Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af 2 familiers hus. skat/moms

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt et 2-familiershus hvor jeg selv skal bo i stueetagen. 1 salen skal udlejes.
Lejemålets størrelse er 50-55m2 og jeg tror det bliver til en pris på 2800-3000+forbrug.

Men jeg har ingen ide om hvordan det hænger sammen skatte/moms messigt. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejning af fast ejendom til beboelse er momsfritaget, så det skal du ikke spekulere yderligere over.

Angående skatten så kan du vælge mellem
1) at lade dig beskatte af overskuddet opgjort efter sædvanlig regnskabsmæssige opgørelse (faktiske indtægter fratrukket faktiske udgifter), eller
2) at få et variabelt bundfradrag i bruttolejeindtægten (heri skal også indregnes betaling til forbrug), svarende til 1 1/3 % af ejendomsværdien (min. 24.000 kr.)

Det skal bemærkes, at du ikke kan overgå til metode nr. 2, hvis først du har valgt at anvende metode nr. 1.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan gælder det så når jeg selv bor i underetagen med det bundfradrag der? 
Og hvordan med ejendomsværdiskatten når den del af boligen er lejet ud?  skal jeg betale af hele ejendommen eller kun den del jeg selv bor i? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du skal ikke betale ejendomsværdiskat af den del du udlejer.

 

 

MvH

Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Bundfradraget vil være en forholdsmæssig andel

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Men vil det ikke som minimum være de 24000 alligevel.  

Lejemålet er angivet ifgl. ois.dk som seperat fra resten af huset jo 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg retter lige mig selv.

Det fremgår af ligningsloven § 15 P, at du, hvis du udlejer en del af værelserne i en lejlighed i egen ejendom, kan vælge kun at medregne den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag på 1 1/3 % af ejendomsværdien, dog altid mindst 24.000 kr. Glem derfor det jeg skrev med den forholdsmæssige andel - der rendte jeg vist med halv vind.

Dit bundfradrag er dermed 1 1/3 % af ejendomsværdien, dog minimum kr. 24.000, som tidligere skrevet.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det sådan at det ikke bare er værelser, men at det er en lejlighed der er angivet for sig selv.

Nu er det sådan at jeg iøjeblikket er på revalidering. Der må jeg som udgangspunkt jo kun tjene op til 12.000 årligt, men den årlige leje for lejligheden på 1.sal vil nok blive ca 36.000 årligt.  Hvordan stiller jeg mig i forhold til det?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja... Det kan du nok bedre svare på end jeg kan. Jeg kender ikke revalideringsreglerne.

Men hvis din lejeindtægt er 36.000 og du kan fradrage 24.000 så har du tjent 12.000 - så langt kan min "revisorhjerne" godt følge med. Jeg vil dog anbefale dig at tale med en sagsbehandler der kender lovgivningen om revalidering m.v.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er 12.000 før skat der må tjenes.

Så ligger problematikken i om jeg enten skal lade være med at leje det ud, eller om jeg evt skal oprette et udlejningsbureau der kan leje den ud for mig og så få honoraret til mig til at passe med 12.000. Men hvor ligger fradraget så?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)