Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken varmekilde - Solvarme - Jordvarme - træpiller?

Side 1 ud af 5 (49 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have udskiftet gasfyret, da det er ved at være en bekostelig affære. Huset er 190 kvm.

Jeg vil gerne have en brændeovn, men hvad skal hovedvarmekilden være? Jordvarme som bliver supleret med solvarme (enten vand eller el) eller træpillefyr med solvarme?

Hvad er mest økonomisk i længden?

Lidt mere info. Det eneste sted der er gulvvarme er badeværelset.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du har et centralvarmesystem i forvejen baseret på en høj fremløbstemperatur, så må det være en træpillekedel løsning til radiatoropvarmning og varmt vand om vinteren. Om sommeren kan du klare det varme vand med et solvarmepanel.

Jordvarmen har jeg fravalgt da den kun kan levere en relativ lav fremløbstemperatur, det vil sige den kræver store varmeflader, typisk som gulvvarme, jordvarmen i sig selv kræver store anlægsudgifter, lige som ombygningen af et eksisterende hus til gulvvarme er meget dyr.

De bedste hilsener

Finn

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Når du tænker på et træpille fyr, så hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud?

At få en pilleovn som kombineret med pillefyret, kan give dig et lunt hjem. Du kan så nøjes med kun at benytte en form for brrændsel og ikke skal finde gode tilbud, på flere typer brændsel.

En pilleovn kan kombiners med dit cenralvarme anlæg så overskuds varmen udnyttes maksimalt. På denne måde får du den dejlige hygge ved at se flammerne i ovnen sammen med du får varme rundt i huset, alt efter hvordan din bolig er indrettet så kan du benytte samme silo / beholder til at føde begge varmekilder og ja ideen med solceller er god til sommer brug, og fordelen er jo at din elmåler køre baglæns når du laver mere strøm end du forbruger, og du så kan hente denne strøm igen når det bliver mørkt - rent teoretisk.

Du kan finde en stor oversigt over træpilller på http://www.stokerpro.dk som er en website for bruger af Bio brændsel, det billigste jeg endnu har set i Danmark er omkring 1.700 kr pr palle, men med stor begrænsning i køre afstand, du kan købe meget billigt i Tyskland, men her skal du selv finde en måde at få det hjem på, enten dig selv eller en vognmand - husk at der i Tyskland max må køres med 25 tons last.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor stort er energibehovet? Hvor meget har du brugt om året på naturgas?

Blot det at skifte til en kondenserende gaskedel giver jo en besparelse på ca. 25%

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Pedersen:

Da du har et centralvarmesystem i forvejen baseret på en høj fremløbstemperatur, så må det være en træpillekedel løsning til radiatoropvarmning og varmt vand om vinteren. Om sommeren kan du klare det varme vand med et solvarmepanel.

Jordvarmen har jeg fravalgt da den kun kan levere en relativ lav fremløbstemperatur, det vil sige den kræver store varmeflader, typisk som gulvvarme, jordvarmen i sig selv kræver store anlægsudgifter, lige som ombygningen af et eksisterende hus til gulvvarme er meget dyr.

De bedste hilsener

Finn

Ja jeg mente nok at det kræver store varmeflader da fremløbstemperaturen er lav. Så er jordvarme udelukket. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Buch:
En pilleovn kan kombiners med dit cenralvarme anlæg så overskuds varmen udnyttes maksimalt. På denne måde får du den dejlige hygge ved at se flammerne i ovnen sammen med du får varme rundt i huset, alt efter hvordan din bolig er indrettet så kan du benytte samme silo / beholder til at føde begge varmekilder

Jeg tænker at det giver noget svineri i stuen med træpiller? Træpillefyret skal stå i bygningen ved siden af så de kan ikke benytte samme beholder.

Smart at pilleovnen kan tilsluttes resten af systemet, men så skal den jo også fodres tit, kunne jeg forestille mig. Jeg vil kun fyre i brændeovnen efter behov. Pillefyret har jo en tank så man kun skal fylde den op en gang i ugen ca. Det er mere mig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Dimsedut:

Hvor stort er energibehovet? Hvor meget har du brugt om året på naturgas?

Blot det at skifte til en kondenserende gaskedel giver jo en besparelse på ca. 25%

Der er blevet monteret en kondenserende gaskedel for nogle år siden, trods det, var gas regningen på 18.000 kr sidste år.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Svineriet som du omtaler det er ret begrænset da langt de fleste producenter af træpiller "renser" pillerne inden pakningen så al smuld og langt det meste støv sigtes fra før det køre i pakke maskinen. Selv om beholderen står i en anden bygning kan man via rørføring (med indvendig snegl) få det frem til pilleovnen, uden støv eller at skulle slæbe det ind i poser, alt det kræver er en sammenkobling mellem de to varmekilder til beholderen. Denne rørføring kan laves rigtig flot i "skjule kasser" som falder godt ind i jeres design i hjemmet.

Husk på det kun er fantasien der sætter grænser for hvad for en løsning der vælges, nogen er ikke sarte overfor lidt påose sjov, andre ænsker en så ren løsning som muligt, man kunne eks. føre det over loftet og lade pillerne falde ned til pilleovnes egen lille beholder så denne plus rør altid er fyldt helt op, du kan evt. sætte et lille stykke plexigals ind i siden af røret så du kan se om der er piller nok, selve fremføringen via rør og snegl kan ske automatisk, eller du kan få sat en kontakt et passende sted til at tænde og slukke føde anlægget, mulighederne er mange.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

ups nå jo.

1 tons træpilller svare ca. til 400 liter olie

Venligst

René Buch

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Du har ikke nogen voldsomt stor varmeregning, og derfor kan investeringen i et jordvarmeanlæg tage lidt tid at forrente fornuftigt. Når det så er sagt, så er det en skrøne, at jordvarme kræver gulvvarme. Du kan stadig realisere store besparelser, selvom du primært har radiatorer. Eneste forudsætning er, at du har moderne konvektions-radiatorer, og ikke de gamle støbejerns-kolosser. I nogle tilfælde kan det være fornuftigt at skifte til bedre eller større radiatorer, men det er småpenge i forhold til besparelserne. Uanset hvad du vælger, er det klogt at efter-isolere.

Jeg har selv haft et stokerfyr som jeg siden har smidt ud. Det var endda et Baxi, som på daværende tidspunkt var "state of the art". Muligvis er det også et fint produkt, men jeg er ikke imponeret. Skidtet skal renses og man skal købe piller som fylder og støver. Ens timeløn skal godt nok være lav, før dét regnestykke bliver sjovt.

Jordvarme er til gengæld den rene fornøjelse, hvis blot man tænker sig lidt om. Der er intet tidsforbrug og de gode varmepumper holder i mange år. Jeg kan varmt anbefale det, men pas på - mange installatører ved ikke hvad de har med at gøre, der er desværre mange eksempler på forkert rådgivning, installation, dimensionering osv. Men jeg varmer knap 1000kvm op, og hele herligheden er betalt hjem på 5-6 år.

Men god fornøjelse :-)

Venlige hilsener,

Jens

Side 1 ud af 5 (49 indlæg)