Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmering af større løsning

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim.

Som jeg skrev er vi jo en mellemstor virksomhed, så vi har jo allerede den dag i dag en egen bemandet IT afdeling, så helt alene bliver de jo ikke Smile

Det jeg tænker på er det der er mest økonomisk for os i det lange løb

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Jack.

Internt/Eksternt: Problemet er nok, at der er fordele og ulemper ved begge dele. Jeg sidder som ekstern konsulent hos en større dansk virksomhed (400-800 medarbejdere) hvor man i princippet har outsourcet al IT. Det har nogle fordele omkring ansvarsfordeling, men så sandelig også en bagside. Det var ikke en version jeg ville vælge hvis det var mit firma.

Mit forslag, efter at have været i outsourcing-virkeligheden (både i den ene og anden ende af møllen) i mange år er, at i finde nogle få kompetenter personer der har både teknisk og forretningsmæssig indsigt, til at forstå og lave løsningen, og bruger dem til at styre udviklingsprojektet. En god tommelfinger regel er, at man ikke skal outsource noget man ikke selv kunne implementere.

Jeg mener personligt at det er 3 profiler i skal finde:

Udviklingsprofil: Mand der har udviklet en del år, kan analysere og nedbryde projekter, men som også kan forstå og tale med forretningen.

Teknisk Profil: En person der har forstand på teknologierne, kan lave det tekniske setup og forstå hvordan ting bør sættes sammen.

Projektleder: You du the math... :)

Ingen af ovenstående må være mega nørder, der kan og vil lave det hele selv - og de må heller ikke være for meget forretningsfolk/konsulent-agtige der intet forstår af de mere nære dele af en IT-installation.

Ovenstående er baseret på en rigtig stor enterprise-model - jeg har lidt svært ved at regne opgavens omfang ud af forskellige årsager. Jeg kender ikke til omfanget af de her integrationer du taler om, eller kompleksiteten. Beregningsmodellerne er mig også ubekendt og den egentlige funktionalitet står også hen i det ukendte - hvorfor et egentligt estimat af opgaven i mine øjne er lidt fjolet (no offence guys).

Så måske skridt 1 er at ansætte en projektleder eller superudvikler, der kan analysere og kaste lys over kompleksiteten og omfanget af opgaven - denne person kan eventuelt købes som ekstern konsulent da det alene er en analyse i er interesseret i.

Just my 5 cents...

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis i allerede har kompetencerne til at nedbryde opgaven og finde ud af omfanget internt - så gør det. Jeres egne folk har helt sikkert også mere forretningsforståelse end en ny eller ekstern har, og derfor en bedre ide om omfanget fa en beregningsmodel eller kompleksiteten af en integration.

Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indlæg.

Det var dejligt at få kastet lidt lys over outsourcing-delen.

Jeg bryder mig personligt heller ikke selv om at outsource da man hurtigt mister overblikket og ikke samme kontrol har.

Vores egne IT stab må ikke blandes ind i det her, da deres ansættelseskontrakt ikke indeholder fortroelighedserklæring om forskning og udvikling.

Desuden er de nogle dovne hunde som jeg helst ikke sætter min lid til (de evner ikke at holde sig objektive)

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste indlæg fra min side, omkring teknologierne:

.NET har den enorme fordel at være et stort bredt framework, hvor man kan finde mange danske meget kompetente medarbejdere. Det er låst til Windows-verden og hænger sammen med SQLServer. Afhængigt af jeres integrationer og deres standardisering og velkendthed i MS-verden kan det blive enten en billig eller meget dyr platform.

Java - Det her er enterprisemodellen. Det er sværere at få programmøre, til gengæld er de ofte af meget høj standard. Java er platforms uafhængigt og kan fåes til små embedded systemer, men også til store tunge servere. Java findes både i gratis versioner, men skal man have det tunge framework i stilling koster en enterprise-løsning penge. Java kan benytte en vilkårlig database og har ikke nogen egentlig præference.

PHP - Der findes mange PHP-programmøre, men i meget divergerende kvalitet. Sproget er et scriptingsprog, og bliver compilet i runtime-øjeblikket. I praktisk betyder det at hvor både .NET og java er selvoptimerende, så er PHP et system der skal oversættes hver gang det får et hit. Det behøver ikke være et problem - facebook er skrevet i PHP. PHP er platforms uafhængigt, men her skal i igen kigge på jeres integrationer da alle integrationer med garanti skal skrives i hånden. PHP kan hurtigt blive noget makværk at vedligholde (det kan de andre også, men her er der bare fra start lagt op til en fast struktur) og det kan være en fordel at finde et framework til implementeringen.

Igen, finde ud af jeres kompleksitet og hvor meget i får ud af at benytte enten et framework. Det er særligt omfanget og kompleksiteten af integrationer der bør give udslaget. Hvis alle integrationer er XML, så er det nærmest ligemeget - men hvis det ikke er...

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

En start ville være at få et par eksterne konsulenter til i samarbejde med jer at udarbejde en så præcis kravspecifikation som muligt, der beskriver hver af jeres ønskede funktioner ned i detaljer. Det ville være oplagt at anvende UML til dette og det ville nok kunne gøres for 75-150.000 kr.

Uden en ordentlig kravspecifikation vil det være umuligt for jer at få succes med så stort et projekt og endnu mere umuligt for et konsulenthus at kunne give en pris på det. Det er ikke dig der skal finde ud af om opgaven skal outsources til udlandet, det er konsulenthuset der skal stå inde for den kvalitet de kan levere til jer - om det så bliver kodet i Ukraine, Indien eller Herlev er jer underordnet. Jeg kan erfaringsmæssigt ikke anbefale jer at ansætte egne udvikler til denne opgave eller samarbejde med en for lille virksomhed, det vil sætte jer i en alt for sårbar situation.

