Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan nogen sige noget fornuftigt om normalt prisniveau for registreret revisors gennemgang årsregnskab

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

- så skulle du bare se det, de klippede fra :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jens Myhren Thomsen:

...generelt er de skarpe knive der, hvor der er flest penge at tjene - i dette tilfælde blandt de statsautoriserede revisorer.

Hej Jens,

Jeg har været ret enig med dig tidligere, men denne kan jeg ikke give dig ret i.

Statsautoriseret Revisor er ikke noget man bliver "over night", det kan sagtens tage 10 år, så der vil altid være en masse dygtige mennesker, som er på vej til målet, men endnu ikke er nået derhen.

Derudover vil der også være en del mennesker, som af forskellige årsager ikke mener, at det er værd at foretage investeringen i denne titel, da de ikke vil kunne profitere nok på investeringen i forbindelse med deres daglige arbejde.

Endvidere findes der mange andre kompetencer, som giver værdi. Jeg er oprindeligt uddannet ingeniør indenfor planlægning, procesoptimering og ledelse, og udover min rådgivning indenfor revision kan jeg bidrage med idéer og tanker, som en ingeniør ville anskue problemstillinger i en virksomhed.

Herudover er der forskellige modeller for at tjene sine penge. I min virksomhed har jeg anlagt samme grundidé, som i Tetrapak - sælg mange enheder og tjen lidt hver gang. Sælger man mange nok, så er der millioner af kroner at tjene.

Endelig, så vil jeg give Peter ret i, at dét som de fleste virksomheder/brugere på Amino efterspørger, er simple løsninger, og det vil være overkill at sætte en dygtig statsautoriseret revisor til 2.500 kr. i timen til at løse disse opgaver. Men Jens, det læser jeg også i dine indlæg, at du er enig i.

Så min holdning er, at man finder masser af "skarpe knive", som ikke er statsautoriserede revisorer. Men det er da klart, at hvis man har en uddannelse som statsautoriseret revisor, så har man en god ballast af viden i udgangspunktet.

Det vigtigste, når man har opnået et bestemt vidensniveau, er at holde denne viden vedlige for fremtiden. I revisorbranchen, hvor reglerne ændrer sig konstant, vil en revisor (ligegyldig niveau) skulle bruge masser af tid på at vedligeholde og udbygge sin viden. Hvis man ikke gør dette, så går der ikke lang tid, før man er en dårlig rådgiver.

...og inden jeg slutter dette indlæg, kan jeg fortælle, at jeg i det seneste år har fanget 3 statsautoriserede revisorer i at give fejlrådgivning; én på Amino, og to i forbindelse med et af mine kundeforhold, hvor kunden selv har tilknyttet en statsautoriseret revisor ved siden af det bogholderi, som min virksomhed driver.

Jens, du må have tillykke med fødselsdagen i dag. Gift

 

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Martin :-)

Debatten blev fra min side nok en anelse for generaliserende, og det var ikke meningen. Muligvis blev jeg lidt provokeret af Peters kommentar om, at jeg med min alder vist ikke havde meget at byde ind med... Jeg er sikker på, at han givetvis er meget dygtigere, klogere og vidende end mig, men jeg begynder da at blive tør bag ørene.

Selvsagt er der masser af eksempler på statsautoriserede revisorer som ikke imponerer på nogen måde - jeg har selv prøvet det for år tilbage, og det er mildt sagt rystende at opleve, at man tror, man er hænderne på en dygtig fagmand, og så i virkeligheden ikke er det. Jeg tror selv du har nævnt, at problemet ofte er alt det, man som kunde ikke ved, at man skal spørge om ligesom det selvsagt er et stort problem, hvis rådgiveren ikke er bevidst om sine egne begrænsninger. De fleste, inkl. undertegnede, er jo mere eller mindre ærekære, og de 1. klasses katastrofer opstår jo oftest når folk spiller skuespil og foregiver at kunne noget, de reelt ikke kan.

Sandt skal siges, jeg kender til flere eksempler på dygtige revisorer som ikke er statsautoriserede. Igen er min opfordring til alle at holde sig bredt orienteret og vælge den rette mand til opgaven. Det er ikke nogen skam at samarbejde med flere - folk der er gode til alt, er jo sjældent rigtig gode til noget.

En pointe som er vigtig at huske, er at se på, hvad man får for pengene. Mange glemmer i deres iver efter at spare penge, at timeløn i mange tilfælde er en dårlig rettesnor. Jeg kan fortælle et lille eksempel som illustrerer, at en timeløn på 10.000 ikke nødvendigvis er dyr eller bør afholde en lille virksomhed eller iværksætter fra at betale den.

