Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken varmekilde - Solvarme - Jordvarme - træpiller?

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine kunder er ekspert på området og tilbyder mange forskellige energikilder.

Til vores hus, som omtrentligt svarer til dit - foreslår han en kombination af solceller (el) og jordvarmeanlæg. Det skal så sættes op med intelligent styring så strømproduktionen, når det er muligt, bruges uden at skulle omformes til nettet (hvilket giver tab). På den måde kunne vores hus (200 m2) blive selvforsynende med energi for en investering på ca. 300.000 kr. - hvilket i dit tilfælde giver en tilbagebetalingstid på ca. 12 år.

venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
På den måde kunne vores hus (200 m2) blive selvforsynende med energi for en investering på ca. 300.000 kr. - hvilket i dit tilfælde giver en tilbagebetalingstid på ca. 12 år.
 

Hans, jeg forstår ikke helt regnestykket. 12 års tilbagebetalingstid(uden renteudgifter) på 300.000 kr giver som du skriver en besparelse på 25.000 kr om året. Hvad er salgs-/købsprisen på el? Hvad med el-afgift og moms på det el som man køber?
Jeg er absolut tilhænger af grøn energi, men man skal huske, at hvis der ikke har været problemer og udgifter med anlægget i 12 år, så går regnestykket i nul(uden renteudgifter). Dvs man har ikke sparet een krone. Og efter de 12 år sparer man så, iflg. din opstilling, 25.000 kr om året i resten af anlæggets levetid(minus reparationer).
Hvor længe kan kompressoren holde/holde den lovede virkningsgrad?
Dette er ikke for at være negativ, jeg mener bare at man skal have alle de "trælse" ting med når man vurderer økonomien i sådan et projekt.

vh
Finn Petersen

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv med min bedste vilje, mener jeg ikke, der er nogen gode grunde til at installere pillefyr i stedet for jordvarme - medmindre at man altså elsker støv, vil betale mere for sin varme og har problemer med at få tiden til at gå.

Tillad mig at forklare:

På driftsomkostningen får man simpelthen mere varme for pengene ved at hælde el i varmepumpen i stedet for træpiller i fyret. Varmepumpen er ganske enkelt mere effektiv. Priser på olie, gas, el og træpiller svinger, men intet tyder på at træpiller skulle gå hen og blive væsentligt billigere end andre energikilder - tværtimod. Og uanset hvordan energi fremover bliver produceret, vil det undre mig meget, hvis ikke det bliver distribueret som el.

Et veldimensioneret og velinstalleret jordvarmeanlæg vil kunne varme enhver bolig op - også selvom man har ikke har gulvvarme eller god isolering. Eneste forudsætning er helt almindelige moderne konvektionsradiatorer. Men selvsagt er det altid en fordel at isolere og have effektive varmeflader uanset varmekilden. Ser man på værdi for pengene, vil efterisolering i rigtigt mange tilfælde give den bedste tilbagebetalingstid.

Moderne varmepumper er styret efter udendørstemperaturen - lige pt. laver varmepumpen omkring 45 grader i fremløb, men når det bliver koldere kan jeg lave 60 grader - ligesom mit gamle oliefyr. Derudover kan varmepumpen lave varmt vand hele året, men det kan laves på flere måde afhængig af behov. Min varmepumpe står ret langt fra bad og køkken, og derfor supplerer jeg med en el-vandvamer som er biligere i drift end konstant at cirkulere brugsvand rundt i hele hytten.

Tidsforbruget på et pillefyr skal ikke undervurderes. Det skal renses for at køre effektivt, man skal bruge tid på at skaffe piller og alt afhængigt af setup, skal man også bruge tid på at hælde pillerne i fyret eller dets tank. Man kan lave nogle udmærkede løsninger med tanke og indblæsning, men det er ikke alle, som ønsker et mindre fabriksanlæg i hjemmet.

Glemmer du at hælde piller på, kan der ske det, at fyret "brænder tilbage" - dvs. at der bliver skabt forbindelse mellem brændkammeret og pillemagasinet. Sikkerhedsanordningen er meget enkel og effektiv - brændkammeret og bunden af pillemagasinet fyldes med vand. Så brænder hytten i det mindste ikke ned, men gæt hvor sjovt det er at gøre rent efter sådan en omgang? Pillemagasin og brændkammer skal renses - og tilbageværende piller suger vand som en svamp og svulmer op til dobbelt størrelse. Jeg husker en juleaften hvor jeg måtte banke stenhårde kager af våde træpiller ud med en muggert og en skruetrækker - mens hele familien pivfrøs. I mit tilfælde skete tilbagebrænding en 1-2 gange om året - og altid når pilleforbruget var højt, dvs. midt vinter, hvor det er et regulært helvede at stå med et slukket fyr og et koldt hus. Med et pillefyr skal du altid huske at holde øje, fylde på, rense og købe ind.

