Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min virksomhed udføre frivilligt / velgørende arbejde - hvad med skat?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har stiftet et ApS for nylig som jeg nu opstarter forskellige aktiviteter under. Fra starten vil jeg gerne differentiere og profilere virksomheden og dens aktiviteter lidt på at indarbejde velgørenhed, etik og principper.

Spørgsmålet er, om det er legalt at lade min virksomhed tilbyde gratis, professionel arbejdskraft til organisationer, velgørende projekter mm (i begrænset omfang)? Jeg vil få lidt god Karma ud af det, nogle spændende opgaver og referencer til virksomhedens betalende kunder. Modtagerne vil få frivillig arbejdskraft leveret af min virksomhed.

Må man dette, hvad med skat?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja da......er der intet i vejen for.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke enig i, at det (måske) er så ligetil.

Hvis selskabet udfører arbejdet gratis, har det reelt givet en gave til "kunden" svarende til det man ville have faktureret en "normal" kunde.

SKAT kan så have den holdning, at man skal tage beløbet til indtægt som omsætning og har så en udgift på en gave. Dette skulle så være ligemeget, da det jo giver kr. 0 i nettoindtægt.

Der er bare det ved det, at ikke alle gaver er fradragsberettigede for selskabet, og der er beløbsgrænser for fradrag for gaver. Er der markedsføringsværdi i gaven (=reklame), kan der i stedet være fradrag som en reklameudgift. Sidstnævte kan man jo aftale sig til med kunden - altså dit selskab for omtale/reklame for beløbet.

Momsen kan også være et problem, da der skal svares moms af indtægten, men der er ikke momsfradrag på gaven.

Jeg vil anbefale dig at rådføre dig hos din revisor og at i evt. anmoder SKAT om et bindende svar. Du kan også selv bede om dette ved SKAT ved at skrive til dem og forelægge problemet. Det koster 300 kr. i gebyr.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..Henrik...du kan have ret.

Der er nok for få oplysninger i tråden....samt et bindende svar ville nok være det sikreste.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)