Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil gerne være leder

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Gistrup
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har længe gået med drømmen om at blive leder, men jeg er lidt i tvivl om hvilken fremgangsmåde der vil være den bedste. 

Derfor tænkte jeg, om nogle af jer havde nogle gode forslag, historier eller ressourcer der ville være en god start for en person som jeg, der har sådan drømme.

Jeg ved, at jeg har kompetencerne på mit område. Udover det er jeg god til at formidle og organisere samt sætte skub i tingene, men noget siger mig, der skal mere til end som så.

Håber på gode svar.

mvh.

Jonas

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne tage leder uddannelsen ? :-)

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes det er vigtigt for dig at blive klar over, HVORFOR du gerne vil være leder. Hvad er din motivation for det? Er det fordi du kan lide at se ting blive udført, er det fordi du kan lide at herse med andre, eller er det fordi det giver dig en personlig tilfredsstillelse at kunne kalde dig leder? Du behøver ikke svare mig, men svar dig selv ærligt!

At være en god leder handler mere om dine personlige sider end dine fagtekniske sider. En god leder kan

- motivere medarbejdere

- finde og udvikle deres bedste sider

- overvinde modstand

- holde hovedet, selv når vedkommende er ramt følelsesmæssigt

- turde tage en konfrontation/konflikt

- sætte grænser

De 2 sidste punkter - er noget af det vigtigste. De medarbejdere, du skal lede, vil på alle mulige måder søge at køre om hjørner med dig. De vil søge at få fri på tidspunkter, der passer dem, og de vil springe over, hvor gærdet er lavest. Du skal kunne sige nej, også selvom de spiller sure over din beslutning. Du skal også kunne holde fast i dine egne beslutninger og være konsekvent.

Der findes masser af dårlige ledere, fordi de ikke tør/vil/kan udvikle sig på det personlige plan - og resultatet bliver derefter!

Fra Gistrup
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul.

Mange tak for det meget konstruktive svar.

I selve spørgsmålet om hvorfor, vil jeg mene at der er mange grunde til dette. Først og fremmest, kan jeg godt lide at tage beslutninger, og se dem blive udført på tilfredsstillende vis. Jeg kan godt lidt at organisere, ikke kun mig selv, men også mennesker, og se hvilke resultater en ordentlig organisering kan lede til. På det personlige stadie, giver det selvfølgelig også en vis form for tilfredshed at kunne kalde sig leder, men dette er bestemt ikke første prioriteten. Jeg tror på man skal gøre hvad man er god til, og jeg mener selv jeg er god til de punkter du har sat op. 

Udover det, er det rart at der kommer nogle specifikke punkter på, som er vigtige at huske. Jeg er rigtig glad for dit svar.

Mange tak.

Jonas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Først af alt, så er jeg meget enig i det der er skrevet.

Der findes ingen fast vej til en lederstilling. Nogle arbejder sig op fra bunden, altså via ufaglært arbejde fx.

Jeg selv har været leder af et serigrafisk trykkeri, og her arbejdede jeg mig op fra bunden af.

Men ellers så er det lige så vigtigt at man finder ud af hvad branche, det er man kan noget indenfor, og finder ud af, hvad de firma'er søger af kvaliteter, herunder også uddannelser. For der skal desværre mere og mere dokumentation på bordet. Specielt, i firma'er hvor der er HR afdelinger. Da de typisk kikker papier og ikke resourcer.

Så få din teori på plads, og så evt ud og bevise dit værd. Det kan være en stilling i et par år, sådan at du kan bevise at du fungere inden for den branche. Da de fleste leder idag, ikke kommer direkte fra en skole, eller ind fra gaden og får en leder stilling.

Men man ser jo også at nogle faglærte får gode stillinger, uden at have en reel baggrund. Og tit er det lidt lotteri spil. Men derfor skal man altid selv gøre en indstats, sådan at man selv vil stå bedst mulig.

Og når man så har alt det teori på plads, så kræver det også noget af en som person. For det kan hurtigt blive et helvede at være leder, vis man ikke kan sætte sig igennem. Her mener jeg ikke at man skal stå at råbe, og da jeg var leder, hævede jeg kun min stemme 2 gange. Og når jeg gjorde det, så var folk så rystet at de ikke kunne lave noget, så dum ide.
Så derfor skal man arbejde med sin udstråling, og hvide hvordan ens positur, ens holdninger virker på folk. Og her dumber de fleste. For på den ene side skal man udstråle respekt og overskud, også i pressede situationer. Men også udstråle at arbejder/ansatte kan komme til en.

Og så husk en ting, de fleste mellemleder har et meget ensomt erhvervsliv, der er klemt mellem de ansatte og chefen.

