Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ser fortjenestemodellen ud for investorer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej, jeg går og overvejer at investere et mindre beløb i en nyopstartet virksomhed. Dette gør jeg dels fordi jeg ser potentiale i konceptet, samt selvfølgelig at min investering på et tidspunkt bærer frugten den anden vej!

Da det bliver en første gang at jeg investerer penge, er jeg interesseret i at vide hvordan investorer får penge ud af det i sidste ende? Ejer de en procentsats af virksomheden? Eller hvordan foregår det i bund og grund med at tjene penge ved at investere? 

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ofte får investoren selvfølgelig en ejerandel i virksomheden

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt totalt forskelligt. En mulighed er klart, at man får en andel i virksomheden. Det har nogle fordele, men jo også bagdele, det er jo også en del af ansvaret at være ejer-  og garanti for pengene retur får man jo ikke, virksomheden kan gå ned. Får investor en anpart i virksomheden, ja så er det jo med at regne ud hvor meget det giver i "rente", og det er sværere end hvis der bare sker en investering i kontant lån.

Oftest vil man i alle fald få andel i overskuddet. Det kan være fra hele virksomheden, eller konkret fra et enkelt projekt.

Forrentningen vil så enten være fra høj til sky høj hvis det er et egentligt risiko projekt hvor alle pengene kan tabes. Det bruges i en del fald. Investor får sine penge igen ved at få xx% af indtjeningen det første år. Det siger så sig selv, at bliver der ingen indtjening, er pengene tabt.

Ofte kan der være tale om, at investor som første del af et projekt eller en virksomheds indtjening skal ha alt - eller efter forhandling, en høj %del indtil selve investeringen er recoupet og derefter en mindre % f.eks 8-12% af projektet indtil han har fået xxx kroner (kunne være dobbelt op) og så 5% fremadrettet 

Der er som du forstår, rigtigt mange modeller, helt afhængigt af projektets muligheder. Investor har ingen interesse i at knække det projekt han investerer i

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Som skrevet af andre, så er der rigtigt mange modeller. En anden mulighed er, at du får din givenst når du sælger din andel af virksomheden, også kaldet exit.

Projektet kan fx være faseopdelt, således at du som første runde investor er med til at bringe projektet til eksempelvis proof-of-business. Herefter træder en anden investor ind (med en anden risikoprofil og kompetencer) og køber dig helt eller delvist ud. Den værdistigning din kapital har medvirket til bliver således forrentet.

Mange projekter (især internet community projekter) har slet ikke indtjening for øje før der er opnået volumen. Sådanne projekter løber typisk med underskud, men volumen (mange brugere) har vist sig at være attraktivt, så investorerne bag sådanne projekter indregner slet ikke andel i løbende indtjening, kun exit-potentiale.

Dbh. Aleksander

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)