/Arco

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i de profiler der tidligere er beskrevet, specielt omkring det med at de ikke må blive for nørdede. Det skader nok mere end det gavner. Jeg vil også sige en 3-4 stykker. Her er det vigtigt at det er nogle mennesker med stort overblik der kan gennemskue hvad der skal laves, således man kan starte med at bygge det rigtige fundament - og få det minimum 60% rigtigt første gang (det kan aldrig blive 100% rigtigt i så store systemer).

Omkring hvorfor sådanne projekter aldrig bliver færdige: De bliver færdige til at sælge, men der bliver vedligehold og videreudvikling, specielt da investeringen skal kunne hives hjem over flere år. Der sker også ændringer, kommer nyt hardware osv. dette skal kunne integreres. Det er klart at udvikler man webshops, så bliver det færdigt og man skubber det og videre til næste projekt. Dette projekt er så meget større og mere komplekst at det ikke bliver færdiggjort. Og det er ikke noget man bare lige sætter sig ind i, hvis man er ny udvikler i huset. Eks. har Adobe ikke fyret alle deres udviklere, bare fordi de har lanceret photoshop - de bliver ved med at leve og skal vedligeholdes.

Problemet med at skyde på prisen er at det bliver kun et skud, så er det ligemeget om jeg siger 10 kroner eller en milliard - de er begge lige gode. Det er heller ikke kroner og øre værdien du skal se på , men den værdi det kan tilføre dem der skal aftage det.

Det svære er at lave en udviklingsplan der fokuserer på time-to-market, således der kan høstes erfaringer og der kan komme penge i kassen mens man udvikler næste generation af softwaren. Typisk i softwareprojekter er selve udviklingen af funktionaliteten omkring 20% af den tid der bruges, resten er projektstyring, design, arkitektur, sparring, afklaring osv. 

Jeg vil sige at i kan være rigtig langt på et halvt år, måske endda ved version 1 af systemet.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med en færdig, uomtvistelig kravspec er bare at projektet bliver låst til den. Der bliver henvist til kravspec'en hver gang der er uenighed og nye idéer og teknologier bliver udelukket. Der er jo blevet brugt 100k på at få den lavet (!).

Dog vil jeg give Arco ret i et eller anden form for pejlepunkt er uundværligt. Der kan opstilles en række usercases som skal kunne gennemføres når systemet er færdigt og udvikle ud fra det. Eller andre former for guidelines.

Jeg har ikke guldægget, for det er ved gud en svær opgave at estimere på så stort et projekt - specielt for en dum designer som mig - men jeg vil anbefale at undersøge de forskellige måder at gå til sådan et projekt. Og ja, helt klart konsulenthuset - jeg er overbevist om at de ekstra penge er givet godt ud.

Og lige svar til IT-afdelingen: Det hjælper klart på det ;)

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Man skal passe på med en kravsspecifikation. Problemet med dem er at de er præcise - og folk tror de skal følges! Det skal forstås på den måde at det er utroligt nemt at tage den og banke i hovedet på andre når de ikke følger den, og så slipper man helt for at tænke selv. Det er et stort problem, hvis man tager en kravsspecifikation for alvorligt. Mange store offentlige projekter er gået under på grund af kravsspecifikationen, for når udbuddet er overstået og vinderen er fundet er der gået 1 år, og så er verden anderledes.

Kig i stedet på en agil proces, hvor i lærer undervejs og kun fastlægger en overordnet plan for hvad der skal implementeres. Lav det der er behov for og træf nye beslutninger undervejs. Det er nemt at udvikle således dette understøttes - og billigere i det lange løb. Her laver i ikke en big-bang løsning som med en kravsspecifikation, men mere en inkremental proces, hvor i måske hvert 14 dag eller hver måned har en ny version af programmet der kan mere og mere, i kan hurtigt få noget i kan vise og se på om systemet har den rigtige struktur, den rigtige funktionalitet. Dette er utroligt meget værd - ikke blot overfor sig selv, men også overfor organisationen der skal retfærdiggøre investeringen.

Jeg har læst for mange kravsspecifikationer (også offentlige) til at jeg kan anbefale den vej. Hvis dit produkt tager 1 år at udvikle for version 1, hvad skal du så med en kravsspecifikation på 400 sider der beskriver dit produkt, version 5 - det er ikke kun prisen på at få den udarbejdet der er spildt, men også den tid der er brugt på at få den lavet. Og hvor langt kunne i være nået på den tid? Hor mange erfaringer kunne i have fået. Og er i helt sikre på at med de erfaringer i bagagen at systemet stadig skal være det samme som dengang i lavede kravsspecifikationen? (hvor lang tid tager det at sætte et konsulenthus ind i systemet og kravene til det, og så skal de have den skrevet - og i skal have den læst og kommenteret, omskrives, læst, redigeret, omskrives....der går hurtigt et par måneder) 

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første step for mig vil vel være at finde en projektleder til projektet?

Hvor skal man finde ham?

Hvad skal han kunne?

Hvordan skal han være? (kunne forstå han ikke skulle være nørd)

Hvor gammel er en projektleder i IT branchen?

I vores branche er ledere (som mig selv) for det meste nogle meget hårde personligheder, som let kan virke arrogante - Dels fordi vores tekniske indsigt er større end de medarbejdere der arbejder under os, men også fordi vores medarbejdere ikke skal tro at deres arbejde er en sovepude hvor man bare dovner den af.

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)