/Kenneth

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonas,

Jeg tænker, at der er to ting, du kan gøre med det samme og så én ting på lang sigt.

Vi starter med lang sigt. Det er at blive leder i en eller anden virksomhed. Men det er jo som regel ikke noget, man lige bliver uden forarbejde. På lang sigt kunne det jo også være at tage en egentlig lederuddannelse, men det kommer man jo oftest først til, når man ER blevet leder.

Derfor tænker jeg, at der er noget, du kan begynde at gøre i morgen. Den første er at blive frivillig leder. Det kunne fx være i en velgørende organsation eller lignende. Her får du masser af ledelseserfaring, og ledelse af frivillige er et fantastisk sted at lære, fordi du bliver nødt til at være en rigtig god, inspirerende leder, da dine medarbejdere ikke får løn for det, de laver. Det kunne også være leder af et netværk - eller hvem ved - en sportsklub.

For det andet kan du allerede nu begynde at arbejde på dit lederskab. På engelsk kan man dele ledelse op i managment og leadership. Management handler om at detailstyre tingene - fx økonomien. Leadership handler om at have visioner, inspirere folk omkring sig, skabe indflydelse, lære at lytte og at give. Det kan man sagtens gøre, selvom man ikke er formel leder, og det er som regel disse ting, der adskiller gode ledere fra dårlige.

Og hvis du skal have inspiration til det hele, kan jeg i højeste grad anbefale det amerikanske magasin "Success". Jeg fik det anbefalet her på Amino og har været vildt glad for det siden. Det kommer en gang om måneden, og man lærer så sindssygt meget hver gang. Derudover er der selvfølgelig et hav af bøger. Jeg anbefaler nogle af dem på min hjemmeside,

God fornøjelse med det hele

Dbh

Tommy

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læste Kenneths indlæg, og det mindede mig om noget andet meget vigtigt: En god leder

- skal kunne uddelegere arbejde

Det er typisk, at en leder har helv... travlt og sidder og laver noget, som egentlig burde uddelegeres til rette medarbejder, men lederen gør det selv, for så bliver det gjort, som lederen ønsker det udført! Det er en typisk kvajer, og det er en helt personlig egenskab/svaghed, som lederen kun opdager, hvis han eller hun begynder på personlig udvikling.

Det er også typisk, at der lander en skriveopgave på lederens bord. Opgaven skal være færdig om en uge, og den skal egentlig bare delegeres til sekretæren. Men lederen har så helv... travlt, så opgaven ligger og venter på bordet i 6 dage. Omsider får lederen opgaven uddelegeret, men så har den stakkels sekretær kun een dag til at gennemføre opgaven! Det er simpelthen elendig ledelse. Desværre ses det HVER DAG landet over...

Fra Gistrup
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold da op så mange svar der er kommet, med så fantastisk indhold.

Mange tak til jer alle sammen, det sætter tingene i et helt andet perspektiv, og motivere mig faktisk blot endnu mere til at ville det.

Det har været nogle super gode råd i er kommet med, og det glæder mig stort! Nu vil jeg til at se på magasinet "Success" og se hvad det kan bidrage med. I er nogle gutter.

Jonas

Fra Vejle
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 33
Fra  GO | kiwi Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du er interesseret i et godt værktøj, så kan jeg varmt anbefale Soulaima Gourani's bog "Tag magten over din karriere".

(Håber det er i orden at lave lidt reklame) :-)

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

En ting jeg savner lidt ved din henvendelse er information om hvilket felt du gerne vil være leder indenfor. Hvad har du f.eks. af uddannelse? Ikke at det overhovedet behøver at være nødvendigt, men det er altid en stærk allieret at have i ryggen.

Grunden til jeg spørger er, at det for mig er lidt svært at se, om du gerne bare vil være "leder" i ordets blottede forstand, og derudover er bedøvende ligeglad med om du er sergant i hæren, leder på et værksted, CEO i et større firma, eller personaleleder i en børnehave. Jeg tror du vil kunne få mange flere målrettede tips og vejledning end det du har fået allerede (og som er fantastiske bidrag!), hvis du oplyser hvilken branche du gerne så dig selv som leder i.

Og så vil jeg naturligvis tilføje iværksættervejen til den portefølje af råd du allerede har fået. Mange herinde har startet op med en idé, enten alene eller sammen med andre, som så senere har udviklet sig til et firma, der sidenhen har ansat medarbejde, og de iværksættere er dermed blevet ledere den vej igennem.

Men fortæl os lidt mere om dig selv, det tror jeg kun du vil få god respons ud af. Og held og lykke med det hele, det at være leder er en livsstil og en levemåde, og det er præcis hvad man gør det til :)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)