Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan regner jeg avancen ud?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg troede egt jeg havde ok styr på det, men nu sidder jeg og bliver helt i tvivl!

Jeg skal regne ud, hvor meget jeg skal tjene på mine varer og hvordan jeg gør rent praktisk.

Hvis jeg har en vare jeg giver 100 kr. ekskl. moms for i indkøb og jeg gerne vil tjene 50% på det, hvordan skal jeg regne det ud?

Hvad med momsen fra leverandøren - skal den med i regnskabet et sted, for det er jo også en udgift jeg får ved indberetning af moms? Jeg bestiller mine varer fra et andet eu-land, så der figurerer momsen ikke på faktuaerne, men det er vel 25% jeg selv skal lægge oveni prisen?

Nogen der kan hjælpe med et regnestykke, så jeg i sidste ende, når salget er gjort, kan tjene 50% på salget?

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen (EU-moms) fra leverandøren har ingen hverken overskudsmæssig eller likviditetsmæssig påvirkning for dig - det er ren statistik på momsangivelsen.

Hvis du gerne vil have en avance på 50%, skal du bruge en markup på 2. Du skal altså tage 200 kr. ekskl. moms for en vare du giver 100 kr. ekskl. moms for.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nu håber jeg svaret er godt nok, men selve beregningen er ganske enkelt bare 100 * 2. Det svarer til 50 % i avance.

Hvis din vare f.eks. koster 100 kr. ekskl. moms i indkøbspris, skal du blot fordoble beløbet, hvilket giver dig 200 kr. ekskl. moms i salgspris. Bevis for dette er, at 200 * 0,5 = 100 kr., som betyder at 50 % af 200 kr. er 100 kr.

Hvis du ønsker at omregne indkøbsprisen ekskl. moms til salgsprisen inkl. moms, er det bare at regne 100 * 2,5, som jo er 250 kr., da dette svarer til de 25 % ekstra der bliver lagt oveni for moms. Bevis herfor er, at 250 * 0,8 = 200 kr., som svarer til en salgspris med 50 % i avance ekskl. moms. Årsagen til de 80 % (0,8) er, at det er fordi man regner tilbage i procent. Vi ønsker jo at finde 25 % af 200 kr., og ikke 250 kr.

Jeg håber det giver mening, ellers bare spørg.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)