For 8 år siden overtog jeg som 24 årig lille fisk et selskab i massive problemer. I den forbindelse var der nogle gamle bestyrelsesmedlemmmer, som efter min overtagelse stod til at få udbetalt et meget stort honorar. Honoraret var for at "salgsmodne" selskabet og bringe en masse forhold på plads. Opgaven var fint dokumenteret og aftalt, men intet var i praksis blevet udført. Det synes jeg ikke, at selskabet skulle betale penge for, hvilket min lokale advokat var helt enig i.

Det bør nævnes at den pågældende advokat er en kendt og respekteret mand i lokalsamfundet, en som mange vil pege på som et "klog og dygtig mand". Vi blev i fællesskab enige om at starte en juridisk process, og det gik der en del tid og fakturerede timer med. Advokaten tvivlede ikke på sagen, og timerne blev flere og flere. Imidlertid får jeg på et tidspunkt en grim anelse om, at noget muligvis er galt. Advokaten, som er erhvervsadvokat, virkede ikke særligt sikker når jeg spurgte ind til specifikke dele af sagen.

En dag læser jeg en avisartikel, hvor en af danmarks kendteste erhvervsadvokater udtaler sig om nogle bestyrelsesmedlemmer i en stor og kendt virksomhed. Situationen minder lidt om min egen, og jeg skriver en mail til advokaten og beder om et godt råd. Han ringer få timer senere, og vi taler sammen i knap en halv time. Han er meget klar i spyttet, og giver mig meget konkrete råd og vejledning om hvad jeg skal gøre. Der er absolut ingen vaklen. Essensen er desværre at bestyrelsesmedlemmerne har krav på fuldstændigt honorar uanset hvor uduelige og dovne de evt. måtte være. Han anbefaler mig at glemme alt om at føre sag og indgå i et forlig hurtigst muligt (hvilket også lykkes). Besparelsen på forliget og sagsomkostninger ender i mindst 130.000,-.

Nogen tid efter kommer regningen fra advokaten. Den er på 5.000,- og jeg er ved at falde ned af stolen, eftersom vi jo kun havde talt sammen i under en halv time. Jeg ringer manden op, og spørger om der muligvis er sket en fejl. Det er der ikke, men han tilbyder mig at kreditere regningen. Det vil imidlertid have den konsekvens, at han ikke vil hjælpe mig en anden gang, og han beder mig derfor om at gøre op med mig selv, om jeg mon ikke har fået værdi for pengene?

Mit valg er indlysende - han har sparet mig for en masse penge og en masse besvær, og jeg betaler med stor glæde, hvad der svarer til en timeløn på over 10.000,-. Siden har jeg brugt ham andre gange, og han stiger kun i min respekt, selvom mange sikkert vil kalde ham en grisk fætter.

God dag til dig :-)

Venlige hilsener,

Jens

 

 

 

 

 

 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har desværre lige været ude for en lidt negativ oplevelse af en revisor Smile

Havde fået en ny kunde ind hvor jeg skulle bogføre og klargøre materiale til revisor. Det var tidligere kundens revisor der havde stået for dette og taget sig vældigt godt betalt for.....

Fik alle bilag og kontoudtog og det hele, det eneste jeg manglede var en åbningsbalance at tage udgangspunkt i. Den skulle kunden skaffe fra revisoren og så går et galt......

Revisoren bliver godt gal og indkalder til møde med kunden og efter et par møder bliver de enige om at kunden for en kreditnota for det lidt for høje honorar for sidste år, samt tilbyder at lave bogføring og regnskab i år uden beregning!

Og det ku kunden ikke sige nej til......, så er røg en ny kunde fra min forretning Sad

Det skal siges at der er faktureret tkr. 7 pr. kvartal til bogføring periode balance og derudover tkr. 20 for årsrapport. - og jeg vil tro at jeg ville have kunne bogføre og lave revisor mappe for max tkr. 5 - der er et halvt ringbind med bilag, hvoraf ca. halvdelen er salgsfaktura.....

Tror at revisoren har fået lidt kolde fødder ved tanken om at andre skulle have fat i materialet og hans honorar ville blive udstillet - trist!

Men hva, der er vel flere kunder derude og jeg har heldigvis stadig flest positive oplevelse med de revisorer jeg har med at gøre - men det er sku lidt tankevækkende alligevel!

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)