Hej Toogtoerfem,
Jeg er ved at afslutte et iværksætterkursusforløb, hvor netop prissætning har været et af de store emner og grobund for mangen en diskussion.
Claus' tilgang ligner en fin regnskabmæssig tilgang.
Du kunne også se på hvad cykelhandlerens udsalgspris er på cykler, som dine cykler kan sammenlignes med. Herefter fratrække din salgspris - er der noget tilbage til cykelhandleren? Hvis ja, så er det næste spørgsmål, om der er noget ved dine cykler der er bedre/anderledes, så de er nemme at sælge. Hvis det er en eftertragtet vare, ja så kan Claus' factor måske reduceres til 1,25 - 1,50.
Hvis det "bare" er endnu en standardvare (der er jo mange fornuftige cykler på markedet), så er faktoren nok 2,00-2,50, for at du kan komme ind på markedet.
Et lille fif - Du kan benytte en markedsanalysemodel som hedder Five-Forces (M. Porter). Kig på den og forhold dig til dig selv og det marked som du gerne vil ind på.
mvh Finn