Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Separat konto til firma / private hævninger / renter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg startede min enkeltmandsvirksomhed i 2008 men arbejdede kun i fritiden, så har tjent begrænset. Jeg har selvfølgelig lavet mit regnskab, betalt min moms og alt det der. Dog brugte jeg ikke en separat konto til de beløb der gik ind og ud, da jeg måske havde 10 bilag i alt, så kunne jeg godt overskue det.

Nu har jeg så sagt mit day job op, og skal være fuldtids freelancer / konsulent, og i den forbindelse vil jeg til at bruge en separat konto til alt firma relateret, også for nemmere at kunne afstemme "kassen"

Så har nogle spørgsmål i den forbindelse

1) De penge jeg har tjent er brugt løbende, eller bare indgået i min alm. lønkonto, så jeg har ikke bogført nogle mellemregninger når jeg har brugt penge privat jeg har tjent, eller omvendt brugt penge i firma regi som er taget fra min lønkonto. Skal jeg bare starte på en frisk, eller prøve at bogføre tilbage i tiden? kontoudtoget vil alligevel ikke stemme med de udgifter jeg har haft, da de jo er spredt på min alm. lønkonto

2) Hvad med renter på den konto? når banker indsætter nogle renter, så skal de vel bogføres for at kassen stemmer, men banken indberetter jo automatisk de renter, og jeg har ikke lyst til at indberette dem ved siden af. Skal jeg bare tilpasse selvangivelsen, og så bogføre renterne, eller skal jeg lade renterne være? og ikke bogføre dem

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1. Reguler differencen i een post via privatforbruget.

2. Hvis det er en firmakonto så via firma/hvis privat hold den ude af firmaregnskab

 

MvH

Peter

Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du have!

For at jeg lige har forstået det rigtigt omkring renterne.

min konto er bare en alm konto hos banken som ikke er registreret på firmaet, men bare på mig som privatperson, som en ekstra konto ved siden af min lønkonto. Ikke noget med erhverv eller lign.

Skal jeg så bare ignore renterne i regnskabet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes...idet de automatisk er oplyst på dit servicebrev fra SKAT, og dermed på selvangivelsen.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

super, det gør det hele meget nemmere også :)

og for at "kassen" stemmer flytter jeg bare renterne til anden konto uden at registrere det nogen steder. Og i den forbindelse går jeg ud fra at kontoudtog ikke skal stemme overens med poster i regnskabet, sådan lovmæssigt ved enkeltmandsvirksomheder

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bare bogføre renterne som en "privat indtægt" dvs. debitere dem på bankkontoen og kreditere (indtægsføre) dem på den private hævekonto i bogholderiet.

Du snyder ikke skat, da de som Peter skriver kommer med på din selvangivelse automatisk som private renter.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay, tusinde tak skal i have :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)