Den bedste bog jeg har læst til dags dato: Anthoney Robbins: Ubegrænset Kraft - nøglen til personlig succes |
Bedste bøger til iværksættere og små selvstændige
"Guerrilla Marketing" af Jay Levinson og Seth Godin, "From Acorns...how to build your brilliant business fra scratch" af Caspian Woods, "Få styr på bøvlet" af Peter Rose Og så er jeg lige gået i gang med: "Start your business- week by week" af Steve Parks (den sidste fik jeg i nakken på Amazon - "når du nu har bestilt, så har andre købt denne". Lidt overfladsik indtil videre, men jeg tror at den bliver bedre hen af vejen. Det skriver Tony Blair i forordret ) |
Jeg kan anbefale bogen "Frie Agenter" af Abelone Glahn, som handler om at være freelance med sin egen virksomhed. Den er nem at læse og kommer rundt om mange forskellige ting som prissætning, netværk og personlige forhold osv.. Hun har også skrevet en bog der hedder "Netværk", som handler om virtuelle netværk og om hvordan man plejer og udvikler dem. Den kommer også ind på hvilke roller en moderator i et forum har og ikke har. Lige mine 10 øre :) |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
En bog af amerikas business ikon, nr. 1, som giver masser af tips og gode råd, samt en god potion underholdning. |
Jeg har haft stor glæde af at læse "Freelance håndbogen" fra HK. Tidligere var jeg medlem af www.freelancer.dk og deigennem bestilte jeg Freelance Håndbogen, som er gratis formedlemmer af folk under HK, jeg var medlem af Samdata. Mener den koster 149kr, hvis man ikke er medlem. I denne bog er der masser af staldtips, lige fra, hvad man min. skal tage i timen, (godt regnestykke, der indebefatter, lokaler, materialer, ferier, kurser mm.) til kontrakter.
Det er ikke en "tung" bog, men mere en hands on bog, dog er der også ting i den, som ikke er interessant for iværksætteren. Men jeg kan bestemt anbefale at læse bogen igennem, eller uddrag af denne.
|
En meget inspirerende bog er Frank Bettgers "En sælgers vej til succes". Det handler selvfølgelig meget om salg, men også om hvordan man kan udvikle sig som forretnings mand.
Hver gang jeg læser i den får jeg lyst til at gå ud og sælge hele verden....
Hilsen Jonasson |
Kan kun på det kraftigste anbefale bøgerne: W. Chan Kim & Renee Mauborgne: Blue Ocean Strategy
Genial bog som måske er lidt amerikansk i det, men som absolut har nogle interessante pointer :-),
Og Naturligvis Dale Carneige ældgamle: "Vind venner og indflydelse" (tror den er fra 20''erne). |
Du vil blive forbavset over, hvor meget man kan lære af sådan en gammel ræv og sådan en gammel bog. I øvrigt kan den sagtens læse uden at man kender til finde cand.merc.-ord og har hjemme i reklameverdenen. |
He he, den er jeg ikke vild med, jeg anmeldte den på min blog, du kan læse den her: Han er jo nøgen...I disse dage kommer en ny businessbog på gaden og den bliver markedsført med bjælder og fløjter. INSEAD-professorerne Chan Kim og Renee Mauborgne har skrevet bogen Blue Ocean Strategy (På dansk: "De Blå Oceaner") Bogen bliver udråbt til at være en af de mest betydningsfulde businessbøger i vores tid og den er foreløbig trykt i 125.000 eksemplarer. Pointen i bogen er, at man i stedet for at lave et produkt eller en virksomhed der går direkte i konkurrence med det bestående marked, skal man opfinde en ny kategori som man kan tage et ejerskab på. På den måde undgår man den opslidende konkurrence og kan lave et meget højere dækningsbidrag på sine varer. Intet af det de kære professorer siger, kan man være uenig i. Det er vel hvad man kan kalde "Common Sense" og det gør sikkert ikke bogen dårligere. Men hvorfor er det, at vi skal læse bøger der fortæller os, hvad der er totalt indlysende? Hvad er det der gør at så mange mennesker ikke kan se skoven for bare træer? Der er en tendens til at jo klogere man er, jo mere uddannelse man har og jo større virksomhede man arbejder for, des sværere er det at bevare jordforbindelsen. Har de bare så travlt med at huske alle managementgloserne (Dem med små R''er efter), at de glemmer at åbne øjnene og mærke efter hvad der foregår i den virkelige verden? Jeg ved det ikke. Men syntes du at kejseren bærer de skønneste klæder og er du chef for en børsnoteret virksomhed. Så send mig venligst en e-mail og jeg vil straks købe en håndfuld put-optioner, så jeg kan tage mig en tur på De Blå Oceaner :-) |
Er man indenfor detailhandlen er Paco Underhills - Why We Buy - the science of shopping vist ikke til at komme undenom, en kanon god bog. Til sidst må jeg lige nævne GIGA manden om Finn Helmer som en af de mest inspirerende bøger jeg nogensinde har læst. Man får næsten et helt kick af at følge med i denne serie-iværksætters liv. |