Hvis ikke du har et fuldautomatisk setup med ret stor pillekapacitet, så kan du ikke forlade hytten i en uge på skitur - men skal lave aftaler med en anden "fyrbøder". Jeg har endnu ikke mødt nogen som er begejstrede for hvervet. Især ikke hvis de oven i købet skal rense uhyret. Og rensning er man tvunget til - for ellers bliver pilleforbruget abnormt højt. Men selvfølgeligt skal man ikke undervurdere spændingen ved at have været væk et par dage om vinteren...

Der er noget svineri fra et pillefyr. Pillerne afgiver en del støv (nogle er dog bedre end andre) ligesom asken giver en del støv. Rummet hvori pillefyret står, kan ikke rigtigt bruges til ret meget andet. Der skal i øvrigt installeres branddøre. Jeg er ikke bange for at blive beskidt, men det er ikke altid at jeg har tid til at iføre mig arbejdstøjet og vedligeholde skidtet. Min lokale smed forstod ikke rigtigt mit problem, men hvis man aldrig rejser om vinteren og altid går i arbejdstøj, så er et hele sikkert en del lettere. Jeg slap af med mit pillefyr for 3-4 år siden, og de er muligvis også blevet bedre siden.

Jordvarme har i Danmark nogle stedet et ufortjent dårligt ry. Der er ikke tvivl om COP værdierne, teknologien er fremragende og grundlæggende temmelig simpel - imidlertid er der desværre en række skrækeksempler, hvor ukvalificerede installatører har udsat folk for nogle håbløse anlæg, som er ustabile og utilstrækkelige til at varme huset op. I Sverige laver man enormt mange anlæg (både med borehuller i fjellet og slanger i jorden) - og både her og i Danmark er der eksempler på varmepumper, som har kørt glimrende i over 30 år.

"Jord der ikke slutter tæt om slangerne" har jeg hørt flere steder. Det er simpelthen forkert - det kan ikke lade sig gøre - og jeg tror der stammer fra installatører som har dimensioneret slangeanlægget for småt. Jorden pakker sig om slangerne hurtigt, men det er selvsagt vigtigt, hvor meget slange man bruger. Slangeanlægget er grundlæggede en slags solfanger, og den skal jo være stor nok til behovet. Der er forskel på jord-typer, men det ved en god installatør alt om.

Jeg ønskede netop ikke at ende med et "nitte-anlæg" - og derfor brugte jeg en hel del tid på at sætte mig ind i, hvad der giver et godt resultat. Det vil føre for vidt at beskrive det hele her - men jeg vil anbefale dig at tage fat i firmaet Vølund - de er givetvist den mest erfarne spiller på markedet og er meget omhyggelige med at dimensionere tingene korrekt. Spørg et par andre leverandører også - så har du noget at sammenligne med.

Mht. anlægsudgifterne i projektet, koster et jordvameanlæg mest, men er efter min mening alle pengene værd. Pillefyr evt. suppleret med solvarme koster også en del, og merudgiften er hurtigt tjent hjem i sparet tid og besvær. I en evt. salgssituation er jeg også temmelig sikker på, at et jordvarmeanlæg vil være væsentligt mere attraktivt for de fleste potentielle købere. 

Jordvarme, når det er lavet korrekt, er i praksis lige så nemt og skønt som fjernvarme :-)

God fornøjelse!

Venlige hilsener,

Jens

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn

Det er rigtigt, at jeg ikke har regnet renter og reparationer ind.
Solcelle anlægget vil sandsynligvis producere et lille overskud - men der er ret stramme grænser for, hvor stort dette overskud må være - jeg kan ikke huske reglerne i detaljer.

El-prisen er ligegyldig, fordi du med denne størrelse anlæg har ret til at bruge nettet som buffer.
Det vil sige, at salgs- og købspris i princippet går lige op.

Det anlæg solcelleanlæg, jeg fik præsenteret skulle holde 85% efter 20 år så vidt jeg husker.
Jordvarmeanlægget skulle kunne klare omkring 50 år med udskiftning af kompressoren til et par tusinde kr. 1-2 gange - afhængig af held.

