Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A- eller B-skat af momsregistreret enkeltmandsvirksomhed i forhold til SU

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har lige oprettet et firma og brugt de sidste par dage på at prøve at gøre mig klog på skattereglerne.

Firmaet yder konsulenttimer og softwareudvikling og jeg har sikret mig en aftale, hvor jeg er sikker på at tjene over den "magiske grænse" på 50.000 kr., hvilket gør at jeg selvfølgelig har momsregistreret virksomheden.

Da jeg er studerende og har et andet fast arbejde ved siden af studiet, er jeg interesseret i, at undgå at overskuddet tæller med i min personlige A-indkomst pga. SU-fribeløbet. Derfor har jeg i sinde at vælge at blive beskattet efter virksomhedsordningen, da jeg så vidt jeg kunne forstå, så kan vælge at spare op i virksomheden og derved betale en foreløbig virksomhedsskat på 25% (http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648473), således at overskuddet ikke kommer i kambolage med SU. Så langt så godt.

Her kommer så lige et par spørgsmål:

  1. Hvis jeg vil hive penge ud af firmaet, kan jeg så godt udbetale "løn/honorar" til mig selv således, at det bliver beskattet som B-indkomst og derved ikke skal modregnes SU-fribeløbet?
  2. Eller er al lønudbetaling til mig selv A-indkomst?
  3. Eller kan jeg fakturere kunden for arbejde udført af mig som privatperson (dvs. uden om mit firma) de første 50.000kr. og lade det beskatte som B-indkomst?
  4. Er det også rigtigt forstået at man skal indberette momsregnskab hvert kvartal (næste gang 10. november)?