Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fungerer det lige med ejendomsforbehold???

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Kort fortalt, står jeg i den situation at jeg for 10 mdr. siden solgte noget udstyr til en kunde hvor der blev aftalt en afdragsordning.

Nu hænger det sidste afdrag så i bremsen, og trods gentagne aftaler er det ikke betalt endnu. (Det drejer sig om små 10.000,00)

Ifb. med salget blev der indgået en skriftlig aftale hvor der blev taget ejendomsforbehold i det solgte udstyr.

Jeg mener at reglerne er overholdt omkring dette da der er betalt 30 % i udbetaling og ejendomsforbeholdet er underskrevet ved aftalens indgåelse og før levering af varen.

Hvad gør jeg nu - følger jeg de ´almindelige´ rykkerprocedurer eller hvordan agere jeg i forhold til det ejendomsforhold der er taget.

Skal fogden på banen for at gennemfører dette forbehold og afhente udstyret?

Takker på forhånd for jeres svar.

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil tro, at du skal følge de helt almindelige rykkerprocedurer. Det vil sige, at du skal have begæret en udkørende fogedforretning for at få afhentet dit udstyr.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 4040,

Du skriver ikke om din køber er forbruger eller erhvervsdrivende, men nu tager jeg udgangspunkt i, at han er erhvervsdrivende i mit svar:

Du kan vælge i mellem at foretage udlæg i skyldnerens øvrige aktiver eller tage den ejendomsforbeholdte vare tilbage.

Du kan med købekontrakten i hånden gå direkte i fogedretten når visse betingelser, som er beskrevet i kreditaftaleloven, er opfyldt.

Du skal nok være særligt opmærksom på § 40: "Hvis det solgtes værdi overstiger det beløb, som kreditgiveren kan beregne sig efter § 38, kan kreditgiveren kun tage tingen tilbage, hvis det overskydende beløb samtidig betales til forbrugeren." (Det gælder også hvis det er en erhvervsdrivende køber!)

Held og lykke med at få dine penge.

 

Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

Ja, det er B2B der er tale om.

Tak for dit svar - det var lige det jeg havde brug for.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)