Hej, Jeg startede min enkeltmandsvirksomhed i 2008 men arbejdede kun i fritiden, så har tjent begrænset. Jeg har selvfølgelig lavet mit regnskab, betalt min moms og alt det der. Dog brugte jeg ikke en separat konto til de beløb der gik ind og ud, da jeg måske havde 10 bilag i alt, så kunne jeg godt overskue det. Nu har jeg så sagt mit day job op, og skal være fuldtids freelancer / konsulent, og i den forbindelse vil jeg til at bruge en separat konto til alt firma relateret, også for nemmere at kunne afstemme "kassen" Så har nogle spørgsmål i den forbindelse 1) De penge jeg har tjent er brugt løbende, eller bare indgået i min alm. lønkonto, så jeg har ikke bogført nogle mellemregninger når jeg har brugt penge privat jeg har tjent, eller omvendt brugt penge i firma regi som er taget fra min lønkonto. Skal jeg bare starte på en frisk, eller prøve at bogføre tilbage i tiden? kontoudtoget vil alligevel ikke stemme med de udgifter jeg har haft, da de jo er spredt på min alm. lønkonto 2) Hvad med renter på den konto? når banker indsætter nogle renter, så skal de vel bogføres for at kassen stemmer, men banken indberetter jo automatisk de renter, og jeg har ikke lyst til at indberette dem ved siden af. Skal jeg bare tilpasse selvangivelsen, og så bogføre renterne, eller skal jeg lade renterne være? og ikke bogføre dem |
Hej.
1. Reguler differencen i een post via privatforbruget.
2. Hvis det er en firmakonto så via firma/hvis privat hold den ude af firmaregnskab
MvH
Peter