Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken varmekilde - Solvarme - Jordvarme - træpiller?

Side 2 ud af 5 (49 indlæg)
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Myhren Thomsen:
Men jeg varmer knap 1000kvm op, og hele herligheden er betalt hjem på 5-6 år.

Det kan vel ikke være betalt hjem på 5-6 år ved at skifte fra træpiller til jordvarme?

vh

Finn

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn,

Det har du ret i.

Jeg blev træt af træpiller og startede oliekedlen op igen - og tilbagebetalingstiden på jordvarmen er i forhold til denne. Økonomien er på træpiller kontra jordvarme er pt. nogenlunde den samme for mig - men det kan svinge meget afhængigt af situationen. Nogen vil have højt fremløb, men i de fleste tilfælde vil ordentlig isolering løse den udfordring. Jeg orkede ikke mere svineri og bøvl, og med de lave renter, så er jordvarme et langt mere interessant valg synes jeg.

Venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må indrømme at jeg kun har haft træpiller ï 1 år, men jeg er meget glad for det. Jeg er ikke ekspert i jordvarme, men udfra det jeg har læst så ville jeg aldrig overveje jordvarme uden gulvvarme og et rigtigt godt isoleret hus. Man kan simpelthen ikke varme det op.
Hvis man låner 120-150.000 kr til jordvarme på banklån til 6-8 %(er det ikke niveauet) så er besparelsen ikke særlig stor, og tilbagebetalingstiden bliver ret lang. Hvis man kommer op på en tilbagebetalingstid på f. eks. 15 år, så er det jo lige før anlægget skal skiftes når man skulle til at tjene penge på det.
Men OK, der er lidt mere arbejde med træpiller.

vh
Finn

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 07:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik B.S.:

Jeg skal have udskiftet gasfyret, da det er ved at være en bekostelig affære. Huset er 190 kvm.

Jeg vil gerne have en brændeovn, men hvad skal hovedvarmekilden være? Jordvarme som bliver supleret med solvarme (enten vand eller el) eller træpillefyr med solvarme?

Hvad er mest økonomisk i længden?

Lidt mere info. Det eneste sted der er gulvvarme er badeværelset.

Hvis det er muligt for dig, vil jeg KLART anbefale en masseovn

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor gammelt er dit hus? Ved du hvor meget der er isoleret i gulve, lofter og ydervægge?

18.000 for 193 kvm lyder absolut ikke voldsomt med naturgas. Selv nybyggede hus, som nærmest laves som lukkede plastikposer kommer sjælden under 8-10.000 dkk årligt for den størrelses huse. Dertil skal man især også kigge på hvor varmt man vil have det i sit hjem.

Jeg nægter at tro på at et jordvarmeanlæg er vejen frem. Først og fremmest er prisen ca. 120.000 for et komplet anlæg, og der er stadig for store usikkerheder på om du reelt får de COP værdier ud af det som angives. Overvejer du det alligevel, så få en garanti for at du får hvad de lover. Der har været mange problemer med jord der ikke slutter tæt om slangerne, anlæg som ikke bliver indreguleret korrekt etc. Det er selvfølgelig smart med jordvarmeanlæg (eller andet med varmepumper for den sags skyld) hvis du har overskud af strøm, fx ved overproduktion fra solcelleanlæg som jo er gået over på nettoprisordning.

Skal du skifte dit naturgas ud, så vil jeg tro det nærmeste du kan komme noget fornuftigt er noget brændbart som fx træpiller. Men grundet investeringen, så har jeg svært ved at tro at du kan få investeringen hjem de første 10 år. Du skal også huske at selv om dem som sælger disse smarte anlæg siger at de er selvrensende etc. så er der altså langt herfra og til vedligeholdesesfri. Naturgas (når nu man ikke har mulighed for fjernvarme) er alt andet end lige behageligt, da det ikke skal vedligeholdes. Selvfølgelig bortset fra et tjek hvert eller hvert andet år. men det skal alle anlæg

Jimmy

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Dimsedut:
Hvor gammelt er dit hus? Ved du hvor meget der er isoleret i gulve, lofter og ydervægge?

Huset er fra 1919, og der er krybekælder i noget af huset, andre gulve er fyldt op med beton. Jeg ved ikke om krybekælderen er isoleret. Ydervægge er som det eneste isoleret i hulmuren. (29 cm). Taget er nok isoleret på basis af gældende byggeskik på opførelsestidspunktet. Og der kom nyt tag på for 15 år siden.

Dimsedut:
18.000 for 193 kvm lyder absolut ikke voldsomt med naturgas.

Jeg har kigget nærmere efter i varmeregnskabet, og jeg har taget fejl. Det er ikke 18.000 kr, men 24.600 kr, som svarer til 2.521 m3 gas.

Dimsedut:
Men grundet investeringen, så har jeg svært ved at tro at du kan få investeringen hjem de første 10 år.

Mener du virkelig ikke at man kan tjene det hurtigere hjem? Jeg har ladet mig fortælle at vi kunne spare halvdelen ved at skifte over til et træpille fyr.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget grov beregning:

Træpiller koster ca 50 % af gas og olie, som energikilde.

Hvis du bruger 24.000 kr gas om året, kan du spare 12.000 kr, som du har til at forrente investeringen.

En simpel kedel med en pille stoker kan vel installeres for omkring 50.000 kr, det fås meget dyrere, men jeg mener ikke det er mer investeringen værd, en sådan simpel installation har en tilbagebetalingstid på ca. 5 år, skønnet levealder omkring 10 - 15 år med normal vedligeholdelse.

Et træpillefyr er hammer dårligt til laveffekt fyring, så det er en rigtig god ide at supplere med solvarmepanel til varmtvandsopvarmning om sommeren. En simpel installation kan vel installeres omkring 25.000 kr.

Så em komplet simpel træpille/solfangerinstallation burde have en tilbagebetalingstid på omkring 6-8 år ekskl evt. tilskud. Det har været mine erfaringer.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Pedersen:

Meget grov beregning:

Træpiller koster ca 50 % af gas og olie, som energikilde.

Hvis du bruger 24.000 kr gas om året, kan du spare 12.000 kr, som du har til at forrente investeringen.

En simpel kedel med en pille stoker kan vel installeres for omkring 50.000 kr, det fås meget dyrere, men jeg mener ikke det er mer investeringen værd, en sådan simpel installation har en tilbagebetalingstid på ca. 5 år, skønnet levealder omkring 10 - 15 år med normal vedligeholdelse.

Et træpillefyr er hammer dårligt til laveffekt fyring, så det er en rigtig god ide at supplere med solvarmepanel til varmtvandsopvarmning om sommeren. En simpel installation kan vel installeres omkring 25.000 kr.

Så em komplet simpel træpille/solfangerinstallation burde have en tilbagebetalingstid på omkring 6-8 år ekskl evt. tilskud. Det har været mine erfaringer.

De bedste hilsener

Finn

En fin og god beregning. Det giver et godt indblik. :-)

Side 2 ud af 5 (49 indlæg)