Det regnestykke, jeg fik lavet var et overslag ud fra nogle konkrete produkter og nogle forudsætninger om mit forbrug. I mellemtiden har jeg isoleret huset bedre, hvilket jo vil give et mindre forbrug og dermed en længere tilbagebetalingsperiode på dette anlæg - til gengæld kan jeg så muligvis nøjes med et mindre anlæg - så jow - der er mange ting, der skal tages i betragtning, og så vidt jeg har forstået, er isolering af huset de penge, som kommer hurtigst igen - men de producerer jo ikke energi.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en god debat vi har fået gang i her. Der er delte meninger om træpillefyr og jordvarme.

Hvad nu hvis vi har får en vinter som vi har haft før hvor der er gråt, trist, og overskyet i to måneder hver dag, vil jordvarmen ikke være for dyr hvis der ikke kan produceres strøm fra solpanelerne?

Er der nogen som kan linke til en konvektionsradiator, så jeg kan se et billede af sådan en svend?

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Infrarød-varmepaneler er efterhånden meget populære i Tyskland, Østrig og Schweiz. Infrarødvarme er væsentlig sundere end konvektionsvarme og sviner ikke huset til med røg og stank og er tilmed lydløs. Da Danmark satser meget på vindmøller i fremtiden vil el-opvarmning være den mest økologiske varmekilde.

Prisen ved 8 værelser er incl. termostater og montering ca. 100.000 kr. Ved 190 kvm bolig vil forbruget ligge ved 6000 kw/h x 2 kr = 12.000 kr. Man sparer altså ca. 50 % på anskaffelse og forbrug.

 http://agon-trading.ch/index.php?id=2&L=6

mvh.

Klaus

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik B.S.:
Hvad nu hvis vi har får en vinter som vi har haft før hvor der er gråt, trist, og overskyet i to måneder hver dag, vil jordvarmen ikke være for dyr hvis der ikke kan produceres strøm fra solpanelerne?

Jorden holder på varmen ganske godt og ganske længe - og hvis ellers slangen er lang nok, så trækker du ikke for hårdt på det varme som ligger i jorden. Jo koldere udendørstemperatur, jo dyrere drift - men du sparer stadig mindst 50% i forhold til olie og gas.

En konvektionsradiator er sådan set bare det som alle vil kalde en alm. radiator i dag - dvs. to (eller flere) vandfyldte plader med lameller imellem - se f.eks. her:

http://www.lindely.net/wp-content/uploads/2008/07/radiator.png

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens, jeg er enig i nogle af dine betragtninge omkring træpiller. Det støver lidt og der er lidt arbejde med det.
Min pillebrænder kan styres med timere og diverse automatik, og brænder ikke tilbage.

Hvis du har 60 grader fremløbstemperatur fra jordvarmen, så er din virkningsgrad ekstrem lav.

vh

Finn petersen

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik B.S.:
Jeg har kigget nærmere efter i varmeregnskabet, og jeg har taget fejl. Det er ikke 18.000 kr, men 24.600 kr, som svarer til 2.521 m3 gas.

Hej Henrik

Jeg vil mene at du bør overveje efterisolering af dit hus.

F.eks. er der ca. 100-125 mm isolering  dit loft. Du kan med fordele forøge med 250 mm.

Omkostning er 30.000-40000 (du kan opnår skatte fradrag på håndværker udgifter). Jeg mener at alene det vil nedsætte dit forbrug med ca. 1/3. Derudover vil du kunne mærke mere comfort.

Ydervægge bør også undersøges, for selvom du skriver at disse er isoleret, så kunne det godt være at isolering med tid har sat sig. 

Personligt vil jeg vælge en kombination af efterisolering, eksisterende kedel og supplere med solvarme.

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Buch:
At få en pilleovn som kombineret med pillefyret, kan give dig et lunt hjem.

Det larmer. Jeg ved godt at nogle kan leve med støjen, men det kræver meget udenomsstøj at "overhøre"pillepejsen".

Når du ikke har gulvvarme i hele huset, så er et træpillefyr det billigste i drift. Det kræver dog at du har plads til pillerne enten i et rum, en silo eller i det mindste på en palle. Regn med at du skal have mindst 3 stående.

Sørg for at pillefyret ikke pausefyrer, ellers bliver det for dyrt i sommerhalvåret.

Vi bruger ca. 5-6 t om året til 150 kvm hus, og prisen ligger på ca. 2.000 pr. tons alt inkl. Vores hu er ikke specielt isoleret.

Du må gerne skrive til mig på mf@easyfrag.dk hvis du vil høre mere om vores erfaringer.

Mvh Maria

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)