Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af hævning i personligt CVR

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Se det her har intet med mig at gøre, jeg arbejder med ApS - men NYSGERIGHED:

I et personligt selskab har personlige hævninger til forbug (nogen kalder det løn) eller skat o.l. jo ikke påvirkning på resultatet - modsat løn i et ApS

Hvad er egentlig - bare så jeg forstår - hovedforskellen på at føre regnskab i et ApS og et personligt selskab?

Start gerne med personlige hævninger - føres de bare over status - fra firma bank konto stil privat (hvis man har to for overskueligheden) så de ingen påvirkning har på resultatet?

Hvilke andre hovedpunkter skiller et personligt CVR og et ApS i bogføringen - er der noget med renter altid bare er personlige, og derfor også bare føres over status/bankkonti - da de skattemæssigt altid kommer med automatisk fra bankernes indberetning, men jo bare skal justere bankkonti så det er nemt at afstemme firmakontoen med indtægter/udgifter?

Har jeg fattet spor - og hvad andet?

Bare ren nysgerrighed. ApS bogføring og regnskab står rimeligt godt hos mig nu, men personligt selskab rent nysgerrigt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie.

Hævninger kører over egenkapitalen i et personligt firma er ulovlige i et ApS(altså lån)og beskattes i

et ApS enten som løn eller udbytte.

Renter..afhænger af om det er firma eller person, der ejer kontoen.

Hvis firma ejer skal der renses for renter i skattepapirerne og køres ind via regnskabet i firmaet.

Håber det hjalp lidt på forståelsen.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej Cookie.

Hævninger kører over egenkapitalen i et personligt firma er ulovlige i et ApS(altså lån)og beskattes i

et ApS enten som løn eller udbytte.

Renter..afhænger af om det er firma eller person, der ejer kontoen.

Hvis firma ejer skal der renses for renter i skattepapirerne og køres ind via regnskabet i firmaet.

Håber det hjalp lidt på forståelsen.

 

MvH

Peter

Jo det med løn over egenkapitalen i personligt selskab giver fuld fornuft, helt som ventet, og ApS regler for løn kender jeg, men tak i alle fald.

Renter var ikke lige så let at forstå for mig. I ApS er det jo enkelt, de indgår i resultatet, men i det personlige selskab, der skal man så se på om det er renter på selskabskonto eller privat konto - hvilket ikke var helt som ventet, for jeg troede i princip alt behandledes ens i det personlige selskab, blot var en konto til alle firmaudgifter nem og klog for afstemning af bogføringen.

En gang til for prins Knud gerne:

  1. Hvis vi taler personligt selskab, så skal renter behandles forskelligt afhængigt af om "firma ejer? = selskabskonto" eller personen selv - korrekt forstået?                                                            
  2. Hvis renter er til personlig konto så skal de ikke regnskabsbehandles, og kommer automatisk fra skatte årsopgørelse - korrekt??                                                                                                  
  3. Hvis renter kommer fra personligt selskabs firmakonto - så skal de korrigeres i personens årsopgørelse/selvangivelse til 0 - og i stedet køres ind over firma regnskabet hvor de opgives separat ved selvangivelsen af det personlige selskab - Også korrekt mon??

Spændt, og super tak for hjælpen

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er oprettet en særskilt konto i virksomhedens navn (personlig virksomhed), indregnes renter af denne konto i virksomhedens regnskab, og der "renses" for disse renter i kapitalindkomsten for personen ved indberetning af selvangivelsen. Renter selvangives stadig, men nu som kapitalindkomst i virksomhed.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Fraussing Nielsen:
Hvis der er oprettet en særskilt konto i virksomhedens navn (personlig virksomhed), indregnes renter af denne konto i virksomhedens regnskab, og der "renses" for disse renter i kapitalindkomsten for personen ved indberetning af selvangivelsen. Renter selvangives stadig, men nu som kapitalindkomst i virksomhed.

TROR jeg er med, men renter fra særskilt konto i virksomheden, de skal vel så samtidigt bogføres helt normalt som rente indtægt/udgift i virksomheden - og påvirke resultatet positivt eller negativt - Det må betyder, at resultat af virksomheden inkluderer disse renter.

Alligevel skal de så opgives som kapitalindkomst for virksomheden under virksomhedspunkterne - bliver det så ikke dobbelt - eller?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

TROR jeg er med, men renter fra særskilt konto i virksomheden, de skal vel så samtidigt bogføres helt normalt som rente indtægt/udgift i virksomheden - og påvirke resultatet positivt eller negativt - Det må betyder, at resultat af virksomheden inkluderer disse renter.

Lige præcis

Cookie:
Alligevel skal de så opgives som kapitalindkomst for virksomheden under virksomhedspunkterne - bliver det så ikke dobbelt - eller?

Man selvangiver resultat før renter, samt renteindtægter og renteudgifter i rubrikkerne Virksomhedsbeløb, i hhv. rubrik 111 (112 ved underskud), rubrik 114 og rubrik 117.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)