Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag - hvorfor er det sådan?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder muligvis som et dumt spørgsmål og derfor er det også tilladt at give mig et svar, som var jeg en to-årig:

Hvorfor skal fradrag i skat fordeles ud på måneder og dage?

Jeg tænker - hvis man er sæsonarbejder og har 80 timer om ugen i 6 måneder af året - har man så ikke samme ret til det fulde fradrag? Hvorfor skal man miste halvdelen, når man ikke kan samle fradraget?

Jeg kan ikke få det til at hænge sammen i mit hoved, men SKAT bekræfter.

Kan nogle forklare mig en årsag?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:

Hvorfor skal fradrag i skat fordeles ud på måneder og dage?

Jeg tænker - hvis man er sæsonarbejder og har 80 timer om ugen i 6 måneder af året - har man så ikke samme ret til det fulde fradrag? Hvorfor skal man miste halvdelen, når man ikke kan samle fradraget?

Tjo dumt er spørgsmålet da ikke. Du har først og fremmest naturligvis ret til de fulde fradrag, OG får det også når årets skat opgøres. Det deles på måneder og du har ret i, at du ikke kan få alle 12 mdrs fradrag umiddelbart fordelt kun på 6 mdr og så intet fradrag de resterende. Det ville jo også kræve, at du vidste du slet ikke skulle bruge fradrag til noget resten af året - hjemsendelsepenge - dagpenge eller andre jobs.

Den gode ting er dog, at du i alle fald får hele dit fradrag. Jeg VED faktisk ikke hvad der skete, hvis du når de var færdig med alt arbejde gik ind og lavede ny forskudsopgørelse. Lad os sige det var 1/10 - og i den opgav hele den indtægt du HAR haft til nu i år (som omfattede dine 6 mdr) og så opgav, at du forventede at tjene 0 kr resten af året - det burde måske kunne flytte hele dit fradrag ind på det du HAR tjent - men med hvilket formål, for du får jo næppe skat retur allerede - men først når du selvanigvere/årsopgørelsen - og DER har du HELE dit fradrag med

vh  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det får mig til at tænke på dengang for efterhånden mange år siden, hvor jeg havde frikort - det er ikke helt det samme, men lidt i den retning.

Ellers er mit bedste bud også at justere det via forskudsopgørelsen - om det spiller sammen med reglerne for dette, ved jeg dog ikke.

MVH

Thomas

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - jeg forstår. Så det korte af det lange er, at man ikke mister sit fradrag, men kan kun få det a conto fordelt over hele året ligeligt indtil den endelige årsopgørelse forelægger. Her får man det fulde fradrag på sin indtægt uanset over mange hvor dage/timer det er optjent på.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

det burde måske kunne flytte hele dit fradrag ind på det du HAR tjent - men med hvilket formål, for du får jo næppe skat retur allerede - men først når du selvanigvere/årsopgørelsen - og DER har du HELE dit fradrag med

Der er nu mulighed for at få for meget indbetalt skat tilbage før tid (kildeskattelovens § 55), hvis man har indbetalt væsentligt mere end man skal.

/Henrik

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar - jeg er blevet klogere :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)