal hovedvarmekilden være? Jordvarme som bliver supleret med solvarme (enten vand eller el) eller træpillefyr med solvarme?

Hvad er mest økonomisk i længden?

Jeg har ingen idé om hvad der er mest økonomisk i længden, dog kunne jeg forestille mig noget i stil med jordvarmen kombineret med solvarmen.

du skal også overveje at den nye regering måske vil give støtte til boligejere som vil lave miljøforberedringer. Hvilket betyder det måske både kan være mest økonomisk nu og i længden.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jordvarme er da ikke en god løsning er det, jeg har hørt at strømregningen til et sådan system er enorm.

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blander mig lige lidt i debatten, hvor jeg ikke har læst alle indlæg (så undskyld, hvis noget er nævnt før).

Vi har jordvarme i vores hus, som er 180 kvm. Vi har selv fået huset bygget, så jordvarmen blev etableret i forbindelse hermed. Huset er 3 år gammelt. Det er helt korrekt, at det klart er en fordel, hvis man har gulvarme, hvilket vi har både i stueetage og 1. sal, fordi anlægget ikke producerer en høj fremløbstemperatur. Vi har 300 meter slanger gravet ned i tre strenge af 100 meter hver. Grunden til, at vi ikke blot har 300 meter i et langt stykke er, at der er for stort et varmetab i lange slanger.

Jeg så én skrive, at man skulle have 400 meter slange gravet ned - det er så vidt jeg ved, kun nødvendigt, hvis huset er over 220 kvm.

Vi har ingen problemer med at holde hele huset varmt, alle rum er opvarmet til 20-22 grader (afhængig af hvilke rum). Selv med de sidste to vintres hårde frost, har anlægget ikke kørt på fuld kraft på elpatronen. Men det kan gøre det, hvis der kommer en lang periode med hård frost. Sidste vinter havde vi perioder på 2-3 uger hvor der var minimum -9 grader om natten, men stadigvæk kørte vi ikke på fuld kraft.

Nogle skriver, at mange får lavet fejlinstallationer - det er jeg fuldstændig enig i. Vores anlæg har været utæt i så mange samlinger, at man tror det er løgn - byggefirmaet har været her 35(!!) gange for at skifte pakninger, fylde væske på, skifte rør, skifte software i kompressor osv. osv. Heldigvis uden omkostninger for os - men man skal virkelig passe på, at det firma, man får til at lave det ved noget om det. Vi har haft producenten ude et utal af gange også, hvor de ikke har kunne finde fejl, men så var anlægget alligevel utæt - og nye ventiler blev skiftet, lang, lang historie....

Vores naboer har også jordvarme - deres anlæg er underdimensioneret, så huset kan ikke varmes ordentligt op, så de har derfor nu fået brændeovn som supplement.

Men når alt dette er sagt, så er vi superglade for vores anlæg (på trods af de utallige reparationer, som efterhånden har givet pote, så det nu kører fejlfrit). Vi bruger ca. 9500 kWh i el pr. år til ALT el i huset - altså også alm. forbrug såsom ovn, komfur, tørretumbler osv. det kan vist ikke gøres meget billigere...

Det kostede 125.000 kr. inkl. alt. Men siden da, er man i stedet for at grave hele haven op begyndt at grave nedad i stedet, som ikke giver nær de samme gener med en opgravet have, og dermed kan sikkert også etableres billigere nu.

mvh

Ann Karina

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maria,

Maria F:
Jordvarme skal vælges, hvis man har gulvvarme og dermed kan udnytte den lave fremløbstemperatur.

Jordvarme er særligt effektivt, hvis man har gulvvarme, men det er også et glimrende valg, selvom man har et radiatorsystem. Det er der masser af eksempler på. Men det går galt, hvis man ikke har konvektionsradiatorer eller har alt for små eller for få af dem. Det er ret let at regne ud.

