Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til produktbilleder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige haft en længere telefonsamtale med min importør af robotplæneklippere vedr. hvem der har rettighederne til følgende:

Jeg har fotograf på til at tage produktbilleder af div. robotplæneklippere, hvor jeg køber og betaler for dette.

Har jeg ejendomsretten til disse billeder ?.

Min importør mener at hvis de er offentligt tilgængelig ( i min shop), har resten af hans forhandlere tillladelse/lov til at bruge disse, da det er billeder af hans produkt ?

 

 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Han må da være idiot. Sagsøg ham straks Smile

Fra Struer
Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 340
Fra  Emplate ApS Hauthorn IT Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Johnny Nielsen:
Min importør mener at hvis de er offentligt tilgængelig ( i min shop), har resten af hans forhandlere tillladelse/lov til at bruge disse, da det er billeder af hans produkt ?

Indhold af enhver art på dit website er ikke noget andre har ret til at bruge. Du kan finde flere tråde herinde om folk der kan se at konkurrenten har stjålet både tekster og billeder til sin egen webshop. Det er ulovligt, og er en overtrædelse af ophavsretten.

Så nej, de har ikke ret til at bruge disse, medmindre du giver tilladelse til det.

Hvis du har alle udgifter i forbindelse med at få produceret disse billeder, ser jeg ingen retfærdighed i at lade andre af hans forhandlere bruge dem gratis. Men det er også bare min holdning.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Fotografen har ophavsretten og du har brugsretten, ikke andre.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Johnny

Hvis det skal være helt korrekt så er det faktisk fotografen der har rettighederne til billederne.

Du kan så bruge dem i forhold til den aftale der er lavet mellem dig og fotografen.

Men der er aldig nogen der automatisk har lov at bruge nogen som helst billeder - blot fordi de kan ses på nettet.

Læs fx. dette link: http://www.pressefotografforbundet.dk/fotografi/ophavsret.php

I dette tlfælde var det vel på sin plads, at der blev lavet en aftale mellem dig, fotografen og importøren. Importøren kunne jo så betale helt eller delvist for fotograferingen - og stille billederne til rådighed for alle forhandlere - måske mod betaling - så importøren for pengene hjem igen.
Hvis ikke det lader sig gør, kan du jo få et vandmærke på billederne med din forretnings navn - så det bliver pinligt for de andre forhandlere at bruge billederne.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Remydk:

Han må da være idiot. Sagsøg ham straks Smile

 

Jeg ville nok lige slå koldt vand i blodet, før jeg sagsøgte en vigtig leverandør.
Men leverandøren tager fejl.

Ophavsretten tilhører den, som har taget billederne. Uden nogen form for tvivl.

Hvis importøren giver billederne videre til andre forhandlere bryder han loven.
Hvis disse andre forhandlere bruger billederne, bryder de også loven.

Så enkelt er det.

Jeg ville nok vælge at gå i dialog med leverandøren og måske vise ham den her tråd.
Måske vil leverandøren købe brugsret til billederne - så kan det jo udvikle sig til en helt lille forretning.
Men så skal du jo lige tjekke dine aftaler med fotografen - har du lov til at sælge dem videre?

Venlig hilsen

Hans

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Men så skal du jo lige tjekke dine aftaler med fotografen - har du lov til at sælge dem videre?

Det skal jo chekkes op, nu er det heller ikke for at sælge dem vidre  jeg har fået taget dem.

 

Takker for alle svar, så blev jeg lidt klogere

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Remydk:

Han må da være idiot. Sagsøg ham straks Smile

 

Jeg slår mig nok meget, når jeg saver grenen over jeg sidder på :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Johnny Nielsen:

Remydk:

Han må da være idiot. Sagsøg ham straks Smile

 

Jeg slår mig nok meget, når jeg saver grenen over jeg sidder på :-)

 

Mon ikke, I bliver enige.
Det er sikkert bare fordi, han ikke er stødt på de her regler før.

Venlig hilsen
Hans

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som andre har skrevet, så har din fotograf ejendomsretten til billederne og har sikkert givet dig en brugsret (med mindre du har krævet, at han overdrager ejendomsretten til dig). Om brugretten er eksklusiv ved jeg ikke, det skal I have aftalt, at den er. Hvis den ikke er aftalt ekslusiv, så kan importøren anvende billederne, men kun efter forudgående aftale med fotografen.

Mht. importøren, så skal du lige læse jeres aftale igennem, om du overhovedet må anvende andre billeder end importørens/producentens officielle produktbilleder. Nogen producenter vil gerne styre/sikre et vist kvalitetsniveau når deres produkter fremvises i det offentlige rum.

Mvh. Aleksander :-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)