Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring ved moms tilgode

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Føler mig dum at skulle spørge men jeg er i tvivl om hvad jeg skal kontere i summa

Jeg har moms debet 178.000 og kredit 160.000 og dermed for kvartal 3 skal vi ha 18.000 kr retur i moms.

Disse beløb indberetter jeg, og så regner moms vel de 18.000 kr ud jeg skal ha retur og sætter på vor nemkonto MEN

1:

Beløbet skal jo vel ikke ind via nogen tilgodehavende konto først for det er jo med i status som balance -18.210 i momsangivelsen, så jeg skal vel ikke bogføre noget før jeg har fået pengene retur?

2:

Hvad bogfører jeg i den forbindelse. Bank Debet 18.000 kr naturligvis når de ses - men Kredit så på hvad i status?? Super hvis nogen har konto nummer med i summa men ellers hænger jeg nok med.

3:

Jeg nulstiller så moms konti ved at modpostere salgsmoms 160.000 på momsafregning og købs moms 178.275 på momsafregning - så jeg fornemmer moms afregningskontoen 66900 må være i spil som modpost til debet i bank når beløbet kommer ind??

Håber som altid der er en flink amino der lige vil kommentere så jeg får gjort det korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej john

Konto for Udgående moms minus konto for Indgående moms = moms tilsvarskonto = 18.000,- kr. i dit favør. 

Den konto "momstilsvar" krediteres når beløbet er på bank som så debiteres !

Så skulle den hvist være der!

Men hvad siger revisor ?

Jeg har ikke konto nr. da jeg anvender WinFinans ! Men det er ligegyldigt for metodikken!

mvh

john sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Føler mig dum at skulle spørge men jeg er i tvivl om hvad jeg skal kontere i summa

Jeg har moms debet 178.000 og kredit 160.000 og dermed for kvartal 3 skal vi ha 18.000 kr retur i moms.

Disse beløb indberetter jeg, og så regner moms vel de 18.000 kr ud jeg skal ha retur og sætter på vor nemkonto MEN

1:

Beløbet skal jo vel ikke ind via nogen tilgodehavende konto først for det er jo med i status som balance -18.210 i momsangivelsen, så jeg skal vel ikke bogføre noget før jeg har fået pengene retur?

2:

Hvad bogfører jeg i den forbindelse. Bank Debet 18.000 kr naturligvis når de ses - men Kredit så på hvad i status?? Super hvis nogen har konto nummer med i summa men ellers hænger jeg nok med.

3:

Jeg nulstiller så moms konti ved at modpostere salgsmoms 160.000 på momsafregning og købs moms 178.275 på momsafregning - så jeg fornemmer moms afregningskontoen 66900 må være i spil som modpost til debet i bank når beløbet kommer ind??

Håber som altid der er en flink amino der lige vil kommentere så jeg får gjort det korrekt

vh John H

 

Hej John

Det du gør, er korrekt

Jeg vil råde dig til, at gøre det på den måde altid

Du skal bogfører følgende mht 3 kvt 2011:

1) Når du får de ca. t kr. 18 retur i moms fra SKAT - skal det bogføres således:

    Debet på banken (din nem konto)

    Kredit på momsafregningkonto

2) I samme øjeblik, når du bogfører 1) SKAL du "nulstille" momskonti

    Debet  udgående momskonto 160.000

    Kredit   indgåend momskonto 178.275

    Debet  momsafregningkonto  (66900)   18.275

Ovenstående transaktioner betyder at saldoen på momsafregningskontoen er 0 kr. Momsafregningskontoen SKAL altid gå i 0, hvis man har afregnet alt moms til SKAT.

Du kan også altid aflæse i dit bogholderi, hvad du skylder i udgående/indgående moms.

Håber du forstå mit svar

mvh

Henrik B

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Super nemt at forstå dit svar

Tak John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også den måde jeg foretrækker at gøre det på omend der ses mange forskellige måder bogføre momsafregningen på... Big Smile

En lille detalje dog - jeg plejer at "nulstille" momskontiene pr. ultimo dato i momsperioden. I aktuelle tilfælde altså 30/9. Det synes jeg giver det bedste overblik, ikke mindst i forbindelse med års afslutningen.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,-

Rådet som jeg syntes var nemt var:

1) Når du får de ca. t kr. 18 retur i moms fra SKAT - skal det bogføres således:

    Debet på banken (din nem konto)

    Kredit på momsafregningkonto

2) I samme øjeblik, når du bogfører 1) SKAL du "nulstille" momskonti

    Debet  udgående momskonto 160.000

    Kredit   indgåend momskonto 178.275

    Debet  momsafregningkonto  (66900)   18.275

Det som jeg finder lidt klart hvis jeg nulstiller med dato 30/9 f.eks. er jo at jeg når jeg får penge tilbage i banken krediterer momsafregningskontoen beløbet der kommer retur (eller debiterer ved betaling af moms) og ved 0 stilling jo netop modposterer det beløb jeg har fået tilbage eller skullet af med.

Det må vel være sådan at jeg IKKE bogfører mod bank og dermed mod momsafregningskonto før pengene kommer. Det vil f.eks kunne være 5/11.

VILLE du så stadigt 0 stille per 30/9 uanset selve momsbetaling/retur først var 5/11 i bogføringen?

Det gør nok ikke den store forskel, men jeg vil godt gøre det lettest muligt at forstå for andre der skal rode med det senere :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

30/9: D: ud moms 160.000

30/9: K: ind moms 178.275

30/9: D: momsafr. 18.275

-------

5/11: D: bank / K: momsafr. 18.275.

Det jeg synes der er der smarte er at man holder momsopgørelsen inden for perioden, og dermed hurtigt kan se hvis det er bogført noget i en gammel periode.

Ved at nulstille på denne måde ved du også at den saldo du har på et givent momsangivelses tidspunkt er det du mangler at angive - også selvom at du har bogført i "gamle" allerede afregnede momsperioder.

Man ser desværre ofte at der er nogen der ukritisk "bare" angiver bevægelserne inden for perioden og derfor ikke løbende for samlet eventuelle beløb op er bogført i allerede afregnede momsperioder.

Jeg synes som sagt at det giver det bedste overblik, men det er måske bare en ubetydelig vane jeg har tillagt mig Smile

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming - næh jeg kan sagtens følge dig. Jeg har brugt summas automatiske hidtil, men vil hellere selv for helt at forstå, men har jeg så ret i at selve 0 stillingen ikke er fuld før 5/11 hvor momsafregning krediteres de 18.275?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja både og - men jeg vil egentlig hellere se det som en opgørelse af gæld/tilgodehavende som man gør op på skæringstidspunktet.

Men selve momsafregningskontoen går løbende i nul i forbindelse med at du bogfører betalingen/indbetaling af momsen.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Flemming.

Du bør nulstille dine momskonti den sidste dag i kvartalet, og flytte saldoen til momsafregningskontoen.

Når du så modtager momsen fra SKAT, så er det nemt at nulstille momsafregningskontoen med det beløb du modtager i banken.

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)