Maria F:
Jordvarme kræver at haven splittes ad

Ikke nødvendigvis. Der findes flere forskellige løsninger med energibrønde eller nedpløjning af slangen. Men graver man ned på gammeldags facon, så kræver det reetablering. Er det alene en græsplæne som skal på plads, er det ofte en glimrende lejlighed til at få sået nyt græs.

Maria F:
har man for meget ler i jorden, så kan man bøvle de næste 30 år med at det fryser "i striber" om vinteren

Sikke noget snak. Er anlægget dimensioneret korrekt (dvs. bl.a. nok slange) så der ingen frost i striber - heller ikke i tung/fed jord. Et sådant problem opstår kun, hvis man virkelig ikke har brugt hovedet.

Maria F:
Samtidig skal haven altså være stor nok til 400 m slange.

Det afhænger jo temmelig meget af situationen, varmebehovet og jordtypen - det kan sagtens være mere. Ulykkerne opstår som oftest fordi installatøren ikke kan beregne korrekt slangelænge eller fordi køberen vil spare her. Der er ikke nogen faste længder - alt er individuelt.

Maria F:
Der er altså fordele og ulemper ved de to løsninger, men har man ikke gulvvarme i huset, så bliver jordvarmen for dyr i drift.

Det er ikke korrekt.

Venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik B.S.:

Finn Petersen:
Hvis du har 60 grader fremløbstemperatur fra jordvarmen, så er din virkningsgrad ekstrem lav.

Kan du uddybe det lidt mere Finn

Prøv at se grafen på side 18 i dokumentet:

http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=24&ved=0CDMQFjADOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.varmepumpeinfo.dk%2F_root%2Fmedia%2F9309_rapport-Luft%2520som%2520varmekilde%2520i%2520varmepumper.pdf&rct=j&q=varmepumpe%20cop%20freml%C3%B8bstemperatur&ei=XpKYTsGzH-L64QT_m72wBA&usg=AFQjCNEZ9f-tCZ_5E_hb57TkOcbMLw_B3A

I det nævnte eksempel falder COP fra 3,4 til 2,4 ved at hæve fremløbstemperaturen fra 35 til 55 grader!
Artiklen handler om omdrejningsregulering, men viser meget godt hvor meget det koster at hæve fremløbstemperaturen.
Som der var en der skrev andetsteds: Hvis du vil vide om du kan bruge jordvarme med dine radiatorer, så prøv at skrue fremløbstemperaturen ned til 40 grader på en vinterdag.

Iøvrigt: Den el man køber til jordvarme, er hovedsagelig produceret ved afbrænding af fossile brændsler, sååe det er ikke helt grøn energi (-:

vh
Finn

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

presta:
Nogle skriver, at mange får lavet fejlinstallationer - det er jeg fuldstændig enig i. Vores anlæg har været utæt i så mange samlinger, at man tror det er løgn - byggefirmaet har været her 35(!!) gange for at skifte pakninger, fylde væske på, skifte rør, skifte software i kompressor osv. osv. Heldigvis uden omkostninger for os - men man skal virkelig passe på, at det firma, man får til at lave det ved noget om det. Vi har haft producenten ude et utal af gange også, hvor de ikke har kunne finde fejl, men så var anlægget alligevel utæt - og nye ventiler blev skiftet, lang, lang historie....

Netop pga. alle de skrækhistorier som florerer, så brugte jeg enormt meget tid på at undersøge sagen. Flere leverandører blev næsten vrede på mig, så paranoid jeg var. Bl.a. gik jeg meget op i reference-kunder, og jeg har nok talt med mindst 15 andre brugere af jordvarme. Det er selvsagt kun glade kunder man bliver henvist til, men jeg kender derudover 6 andre bekendte som har fået jordvarme, og ingen af de installationer jeg har kendskab til, har haft nogen nævneværdige problemer. Jeg havde en enkelt fejl efter en uges tid, og den blev rettet omgående. 

Et utæt anlæg tyder på en noget sølle installatør. De fleste burde kunne finde ud af at lave tætte samlinger - det er jo ikke raketvidenskab på nogen måde :-)

Venlige hilsener,

Jens

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)